Jump to content

9 mm-Kule på tvers i skiva ?


helon

Recommended Posts

-Moderate ladninger.

-Hjemme støpte kuler.

-Støpetang -358

-Sizet- 357

-Løpsdiameter -356

 

Hva skulle tilsi dette problemet her der presisjon faktisk er god med en og annen slenger på tvers.

 

Noen forslag ????

Link to comment
Share on other sites

Det var såvidt jeg vet mulig å kjøpe egne blypiper til 210, så det var nok en grunn for det.

De var merket "blei".

Den vanlige pipa har veldig krapp riflestigning, så om ikke kulene er knallharde, vil de "ri" over riflingen, noe som gir det resultatet du har oppdaget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker også underdimensjonerte kuler, har opplevd det selv i min CZ. Målene dine høres vettuge ut, og siden du rapporterer god presisjon mistenker jeg svikt i kvalitetskontrollen. Sorterer du ut kuler som går lett i sizeren eller som ikke ser ut til å ha blitt kalibrert jevnt? Kuler kan variere mye på diameter avhengig av legering, temperatur og støpeteknikk, så at tanga sier 358 er ingen absolutt garanti. Om kvaliteten er OK ville jeg prøvd om 358-kuler kamret.

Link to comment
Share on other sites

Sorterer du ut kuler som går lett i sizeren eller som ikke ser ut til å ha blitt kalibrert jevnt?

 

Dette har jeg ikke gjort og mulig jeg har stolt for mye på at alt er blitt likt under seizing. Skal ta en ny runde med støping og sjekke ekstra godt. Min mistanke har hvert mot kulene og mulig dette er greia.

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg har stolt for mye på at alt er blitt likt under seizing

 

Sizing kan bare redusere diameter, ikke øke den. Det er umulig å støpe uten feil, det meste av vrak er synlig men kuler kan se fine ut og likevel være under mål. Det avsløres i sizeren, underdimensjonerte kuler vil mangle den glatte finishen utvendig og gå lettere i pressa.

Link to comment
Share on other sites

Støper 429421 i 44 og der hender det når tanga er for kald at det fremre drivbåndet og båndet over krymperilla blir avrundet og kula rynkete. Man ser at sizeren tar mindre her. Man kjenner det også på motstanden i pressa. Har ikke fått testet så mye av dette enda men det virker ikke på meg som at dette har noe å si på presisjonen så lenge basen på kula og det bakerste drivbåndet er i orden. Rynkete kuler skyter også helt fint om bare basen er i orden. Jeg bruker rynkete kuler til trening og perfekte kuler i konkurranse for å være sikker. Kula blir kassert om den er veldig rynkete og at rynkene går helt ned til basen slik at denne ikke vil tette.

 

Dere som har mer erfaring, bør jeg kassere mer kuler? Ble litt sist jeg støpte da jeg satt med to tenger for ikke å få noe dødtid. Det viste seg imidlertid at tanga som lå på vent ble litt for kald innimellom :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått stygge nøkkelhull i skive jeg også, og det skyldtes for små kuler. Det jeg brente meg på var et jeg ladet 150 gr SWC i 9mm og den ble for lang slik at den ble sizet ned i hylsa. Da den ble mye underdimm førte det til grufull blying i 9mm-løpet og nækkelhull som satt i skiva og ellers rundt om kring....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...