Jump to content

Bør Swift A-Frame lades en smule ned ??


seawolf

Recommended Posts

Da jeg ikke lenger får tak i mitt yndlingskrutt til 300 grs kuler i 375 Ruger (IMR 4350) har jeg tenkt å heller benytte 270 grs Swift A-Frame og N 150 til høstens elgjakt.

 

Noen testskudd ble kokt sammen med henholdsvis 270 grs Hornady (presise kuler til trening), og 270 grs A-Frame til jakt og testet i grustaket.

I mangel på konkrete data for 375 Ruger benyttet jeg max ladning for 375 H&H med N 150, da jeg regnet med å være på trygg grunn i og med at 375 Ruger-hylsa har en noe større kapasitet.

 

Skuddene med 270 grs Hornady gikk brukbart uten noe å bemerke.

De seks jeg ladet med 270 grs A-Frame derimot ga merkbart tregt hevarmsløft og presisjonen var heller ikke noe å skryte av.

Ladningen var identisk, kun primer og kule var byttet ut i ladningene med A-Frame (CCI 200 i Hornady, Remington 9 1/2 i A-Frame).

 

Det er ikke antydning til flat primer og heller ikke er utdragersporet "stemplet" i hylsebunnen.

Min første (og så langt eneste tanke og forklaring) er at A-Frame med sin tykke delevegg er vesentlig hardere enn Hornady, og at jeg derfor fikk noe høyerer trykk og da bør redusere en smule med A-Frame kontra Hornady?

 

Har desverre ikke tilgang til kronograf, så hastigheten er et ubesvart spørsmål på disse ladningene så langt, og mikrometeret har naturligvis flatt batteri :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grustaket ja :D ...det ligger inne i Hemne Kommune, ble introdusert der av "Jespen" for noen år siden :winke1:

Men nå er jo Brekka åpnet igjen, men saken er at DFS ikke er storbegeistret for hjemmeladere med grovkaliber som er i testmodus...

Takker for tilbudet Ståle...får se hva som skjer videre.

Link to comment
Share on other sites

Min første (og så langt eneste tanke og forklaring) er at A-Frame med sin tykke delevegg er vesentlig hardere enn Hornady, og at jeg derfor fikk noe høyerer trykk og da bør redusere en smule med A-Frame kontra Hornady?
Det virker som en sannsynlig teori, ja. Muligens opptrer dette maks-trykket akkurat når kulene entrer riflene. Hvis det er tilfelle, kan det kanskje være like bra medisin å øke settedybda (redusere COL) etpar-tre millimeter, så kula kan få litt fart før den treffer riflingen (hvis ikke ladningen allerede er kraftig komprimert).

 

Edit.: Jeg har ikke lagt merke til noe slik trykkøkning fra A-frame til "brukskuler", verken i 6,5, 30.06, 308 NM eller 9,3x62 - men så har jeg da heller ikke trykkmåler-utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Får redusere et grain og gi den en smule mer friflukt så får vi se om resultatet forandrer seg.

 

@kjella, takker for tips og data.

Lever fortsatt i håpet at Jaktdepotet får inn IMR-kruttet de har underveis før jakta begynner.

Da blir det 300 grs Woodleigh, og den ladningen er prøvd, testet og presis!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg redusert med ett grain samt gitt kula 1,3 mm mere friflukt.

Hevarmsløftet er nå normalt og presisjonen er på vei oppover uten at jeg er fornøyd.

 

Etter å ha skrudd inn på skiva (skikkelig bane og elektroniske skiver denne gangen :D ) lå de siste 12 skuddene innenfor nier-ringen.

Men treffpunktene vandret ulogisk fra side til side og også litt i høyde.

Jeg forventet bedre resultat, men litt anstrengt skytestilling får kanskje ta noe av skylda.

Liggende skyting er ikke min favoritt, og det forundrer meg at det ikke finns skytebenk tilgjengelig for nøyaktig innskyting på en splitter ny DFS bane... :?:

 

De 5 siste 270 grs Hornady SP derimot samlet i ei klyse i åtteren rett over.

Meget preisis kule til trening og mindre vilt i alle kaliber hvor jeg har prøvd den.

Link to comment
Share on other sites

Interessant @jaktfalken, kanskje jeg skal prøve N 160?

Er ikke helt happy med N 150 og 270 grs A-Frame i 375 Ruger, får ikke presisjonen som jeg vet rifla har.

 

270 grs Hornady derimot ser ut til å stortrives med N 150 ....?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...