Jump to content

Kjøpte hjemmestøpte kuler


jarex

Recommended Posts

Det er en kar jeg driver og lader litt for i ny og ne som har kjøpt seg nye kuler fra en ganske kjent støper her i landet, når jeg fikk kulene tok jeg bare ut en hånd med kuler og jeg reagerte kraftig på hvordan disse så ut, legger ved ett bilde.

 

105%20%281077%20x%20807%29.jpg

 

Hvordan kan de selge slikt, de ser jo helt forjævlige ut, unnskyld språkbruken, hele esken er slik og har sett andre som har kjøpt samme sted har fått tilsvarende...

Link to comment
Share on other sites

Er vel ganske vanlig kvalitet for maskinstøpte kuler i bulk, kan ikke forvente stort mer for prisen slikt går for. Jeg godtar selvfølgelig ikke det fra mine egne tenger, men jeg har ikke støpt for mengdetrening på lenge. For slik bruk er det vanligvis godt nok, men til stevne-ammo burde en kanskje sortere ut litt.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge basen er rett og det ikke er rynker i bakre drivbånd, så har ikke smådefekter i kulenesa stort å si. Ikke på vanlige pistolhold i alle fall, til rifle på lengre hold er jeg mere kresen. Til trening med pistol synes jeg ikke det bildet så ille ut.

Link to comment
Share on other sites

Selv sorterer jeg ut slike kuler og bruker de til trening. Til konkurranse så bruker jeg kuler som ikke er rynkete, i alle fall ikke så ille som på bildet. Har aldri testet rynkete kuler for presisjon så en test hadde vært artig å se. På trening ser de alikevel ut til å gå greit. Det skal være rimelig herpet i det meste av lengderetningen på kula før det har noe å si virker det som. Kuler som har skjeve/eller ødelagte baser gidder jeg ikke bruke i det hele tatt. Innbiller meg at dette bare fører til gasskutting, blying og elendighet.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøper kuler til +- 2 kr stk for billig trening har utseende lite å si.

2,- /stk for støpte blykuler må da være en overpris ut av det hinsidige? Når en får mantlede riflekuler med presisjonskrav i en helt annen størrelsesorden for under 1.50, og toppkuler for 2,- ?

 

Koster det virkelig 2,-/stk for pistolkuler av bly så skal jeg faen meg starte opp produksjon.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel.

Blykuler til mitt bruk, er riflekuler i kaliber og vekt der det går ca 50 stk pr kilo bly.

Da syntes jeg -+2 kr stk er helt greit 8)

At de av og til ser ut som på bilder over, det spiller ingen rolle for meg bare de går noen lunde.

Link to comment
Share on other sites

det spiller ingen rolle for meg bare de går noen lunde.

Det er jo målet for de fleste, grunnen til å fokusere på utseende er at det også sier noe om kvalitet. Det er mye lettere å stole på kuler som ser feilfrie ut, selv om presisjonen ikke nødvendigvis blir så mye bedre. Fulle fettriller uten fett andre steder gir også mindre blying og gris under lading.

 

Det er som sagt ikke alltid like kritisk hvordan kulene ser ut så lenge de har riktig diameter og basen er OK, men om en er usikker er det ikke mye arbeid å gjøre en test. Sorter en del kuler i 2-4 kvaliteter og test presisjon, da finner man fort ut hvor mye det har å si. Dårlige kuler kan som regel brukes til trening mens de beste spares til viktigere bruk.

Link to comment
Share on other sites

Sorter en del kuler i 2-4 kvaliteter og test presisjon, da finner man fort ut hvor mye det har å si. Dårlige kuler kan som regel brukes til trening mens de beste spares til viktigere bruk.

 

I følge trådstarter det det betalt en overraskende høy pris for disse kulene.

Det er vel gjort for at en da ser for seg at det skal være kuler av en berdre kvalitet.

 

Om en må sitte og sortere dem i flere forskjellige kvalitets grader, er i alle fall ikke jeg villig til å betale mer enn 30-40 øre pr stykk for slike kuler.

