Jump to content

Fuglehunder og bjørn?


vømmøl

Recommended Posts

Området vi har fått jakt i er kjent bl.a. for sin tette bjørnebestand. Det er der Arvasslibinna fikk sitt navn i fra. Den var vist Norges mest produktive binne. Lot seg vist ikke skremme heller, hverken av roping eller skremmeskudd. Den ble skutt i 2005 i en saueinnhegning. Skytterne er selvfølgelig straffet som miljøkriminelle. :roll:

 

Hvordan oppfører fuglehunder og bjørner seg om de treffes i skogen? Har jo hørt om elghunder som har arget på seg bjørn og kommet stormende "hjem til far". Har også hørt at fuglehunder bare kommer inn og ikke vil ut i søk. Uansett om det er falsk trygghet, så blir det nok med en slug eller fire i lomma. :lol:

 

Noen som kan dele erfaringer ang. fuglejakt i bjørnetette områder? Noen som har støtt på bjørn under jakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye i Nord Sverige,og der er det en vannvittig tett brunbjørnstamme.Har aldri hatt noe problem med hund og bjørn der.Men jeg bruker alltid bjelle på bikja der når vi jakter,ser for meg at den bjella varsler eventuelle bjørner som skulle være på ett fall el,slik at vi ikke kommer overraskende på.

 

En bekjent opplevde for ett par år siden at hunden kom inn fra søk og ikke ville ut igjen.Den gikk bare og pusset sko og siklet.Dette var en Gs.Så lenge du ikke har ei bøs bikje som er truende til å oppsøke bjørnen hvis dere snubler over en,tror jeg det er liten sjanse for at hunden kommer med bjørn på slep.

 

Når det er sagt så har jeg alltid 2 slug klare jeg også,har laget holdere på hoftebeltet til sekken.Om jeg rekker å få de i børsa hvis jeg skulle trenge det vet jeg ikke,men jeg liker den (falske)tryggheten de gir.

 

Man blir vant til at det lusker bjørn rundt i terrenget etterhvert,men første sesongen i bjørneland var ikke bare moro.Gikk på møkk etter bjørn overalt,det lå ferske bjørnekabler tett på Lavoen etter natten også..

Link to comment
Share on other sites

Var sannsynligvis veldig nær en bjørn i Trysil i fjor høst. Oppdaget ferske spor i myra, hvor vannet sildret i sporene enda og gresset ikke hadde begynt å reise seg igjen. Bikkja, en breton, ble plutselig veldig spak og ville ikke søke mer enn ti meter og gikk og været veldig. En kompis hadde noe lignenede opplevelse i Løten for endel år siden. Etter en formiddagsøkt tok han og bikkja, en kleiner münsterländer, pause i ei koie, men da de skulle på ny frisk, med ivrig bikkje, endte det med at da den hoppet ut av bilen, ville den inn igjen omtrent umiddelbart etter å ha været litt. Etterpå fikk han av en oppsymann høre det hadde vært bjørn rett i nærheten.

 

Virker som om fuglehunder kanskje ikke er så ivrige på å hisse på seg bjørn?

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet fugl i bjørntette områder i snart 20 år. Jakten der skiller seg ikke ut i forhold til jakt i andre terrenger. Har hatt kontakt med bjørn flere ganger. Noen hunder liker å rulle seg i bjørnemøkk, det er et vanvittig griseri.

 

Den mest interessante observasjonen er å se den instinktive redselen enkelte mennesker har for store rovdyr. Jeg har bedt med meg erfarne jegere som takker nei til meget bra jakt, av redsel for bjørn. Jeg har sett mannfolk bruke sine etterlengtede feriedager på å sitte inne på en hytte (av redsel) mens resten av laget har jaktet. Har også sett folk glemme grunnleggende orientering, og går seg vill etter å ha sett bjørn.

