Jump to content

Hvilke kikkertsikte på kal 223?


Cola

Recommended Posts

Hvilke kikkertsikte hadde du valgt på en x-bolt i kal 223, dersom formålet var jakt på skogsfugl, vinterjakt på rype, rev og rådyrjakt?

 

Har planer om å investere i denne rifla, men er veldig usikker på kikkertsiktet.

Mitt budsjett er opp til 10 000 kr for siktet.

 

Takk for råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

Med ett budsjett på 10k, er det mye snadder å få tak i spesielt på bruktmarkedet.

Du får vel en pen Swaro 3-12x50 fex, for 5-7k, kanskje billigere også.

Nytt hadde jeg kanskje kikket på en Meopta eller Kahles i 3-9x40, 2,5-10x56 eller 3-12x50 til ditt bruk.

 

Mvh,

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Eg har meopta på begge mine rifler, 223 og 308. Eg er veldig fornøyd med de begge.

Har følgene Meopta Meostar R1, 4-16x44 Tactic denne sitter på 223, den ligger på 7800 ny pris.

Meopta Meostar R1 3-12x56 m/lys denne sitter på 308. ligger vel på rundt 6500 ny pris.

 

Mine er kjøpt inn til mitt bruksområde.

Så det er noe du bør vudere også, vekt er noe å tenke på, 50/56 åpning er ikkje noe du trenger med mindre du skal jakte i dårlig lys, da holder det plentig med 30/40 åpning,

Link to comment
Share on other sites

Om det er åtejakt på rev, sats på brukt Zeiss eller Swaro m/lys. 50-objektiv burde holde. 56-obj. blir noe stort.

Se om du kan finne en Swaro PV-N 3-12x50. Har ikke blitt laget noe bedre i den størrelsen siden denne kom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...