 

Enig med EM er at det går fint å bruke dårligere kuler til trening. :wink:

 

Har testet mange feilstøpte kuler for morro skyld for å se hvor mye det har å si på pressisjonen og ja det er er svært avgjørende at kulene er like.

Er du tvil, spør en som driver med langholdskyting (MS feks)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at dette er en kvalitet som burde prises som vanlige bulk-kuler, i det minste basert på det jeg kan se på bildet. Men å trekke frem langhold i en diskusjon rundt ammo jeg antar er til felt blir dog litt drøyt, de har helt andre krav til presisjon. Mange håndvåpen har ikke bedre presisjon enn at slike kuler kan gå like bra eller dårlig som alt annet, men det må en nesten finne ut av selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er altså ikke meg som har kjøpt dem, men en jeg lader for, jeg støper mine kuler selv og kaster kanskje de 20-30 første ut av tanga fordi de ser ut som de på bilde, men når folk betaler 70øre per stk for noe slikt dritt som er på bildet så blir jeg irritert.

 

Jeg støpte kuler og solgte for en stund siden akkurat samme kula bare med Lee Alox fett og sizet til .358 for 50øre og da var det kanskje 2-3 dårlige kuler av 500stk, ja helt opptil 10-20stk med feil på er akseptabelt, men jeg tømte ut hele eska med 1000 kuler på borde og gikk igjennom alle sammen, det var kanskje 50-100stk som var fine resten er dårlig utfyllt, dårlig base, eledinge drivbånd og fett kliss alle andre plasser enn i rilla.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser definitivt ut som maskinstøypte kuler, gjerne med Magma sitt kulefeitt. Dei ser ikkje pene ut, men eg tvilar på at ein merkar presisjonskilnad på dei typiske halda desse kulene vert nytta til. Klette hadde ein artikkel i Skytternytt for litt sidan der han testa presisjon med kuler som hadde hol drilla i basen, og dette hadde faktisk forsvinnande lite å seie på presisjonen. Kulene på biletet skyt nok OK, men om prisen er godt over kva marknaden elles ligg på så trur eg at eg ville sett meg rundt etter andre alternativ.

Kommersielle pistolkuler utan gas check ser ut til å ligge på mellom 50 øre og 1 kr stk, men med gas check så vert prissituasjonen ein heilt annan. Desse krev manuell handtering, og i tillegg har ein kostnaden med gas checken. Der eksisterar faktisk blykuler på marknaden som ligg på same prisnivået til premium mantla kuler, berre sjekk ut Cast Performance. Korleis dei forsvarar ein slik pris er eg sanneleg ikkje sikker på, men folk som veit kva dei vil ha ser ikkje ut til å verte skremde av prisen. Sjølv skyt eg utelukkande blykuler i handvåpen og grovare riflekaliber, og eg veit kva ei god blykule er verdt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vil bare informere om en liten test jeg har gjort ang rynkete og stygge kuler......

 

Testen har blitt foretatt i 9mm og 38 og ladningene er feltladninger. I 9mm rundt PF på 130.

 

Har samlet opp en del kuler i det siste som har vært rynkete og fæle. Minst like ille som de på bildet til trådstarter. Mine kuler har blitt slik de første rundene med tanga, da den ikke har vært varm nok.

 

Konklusjonen er meget enkel: Så lenge basen på kula er jevn og fin så har rynkene ikke noe å si for presisjonen i mine våpen. Dette gjelder også avrundede og stygge drivbånd. Testen er ikke mer vitenskapelig utført enn at jeg har skutt x ant serier (tipper ca 200 skudd), og jeg klarer ikke å se forskjell i presisjonen på disse kulene og kuler som ser perfekte ut. Seriene er skutt på frihånd på 25m, og er fordelt på 38 og 9mm med ladninger som tidligere har vist at de går bra. Mulig man kunne ha funnet små forskjeller om man hadde skutt fra ransomrest men om man skyter 50-skiver på frihånd forlanger ikke jeg mer av kulene mine.

 

Artig at flere 50-skiver ble skutt med kuler som jeg bare ville ha kastet oppi gryta igjen :) MEEEEN kuler som er solgt bør se penere ut enn de på bildet over :)

 

Bare til info......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...