Jump to content

Pumpesalongrifle - Noe å ha? Erfaringer?


Lindskog

Recommended Posts

Jeg driver og snuser litt på ei gammal Browning pumperifle i .22LR om dagen. Den slår meg som hendig og artig, men jeg er vel ikke helt overbevist kanskje. Pumpehagler synes jeg fort blir klumpete å bruke, men med .22 blir pumpebevegelsen så latterlig kort at den er en fryd å lade. Hva presisjon kan man forvente av noe slik? Den jeg har tittet virket ganske tight og fin i mekanismen, men jeg får dessverre ikke prøveskutt den med det første. Den ser slik ut, bare mye mer brukspreget:

 

DSCN59510026.JPG

 

Så, som tittelen sier: Noe å ha? Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at du gjør mye feil med å kjøpe en Browning. Og pumpemekanismen er ikke mer upresis enn en halvauto. Tror nok at denne skyter like pene samlinger som min 10/22 med de rette patronene. Rør magasinet er også greit og pålitelig, men det er ett lite men der. Det er upraktisk med rørmagasin for oss her på berget som alle vil ha lyddempere på salongen. For man må ofte ta av lyddemperen for å kunne trekke ut magasinrøret. Det er mulig magasinrøret er så kort her at det ikke er nødvendig, men skulle du ønske å korte ned løpet, vil dette bli ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det siste der har jeg tenkt på, og det ser jeg ikke på som noe stort problem. Jeg har ikke noe stort behov for demper til trening og moroskyting, og til jakt er det helt greit å skru av demperen, ha i patroner og skru demperen på igjen. Blir jo ikke de store mengdene skudd som avfyres da uansett.

 

Men det var dette med presisjon da. Den har værsågod å skyte minst like bra som en 10/22 presisjonsmessig, hvis ikke blir jeg skikkelig skuffa. Jeg føler også at man ikke kan gjøre for mye feil med en Browning, men det er jo greit med andres brukererfaringer. Lurer særlig på om det er noen vanlige feil eller ting som slites ekstra eller lignende på denne modellen som jeg bør sjekke ekstra nøye?

 

Tror jeg må få lånt den med meg og prøveskutt den hvis det går. Har lest litt på noen amerikanske fora hvor den beskrives som "deadly accurate" og lignende, men det er det jo mange som skriver om en standard 10/22 også, så det må vel taes med en klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen 1000 skudd med pumpesalongrifle og det er ikke mye å lure på :D

Morsommere salong å skyte med skal du lete lenge etter.

Vi har ikke browning men Rossi og presisjonen er upåklagelig i den.

Hvis det er en jaktsalong du er på jakt etter ville jeg kjøpt noe annet. Men det kan jo umulig være det helt store inngrepet i lommeboka så det er jo bare å kjøpe og prøve.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Neida, det helt store inngrepet i lommeboka blir det ikke, men det var det med den våpengarderoben da.

 

Hvilken modell Rossi har du? Presisjon er dårligere enn bolt går jeg ut i fra etter hva du skriver. I forhold til bøyle eller halvauto (10/22) da? Likt? Bedre? Dårligere?

Link to comment
Share on other sites

Rossien er ihvertfall 15 år gammel og jeg husker ikke modell betegnelsen nå. Det er min fars. Jeg kjenner ikke til browning så den kan jeg ikke si noe om. Men selve ladingen på Rossien gjør at det ikke er mulig å feste kikkert på den med mindre du velger en scout variant. I tillegg har du problematikken med demper og rørmagasin som andre har vært inne på tidligere i tråden .

Presisjonen funker greit på jakt og jeg har skutt div vilt med den alt fra nøtteskrike til kaniner og det funker men man får selvfølgelig bedre.

Hvis man kjøper en salong til å bruk på jakt og så realistisk trening som mulig ville jeg helt klart heller gått for en bolt variant. Selv liker jeg Cz 455 American. God og skyte med, grei pris og muligheter for løpskifte til 17 hmr som er et bedre kaliber til jakt.

Hvis du er på jakt etter ei morro/treningsrifle kan du trygt kjøpe en pumpe.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel med min onkel sin Remington pumpe 22Lr. Den er presis og fin å skyte med, men jeg liker ikke rørmagasinet. Vet ikke om det er samme type magasin på Browningen.

 

Men bortsett fra litt tungvindt magasin syns jeg det er fine våpen, og onkel vil ikke selge sin selv om den nå er ganske slitt etter 30 år i aktiv bruk.

 

Når det kommer til hvor presis osv så har jeg aldri skutt med den i benk. Men du skyter lett bruskorker på 30meter i jaktmessige stillinger :wink: (skuddene som ikke treffer er skytter sin feil) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Browning 22LR pumpe er ikke feil.

Har hatt to stykker og de har gått rimelig bra med rett ammo (heller ikke så kresene av seg) Problemet er som litt lenger her oppe så kan det bli ett problem med demper, men trenger man det på en 22?

Kjappe og presis lading er det i de riflene også, tviler litt på de billige børsene der

Link to comment
Share on other sites

Ser her ble det brått litt aktivitet ja. Flotte greier.

 

Bare så det er sagt, blir det pumpesalong så blir det ikke istedenfor boltrifle, men isteden for halvauto (eller kanskje i tillegg til?). Jeg har en gullegod CZ Brno Mod 2, så det er altså ingen grunn til å anbefale boltrifle isteden. Jeg drømmer om en jaktvåpengarderobe som er f.eks. 6 "ordentlige" våpen pluss 2 salonger, det hadde vært noe.

 

Det med demper og rørmagasin er et ikkeproblem for meg. Trenger ikke demper til trening, og vil jeg ha demper til jakt så blir det uansett avfyrt så relativt få skudd at omladning av rørmagasin ikke akkurat er det største problemet.

 

Det er vel først og fremst det der med presisjon jeg er usikker på. Bruskorker på 30 meter er godkjent det, har ikke tenkt å jakte på så mye som er mindre enn en bruskork.

 

Burgsmuller, du har hatt 2 stk. Browning pumpe altså? Så bra. Hva fikk du ut av de presisjonsmessig? Hva er rimelig bra? Og, hvis det er lov å spørre, hva solgte du de for da du solgte de?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Winchester Model 61 pumpesalongrifle fra 1958 og det er et flott våpen. Den kan enkelt deles i 2 med en serratert skrue som sitter litt bak avtrekkeren på låsekassen. Det er ikke lenge siden jeg kjøpte den, og har så langt bare skutt på blikkbokser. Jeg tror pumpesalonger har ganske lik mekanisme som en lever action. Sluttstykke går frem og den nedre delen griper en patron som går inn i et spor/sleide. Når du pumper bakover løftes patronen opp av en arm som skyver den i spor/sleiden og treffer kammeret når du pumper fram igjen.

 

Her har du en link med tegninger av Winchester model 61: http://lunarhalo.com/WinchesterModel61/" target="_blank

 

Det er bare å kjøpe, har du lyst må du bare få deg en sånn!

Link to comment
Share on other sites

Hei, kjøpte nettopp en Remington 572 pumperifle i 22lr.

 

Utrolig skøy treningsvåpen å kan pumpe utrolig fort med den. Skjønner mange kan være litt skeptiske på pumpemekanismen kontra boltrifler f.eks, men jeg ville ha noe ''litt annerledes''. Fin på kråke å den slags er den også :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med kjøpet. Var det den som lå på Finn til 2000,-?

 

Noen med pumperifler som har lyst til å gjøre en presisjonstest og poste bilder? Hadde vært artig å se resultatene av noen liggende serier på si 25 og 50 meter med sandsekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...