Jump to content

Vihtavuori data i 45 long colt


martinJ

Recommended Posts

New Vaquero er ikke så solid som Blackhawk eller den gamle modellen, så ville vært litt forsiktig. Har ladet relativt mye mer hårete ladninger med N110 og H110/W296 i Blackhawk med veldig bra resultat - men det er betydelig mer stål i Blackhawk og den "gamle" Vaqueron ;-)

Link to comment
Share on other sites

New Vaquero er ikke så solid som Blackhawk eller den gamle modellen, så ville vært litt forsiktig. Har ladet relativt mye mer hårete ladninger med N110 og H110/W296 i Blackhawk med veldig bra resultat - men det er betydelig mer stål i Blackhawk og den "gamle" Vaqueron ;-)

 

Det er bedre stål i New vaquero, så ingen forskjell i styrke (Husk ruger begynte å produsere 6 skuds .454 casull revolvere med samme stål)

 

Videre, er ladningen publisert av Vitahouri er de trygge.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er bedre stål i New Vaquero - men det er såpass mye mindre av det at det må gå utover styrken:

 

Fra Speer manual #14:

 

"Important Safety Note. Since we published the last manual, Ruger has replaced the original Vaquero revolver with a smaller version called the New Vaquero. Ruger has advised the industry that the New Vaquero must not be fired with loads exceeding industry pressure standards (14,000 psi). If loading for a New Vaquero, use the standard pressure data in the previous data section."

Link to comment
Share on other sites

Litt annet spørsmål da, er de nye blackhawkene like solide som de gamle?? Eller har disse også fått slanket kammerveggene? Blir kanskje en pang til Magnum 2 etterhvert, vil ikke ha 44mag, gørr kjedelig, vil ikke ha DA revolver heller, og 45 colt har jeg jo utstyr til å lade fra før

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo Vaquereo som psaudonym her på forumet, ikke uten grunn. Jeg har en Vaquero i 7,5" pipe, jeg kjøpte den i 1993. Det er noen tusen skudd siden. Min erfaring er stort sett finsk krutt og litt "Tite Groupe" fra Hodgdon. Jeg holder meg stort sett til N-320 og 340, 250 grain kuler for det meste. Litt avhengig av kulene pendler jeg mellom 9 - 10 grain med N-340 og for N-320 sin del er som regel 7,5 grain brukt. Best hastighet er med N-340. Det dummeste jeg har testet er 3N-37, der pendlet hastigheten (diff. mellom laveste og høyeste hastighet på 6 skudd hver) 155ft. på 250gr. bly og 193ft. på 250 grain Rainier.

Vi snakker om 250 grain kuler. Med 3N-37 var det null kontroll på trykk og hastighet.

Tite Group fra Hodgdon liker jeg dårlig, 6,5 - 7,0 grain er en tvilsom skvett i et slikt hylsevolum?

Jeg har lenge vurdert å prøve litt N-110 i magnum klassen, men jeg har pr.dato ikke funnet ut hvorfor, så jeg tøffer heller videre med N-340, jeg skyter dårlig nok som det er med den.

Uanstt har jeg det gøy, trives med 45LC og Vaquero.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tja...

jeg har eid 9 forskjellige vaqueroer og 11 forskjellige blackhawker om det er det om å gjøre.

(pr tiden har jeg bare 2 vaqueroer i 44-40 og en Birdshead i 45 colt, + en Bisley Hunter i 44 mag, En Blackhawk Bisley i .357 mag, en 3 skruers BH 6,5" i 357 og en Blackhawk i .30 US. (ja, også er jeg livstidsmedlem av ruger collectors association...)

 

Trådstarter spør etter trygge friske ladninger. New Vaquereo kan skyte alle fabrikk / produsent publiserte ladedata.

(dvs ikke gå i Contender/blackhawk seksjonen av enkelte bøker)

Link to comment
Share on other sites

Imponerende revolver-CV du har Hassel :D

Det er som du sier: Vihtauori sin tabell kan man stole på, det som gjør det hele enkelt er at Ruger sine revolvere tåler en del. Publiserte ladninger krever ikke så dype grublerier som hvis du hadde en Uberti eller noe annet av eldre årgang, da bør man tenke litt ekstra etter.

Jeg har stort sett holdt meg til Vihtauori sine maks ladninger i alle år uten tegn til slitasje på Vaqueroen. Jeg tror forresten at jeg skal spandere på meg en boks med N-105 selv, gøy å teste litt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at Ruger advarer mot å bruke ladninger som er merket "til Ruger/TC osv" i New Vaquero - da kan den ikke være like sterk som den gamle som blir hevdet lenger opp i tråden.

 

At man trygt kan bruke publiserte "normale" ladninger er det vel ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da testa jeg liksågodt n105 i vaqueron, maks på tabellen med hornady xtp holdt mellom 1120 og 1150 fps, samme ladning med 250gn mimec fra clarry var noe mer ujevn. Testet en ladning et halvt grain over tabell også, xtp lå da mellom 1150 og 1200 fps, mimek fra clarry lå på ca det samme og ga jevnere måling med denne ladning. Alt dette Er skutt i en New vaquero med 5,5" løp. Revolvern er like hel, og den vil vel kanskje få en runde i feltløypa også, riktignok etter ytterligere testskyting av ladningen. Ladedata brukes selvsagt på eget ansvar, kan legge til at kun nye hylser ble brukt.

Link to comment
Share on other sites

Ja og trøsten din vil nok etter hvert være at revolvere, som sprenges, "blåser" opp og til sides. D.v.s. jeg hadde aldri stått ved siden av noen, som jeg visste ladet, som MartinJ nevner.

Du er i hvertfall rimelig sikker på ikke å komme til skade selv og andre kan man selvfølgelig dri......

Den holder nok en god del skudd, men plutselig kommer et trøtthets brudd.

Link to comment
Share on other sites

Klar over det, og det har her blitt ladet fra bunn til topp av tabell med 0,2grn intervaller 10skudd av hver over kronografen.

, kjenner dog at jeg vil ha mer fart, tyngre kuler og mer rekyl, og ser jo at alle burde ha et digert beist av en revolver til Mag2 :D , så jeg tror det blir avhending av vaqueron og innkjøp av en Blackhawk eller super blackhawk til Mag2. Tror dog jeg fortsetter med 45colt, er jo ikke fullt så kjedelig som 44mag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...