Jump to content

Har kjøpt Primus Omnifuel


klumsen

Recommended Posts

Omnifuelen skal ikke fyres på sprit og har heller ikke spritdyse. Jeg bruker i hovedsak renset bensin fra Felleskjøpet eller Statoil året rundt. Det brenner rent uten sot og blir svært rimelig i bruk. Hvis du velger å bruke parafin så kjøper du tennveske som er den reneste parafinen i vanlig salg. Lampeolje inneholder talg og er fy fy. Gass fungerer bra på vår, sommeren og høst men er dårlig når det begynner å bli kalt. Selv så synes jeg det er veldig behagelig å bruke samme drivstoff året rundt og da blir valget renset bensin. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager, det var noe uklart ser jeg i ettertid... Det jeg mente var at man ikke trenger å bruke rødsprit til forvarming når man benytter seg av bensin. Da benytter man seg av bensinen også til forvarmingen. Er jo ikke noe poeng å bære med seg både bensin og rødsprit når man kun trenger bensin...

Link to comment
Share on other sites

Søk og du skal finne http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5900#

Hvis jeg ikke husker feil skal du bruke de minste dysene til parafing "pga varmen" og de større til gass og bensin.

 

som gammel kavalerist anbefaler jeg uansett parafin som drivstoff da får du mest ut av primusen pr liter veske.

 

Gass og bensin har lavere brennverdi enn de tyngre fuel alternativene.

Link to comment
Share on other sites

Den minste dysa 0,29 mm er til parafin, den mellomste 0,37mm til bensin og den største 0,45 mm til gass. Det stemmer at parafin har noe høyere brennverdi en bensin, men forskjellen er ikke stor.

 

Bensin : 1 liter 0,75 kg = 32,9 MJ Energi

Parafin : 1 Liter 0,8 kg = 34,8 MJ Energi

Når bensin da også er noe lettere så blir forholdet ganske likt.

 

På en 5 dagers tur ( sommer ) med 2 kammerater brukte vi 0,8 liter bensin til matlaging og kaffekoking, dvs 600gram drivstoff. En bærer seg ikke skakk på det. :)

 

Men som sagt lenger opp i tråden, parafin fungerer bra og reneste parafinen du får uten at det koster skjorta er vanlig tennveske.

 

Tips. Med bensindysa installert så går det helt fint å fyre med gass på Omni, forskjellen på effekt er minimal i forhold til gassdysa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt denne brenneren lenge. Har den første modellen som kom ut. Den har aldri sviktet, men nå har jeg mistet to av dysene og det er vel på tide med en overhaling. Skal kjøpe meg service settet og bytte ut litt deler. Kanskje til og med pusse den en gang? Det har jeg faktisk enda ikke gjort. Har bare brukt bensin og litt gass. Kjempegod brenner.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe brenner, har hatt min i et par år nå.

Bytter mellom gassdyse (sommerstid og høst) og bensin/parafindyse vinterstid, har aldri prøvd diesel og ser ikke helt vitsen heller. Gass er klart enklest å bruke av alle.

Bensin er klart bedre en parafin, parafin soter og man må bruke den lille pinnen på verktøyet å rense dyden innimellom, men parafin er billigere en bensin, så har med på langre turer i telt vinterstid en dunk med renset parafin, og noen flasker bensin. Men er egentlig stor forskjell på disse og bensinen brenner med jevn fin blå farge hele tiden nesten uten å pumpe, synes man må pumpe mye når det er parafin på flasken for å få flammen til å brenne fint.

 

Hadde jeg kunne brukt gass vinterstid i -20 så hadde det nok vært å foretrekke, man slipper å pumpe, lett å skifte boks, lett vekt og brenner jevnt og fint hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...