Jump to content

Filing av åpne sikter til drilling


slb

Recommended Posts

Hei,

 

Har en drilling som jeg har funnet godladningen(e) til, men over åpne sikter treffer disse 10-12cm over ved 50m. Sideveis treffer jeg helt perfekt.

 

Er det noen som har praktisk erfaring med filing åpne sikter til drilling? Evt. hvor mye man filer mtp. treffpunkt på 60-70m? Filte dere kun nedfellingen/buen på skuret? Eller filte dere samtidig/også toppen av skuret slik at avstanden mellom bunn og topp ikke ble for stor?

 

slb

 

PS: Har lest i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=48593, men fant ikke helt det svaret jeg var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Kornet koster ikke mange kronene. Filer man for mye er det billig å erstatte.

Samt enklere å få tak i. Bortsett fra dette er det likegyldig hvor du justerer.

 

Jeg har forøvrig skrevet om programmet til metriske verdier.

Legg inn data som før, men i cm og meter.

Skal du bruke komma i verdiene, mruk punktum ikke komma i programmet.

 

Link: http://www.weatherby.dk/sight.php

 

cmsight.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med ladningen jeg har brukt til drillingen de siste år - er treffpunktet 8 cm for høyt på 50 m.

 

Med åpne sikter - skyter jeg allikevel ikke over dette - og har ikke hatt problemer.

 

Hverken på hjort eller rådyr.

 

(og når jeg har et dårlig avtrekk - blir jo treffpunktet perfekt :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Kornet er banket/presset inn i et spor fra munningen av. Vil derfor ikke gjøre dette selv.

 

Det er ikke automatisk skur, da omsjalteren mellom kule og hagl ikke ligger på linje med sikteskinna.

 

På 50m vil jeg tro treffpunktet blir mellom 10-12cm over siktepunkt. Litt tungvint mtp. å sikte nermere buken på rådyret.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Mye god kunnskap og er erfaring her inne.

 

Tror jeg måler høyden på det nåværende kornet og bestiller et i hht. verdiene jeg finner på programmet. Tror det blir et klassisk et med messinginnlegg.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...