klumsen Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Hei har akkurat handla meg multifuelbrenner. Har og noe rødsprit liggende etter stormkjøkkenet. Hvilken dyse skal jeg bruke på Omnifuel en? Sto ikke nevnt i bruksanvisningen Klumsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Omnifuelen skal ikke fyres på sprit og har heller ikke spritdyse. Jeg bruker i hovedsak renset bensin fra Felleskjøpet eller Statoil året rundt. Det brenner rent uten sot og blir svært rimelig i bruk. Hvis du velger å bruke parafin så kjøper du tennveske som er den reneste parafinen i vanlig salg. Lampeolje inneholder talg og er fy fy. Gass fungerer bra på vår, sommeren og høst men er dårlig når det begynner å bli kalt. Selv så synes jeg det er veldig behagelig å bruke samme drivstoff året rundt og da blir valget renset bensin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berserk Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Bruk av rødsprit på en mulitifuel er bortkastet penger... kjøp 4-takts miljøbensin på Statoil eller Felleskjøpet, evetuellt parafin. så bruker du Rødspriten til forrvarming. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TØS Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Man trenger ikke forvarming ved bruk av bensin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berserk Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Selvfølgelig må man forvarme når man bruker bensin.. Det må forvarmes på alle typer flytende brenstoff, hvordan skal ellers det flytende brennstoffet bli til gass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TØS Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Beklager, det var noe uklart ser jeg i ettertid... Det jeg mente var at man ikke trenger å bruke rødsprit til forvarming når man benytter seg av bensin. Da benytter man seg av bensinen også til forvarmingen. Er jo ikke noe poeng å bære med seg både bensin og rødsprit når man kun trenger bensin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Gå inn på Fjellforum og gjør ett søk på Omnifuel så finner du masse info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berserk Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Ser den TØS, men ulempen med å forvarme med bensinen er at det soter mer og brenner mere ukontollert enn rødsprit. Dette merker man spes godt når man fyrer i teltet.. Men det funker jo forsovidt fint, blir litt oftere rensing av primus, men.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nevs Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Søk og du skal finne http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5900# Hvis jeg ikke husker feil skal du bruke de minste dysene til parafing "pga varmen" og de større til gass og bensin. som gammel kavalerist anbefaler jeg uansett parafin som drivstoff da får du mest ut av primusen pr liter veske. Gass og bensin har lavere brennverdi enn de tyngre fuel alternativene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Den minste dysa 0,29 mm er til parafin, den mellomste 0,37mm til bensin og den største 0,45 mm til gass. Det stemmer at parafin har noe høyere brennverdi en bensin, men forskjellen er ikke stor. Bensin : 1 liter 0,75 kg = 32,9 MJ Energi Parafin : 1 Liter 0,8 kg = 34,8 MJ Energi Når bensin da også er noe lettere så blir forholdet ganske likt. På en 5 dagers tur ( sommer ) med 2 kammerater brukte vi 0,8 liter bensin til matlaging og kaffekoking, dvs 600gram drivstoff. En bærer seg ikke skakk på det. Men som sagt lenger opp i tråden, parafin fungerer bra og reneste parafinen du får uten at det koster skjorta er vanlig tennveske. Tips. Med bensindysa installert så går det helt fint å fyre med gass på Omni, forskjellen på effekt er minimal i forhold til gassdysa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tryta Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Har brukt denne brenneren lenge. Har den første modellen som kom ut. Den har aldri sviktet, men nå har jeg mistet to av dysene og det er vel på tide med en overhaling. Skal kjøpe meg service settet og bytte ut litt deler. Kanskje til og med pusse den en gang? Det har jeg faktisk enda ikke gjort. Har bare brukt bensin og litt gass. Kjempegod brenner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niak Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Pålitelig og solid brenner, men bråker som satan! Ville valgt et "midt-på-tre" brennbart drivstoff. n-heptan er fine greier, rent og pent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon setter Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Kjempe brenner, har hatt min i et par år nå. Bytter mellom gassdyse (sommerstid og høst) og bensin/parafindyse vinterstid, har aldri prøvd diesel og ser ikke helt vitsen heller. Gass er klart enklest å bruke av alle. Bensin er klart bedre en parafin, parafin soter og man må bruke den lille pinnen på verktøyet å rense dyden innimellom, men parafin er billigere en bensin, så har med på langre turer i telt vinterstid en dunk med renset parafin, og noen flasker bensin. Men er egentlig stor forskjell på disse og bensinen brenner med jevn fin blå farge hele tiden nesten uten å pumpe, synes man må pumpe mye når det er parafin på flasken for å få flammen til å brenne fint. Hadde jeg kunne brukt gass vinterstid i -20 så hadde det nok vært å foretrekke, man slipper å pumpe, lett å skifte boks, lett vekt og brenner jevnt og fint hele tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.