Jump to content

Hvordan komme i kontakt med grunneier?


randomace

Recommended Posts

Heisann,

Vet ikke om denne posten havnet riktig, men tar en råsjangse på at jeg treffer her.

Er ny innen jakt, og skal til på min første jaktsesong til høsten. Lurte i den forbinnelse på hvordan man kan komme i kontakt med grunneiere med tanke på jaktrettigheter.

Jeg bor i Kristiansand og er interessert i småviltjakt og sjøfugljakt. Har ikke tilgang på båt eller kajakk/kano så hadde håpet å finne en grunneier som hadde vært interessert i å la meg benytte meg av en fjellknaust ved sjøen, for noen kroner. Er det noe fora for å komme i kontakt med dem, eller noen hjelpmidler for å finne ut hvem som eier hva, slik at man selv kan kontakte dem?

Vet om iNatur og den kommer til å bli flittig brukt, er også klar over holmene man kan jakte fra, men må ha transport til og fra disse, og det er der problemet ligger..

 

 

På forhånd takk!

-Morten

Link to comment
Share on other sites

Bruk et eller annet kart som gir deg gårds og bruksnr, da får du sikkert adresse også på mange steder. Så er det bare å finne ut hvem som bor på adressen. Evt søk opp gnr/bnr og let etter ting. Vil du heller være ute enn på pc, så spør du bare folk i området hvem som eier der og hvilke hensikter du har. Det er nesten alltid bedre med personlig opmøte enn telefon. Da får grunneier et inntrykk av deg med en gang.

Link to comment
Share on other sites

bare til orientering så har desverre ikke kommunen lov til å dele ut navn på grunneierne om du kommer med ei liste med gards og bruksnummer, jf. matrikkellova og offentlighetslova.

 

det går jo ann å prøve :) men om de sier nei så er det ikke bare for å være vanskelig ;)

 

 

Er riktig det Forstkandidaten sier her, utlevering av opplysninger fra matrikkelen er underlagt strenge regler så dersom du fra kommunen får opplysninger om eiendom du ikke selv eier sånn helt uten videre så er det lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Bruk kartet og ta deg en tur på plasser som ser bra ut.

Så går du og banker på nærmeste gårdstun og spør om det er de som eier der og om du muligens kan få lov til å jakte på småvilt der.

 

Jeg vil tippe at de fleste som gir deg tillatelse, snannsynligvis lar deg jakte gratis.

Så kan du evt gi dem en julegave som takk for at du får jakte der hvert år :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...