Jump to content

Innkalling av elghund i los.


Haraball

Recommended Posts

Har null erfaring med elghund, hvor enkelt eller vanskelig er det å få avbrutt en elghund (løshund) som har los, tenker da ifm trening av hund når det ikke er jakt og/eller det ikke kan felles elg.

Er det kun grundig dressur på innkalling (signal fra fører, plystre eller fløyte) og at eier/fører er på hørehold til hund, og hvor lenge i snitt henger/loser en Jamthund på en dyr hvis det ikke felles, kan de henge på losdyret en hel dag (10/12 timer). Har forståelse for at dette varierer litt

mtp hvert individ og jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Til det du skriver her er det ikke enkelt med et godt svar. Men trening og atter trening er kluet. Begynn når valpen er liten, bruk den fløyta du kommer til og bruke på jakt (eller andre ting) og gi den en gobit hver gang den kommer ved innkalling. Det er ihvertfall en mye brukt metode. Ellers varierer det med og få hunden fra losen veldig. Har du en hund som er veldig hard blir det ofte vansklig. Litt mildere hunder blir det ofte letterer med. Når det gjelder jemthunder har jeg bare middels erfaring og det varierer fra hele dagen og vel så det til en 2-3 timer. Det også er veldig individuelt fra hund til hund.

Link to comment
Share on other sites

Dette med innkalling under los er artige saker. Det å bryte av et hardt innbarka instinkt (som losføring er) er ikke alltid like lett. Som Graahund skriver så må dette inn med "morsmelka" fra du får valpen i hus. Jeg har en elghund, Balder, som jeg kan kalle inn fra omtrent hver bidige los. Akkurat det er ikke min fortjeneste, men brodern sin. Når Balder var unghund slapp vi han på elg sammen med vår gamle hund Fido. Han var helt rå når det gjaldt innkalling. Med to hunder i los kalte vi inn gammelhunden. Unghunden turte da ikke stå igjen alene med elgen(e) og kom når gammel`n kom. Sånn holdt vi på gang etter gang og til slutt kunne vi slippe Balder alene og han kom på innkalling. Fantastisk hjelp av Fido der :smile:

 

Jeg tror at båndet mellom hund og fører må være tett for at innkalling skal fungere. Det å komme til "far" må være så stas at det er verdt å forlate elgene. Minuset med min hund Balder er at han da har et relativt lite søk. Det er trivelig å være i nærheten av far :D Han søker sjelden over 400 meter når det ikke lukter elg. Men i lavlandet med tett elgbestand er det HEEELT klart å foretrekke kontra at hunden står i los på dyr vi ikke skal ha time ut og time inn. Det er værre når vi jakter i høyfjellsterreng hvor det er langt mellom elgene. Da må jeg gå så mye :lol:

 

Her er et flott eksempel på innkalling ved hjelp av smatting. Når jeg er nære losen bruker jeg dette for eventuelt å komme enda nærmere i tett skog. Da tar jeg noen kjappe skritt etter hunden når jeg sender den tilbake mot elgen(e) igjen. Jeg kan også kalle han av ved å bruke kontaktlyden til elg.

 

 

Her er et flott eksempel på at det ikke fungerer hver gang. Når andre hunder er på losen så hender det Balder gir f... i meg :mrgreen:

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Akkurat det samme lurte jeg på da jeg skaffet meg min første elghund for et år siden.

 

Og ved å starte med innkalling/fløyte mens han var valp har jeg til nå lykkes med å blåse han inn så lenge han er innefor hørehold for fløyta. Når jeg er helt innpå losen bruker jeg en tysk fugleskrikfløyte fra Storfangst. På et revelokkekurs var det en erfaren elgjeger som hadde god erfaring med en slik fløyte. Hunden kom på lyden av skadd "trost" og elgen ble stående.

 

Og ja, det virker! Jeg blåser den "faste tonen" i fuglefløyta og hunden kommer som et skudd. Under trening har jeg blåst av og satt på hunden flere ganger i samme los. Dette krever selvsagt stabil og riktig vind og at du ikke er for nærme losen (det er ikke lett å rose hunden helt lydløst) og selv om elgen ikke reagerer på skadd trost reager den garantert på "flink gutt, bra.... og ta elgen!"

 

Ang. rase, har jeg bare erfaring med NEG som ble min rase.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man må begynne fra dag 1 med innkalling. Jeg gjorde det med min, med godt resultat. I starten blåste jeg i fløyta når jeg så at han var på tur til meg. Når han kom inn, så var det godbit, og ut på ny runde. (koblet aldri etter innkalling). Når han ble større ble det det gjort mye av det samme, men ikke i tid og utide. Prøvde å holde meg til de gangene at man var rimelig sikker på å lykkes. Noe jeg mener er viktig er å ikke prøve for mange ganger uten å lykkes. Det tror jeg gjelder i alt av dressur.