 

Det virker som en irrasjonell redsel som sitter dypt inn i margen på enkelte (litt fornøyelig at folk som er brautene og store i kjeften er overrepresentert :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet de 3 siste åra i Sverige. i fjor hang det 3 bjørner til mørning når vi kom :) Jeg har ikke merka noe forskjell på bikkja under jakt. Vi har gått på helt fersk møkk og spor hvert år, men aldri sett en. Tenker ikke så mye på bjørnen når jeg jakter, men får litt ekstra spenning hvis man kommer over ferske spor. Jeg bruker også bjelle, så jeg tror de trekker seg unna. Et lite tips. Der vi jakter vil de gjerne at vi sier i fra hvis vi kommer over ferske spor. Det gjorde vi første året, dagen etter hadde vi 30-40 bjørnejegere i terrenget :P så etter det har vi holdt kjeft ;)

Link to comment
Share on other sites

Skal ymte frampå om bjelle til hundeeierne. Vi er et lag på 5. Jeg er vel 5. hjulet på vogna i og med at jeg er den eneste uten hund. Men det er "lillebror" som søker om jaktkort, så jeg får være med.

 

Det er i utgangspunktet rypejakt vi skal på, men det er skogsfuggelterreng rundt hytta. Og godt med bjørn har jeg forstått. Helt nederst, lengst inn i det ene hjørnet av Lierne.

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg slipper å møte bjørn med det lille beistet mitt. Hun er ikke redd for noe (annet enn skygger, folk i rullestol, utlendinger, gamle folk, unger som leker og fisk), men Elg, hest, hjort, geit og vær eller hva det enn er som er over 200kg og potensiell drapsmaskin, skal hun ta.

 

Støtter likevel teorien om falsk trygghet og slugs i lommen. Når jeg jakter i bjørneland så har jeg alltids med en slug eller to, bare sånn i tilfellet. I realiteten ville det nok bare endt med løpsspreng etterfulgt av en panisk løpetur til nærmeste tre, men jeg liker tanken om at jeg ihvertfall kan foreta "defensive action"...

Link to comment
Share on other sites

fuglehund og bjørn i Trysil har fungert ganske bra. vi har opplevd at ho har jaget bjørn en gang. det er det eneste jeg vet.

ellers så går det helt fint uten problemer med å jakte med fuglehund i bjørneland syns jeg, jakter jo der jeg vet om bjørn uten at det blir så mye problemer med det og bikkja virker som ikke bryr seg. men ulv og fuglehund fungerer ikke noe bra ilag så da blir det ikke så mye jakt med fuglehund som jeg hadde ønsket!

 

jeg sier bare at det går fint an å jakte med fuglehund i bjørneområder uten problemer sålenge du ikke har ei klin gær'n jaktidiot av en hund da som jager alt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har selv slugs. Er vel aldri tid til å få ladet om der og da :-) Men derimot hvis man jakter sammen og feks makker støkker en bjørn som kan komme springende direkte på deg og bli skremt, eller at han blir knøvlet og får ropt hjelp til deg er vel heller mere realistiske scenario som slug kan være greit å ha med til..

 

Dette er iallefall hva svenske bjørnjegere varslet oss om i terrenget vårt der de jaktet samtidig som oss. De ville også vite hvilken kanal vi lå på i tilfelle de skadeskjøt bjørn når vi var i terrenget. De "kontrollert" at vi ahdde slugs med oss.

 

Uansett så tror bjørnen har fått med seg oss "lydløse" fuglejegere og for å ikke snakke om pæsende fuglebikkjer i god tid og slik sett flytter seg i de aller fleste situasjoner. Har mange ganger sett både spor og skit, men aldri antydning til selve bamsen. Og det begynner igrunn å bli noen mil og timer i svenske skoger nå :-)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt nærkontakt med bjørn et par ganger. Bikkja skvatt eller prøvde seg på en to-støters los den ene gangen. Da gikk bjørn og hund hver sin vei.

 

Når jeg sitter her og skriver, er jakt med fuglehund i bjørneterreng uproblematisk.

 

Begge gangene jeg hadde nærkontakt fortsatte jeg å jakte ut dagen. Når kvelden kom forstod jeg hvor sliten jeg var.

Jeg ville nok ikke hatt overskudd til å jakte i samme terreng den påfølgende dagen.

Det var derfor godt at begge gangene var på søndager, slik at man kunne hvile ut på jobben dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...