I vinter gikk jeg mye med han i langline. Av og til blåste jeg i fløyta og ropte "på plass". Når han da kom inn og satte seg ved siden av meg var det godbit og ut igjen. Og de gangene han ikke gjorde det, var det bare å korrigere han linen til man fikk ønsket respons.

 

Så er det de som blåser i fløyta hver gang hundene får mat. Dette er vist også svært effektivt. Da forbinder hundene at nå er det noe godt å få når de hører hunde fløyta.

 

Den første gangen han var i en skikkelig los, og jeg hadde muligheten å komme innpå. Fikk jeg han inn flere ganger. Både med smatting, plystring etc. Det lengste avstanden jeg har kallet han inn på er rundt 1,5 km. Da var han på relative ferske elg spor. Og jeg ser en stor nytte av dette under jakta, greit å få inn hunden.. Men under jakt kan du også sende et par skudd i myra, dette fungerer også på hunder som forbinder riflesmell med elgfall..

 

Men så skal det også sies, at min hund ikke har det helt store søket. Han er veldig kontakt søkende i skogen. Hva det skyldes skal jeg ikke begi meg ut på. Men det er vel mange årsaker.

Og så er han ikke like lydig her heime i nabolaget. Hvis han greier å lure seg ut, så er det sjelden jeg greier å kalle han inn. Da er han døv, han må ha sin runde med pissing før han kommer heim.

 

Dette har fungert for meg. God kontakt med hunden og hunden må oppleve det som positivt å komme inn til deg, er det viktigste mener jeg. Lykke til. Ingen ting er umulig. Det tar bare noe lengre tid...

Link to comment
Share on other sites

jeg har bare hatt en elghund, men jeg fikk greit til innkalling, selv om det var en påhengelig gråhund jeg hadde. kluet med min hund var to ting: Gi den godbiter når den kommer inn. aldri koble bikkja og reis hjem når du plystrer den av los. det siste er vanskelig å etterleve, når kjerringa er sur fordi du skulle ha vert hjemme for 2 timer siden, men faller du for fristelsen å putte bikkja i buret når den kommer inn, kommer du betydelig senere hjem alle andre ganger...

jeg startet enkelt med en bestemt plystertone til innkalling, med mat eller godbiter som belønning. dette sitter ganske fort om man øver litt hjemme. så gjør man det samme i skogen, når bikkja er i søk. så gjør man det når bikkja har stått i LOs passelig lenge, så den ikke er like heit lenger. Du går inn på 200 meter, så nær at du ikke støkker elgene. når den kommer inn, gir du den en godbit ( jeg brukte engangsporsjoner med leverpostei), klapper bikkja litt, før du slipper den på losen igjen. når du vil hjem er det bedre å plyster den inn, koble den 2 minutter, slippe den på igjen, og så støkke elgene kraftig etter noen minutters Los. min pleide å gi seg da, når elgene tok ut etter flere timers LOs. noen gråhunder gir seg ikke da heller, men jeg mener likevel at man ikke skal koble å reise hjem før det er ytterst nødvendig. bedre at den kommer hjem selv i løpet av natta om man trener nær hjemmet. på denne måten hadde jeg en påhengelig gråhund, med veldig godt søk, som kunne kalles inn av hver eneste LOs. når jeg jaktet langt hjemmefra kunne jeg kalle den inn og reise hjem, og jeg kunne kalle den av feil dyr i jakta og slippe på andre plasser. så lenge jeg aldri kalte den inn og reiste hjem under trening ellers i året.

Link to comment
Share on other sites

Det var gode råd. Det er nok vanskelig å følge opp, men man får den bikkja man fortjener.

 

Artig med sånne tråder som dette, der det er mulig å finne nyttig og god informasjon og ikke bare en drøss av folk som krangler om ulv og skyteprøver.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar, da går det på god dressur av innkalling, Ladden: jeg mener og se at Elgen godt merker din "smatting", mener og ha sett tilsvarende innkalling i en av K. Clausen sine filmer.

 

 

Å ja, det er klart elgen hører smattingen. Men det er ikke en forstyrrende eller skremmende lyd. Aberet med å smatte er at du avslører at "noe" er der og da gjør du elgen litt ekstra oppmerksom noe som krever at man må ta seg enda mer forsiktig frem. Men dette er noe jeg kun bruker når jeg er ekstremt nære losen uten at jeg har noen skuddsjans. Har vært helt innpå 15 meter ved å bruke dette og da er det klart at du kun får den ene muligheten som byr seg i det siste "fremspranget" etter hunden.

 

Men som ren innkalling fungerer det også greit på litt lengre avstander, og det fine med det er at hvis jeg tar med meg hunden og går lydløst derfra så blir elgen veldig ofte stående igjen. Det er kjekt hvis det er dyr vi ikke skal ha. Da er sjansen mindre for å råke borti den eller de igjen i resten av drevet hvis jeg tar en god runde rundt eller forbi før jeg slipper på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...