Jump to content

Starte med dynamisk (IPSC). Noen tips?


kameleon

Recommended Posts

Hei.

 

Har lenge tenkt på å starte med dynamisk skyting, og trenger litt tips. Jeg har fra før skutt mye presisjon med .22, og føler det gir et greit grunnlag. Men, å stå rolig og plinke på 25 meter er ikke det jeg vil gjøre resten av livet :) Jeg vil gjøre noe som er litt moro.

 

Så det jeg lurer på er hva de ulike grenene er, hva det innebærer, osv osv. Har forsøkt å google, søke på forumet her, og spørre folk i klubben, men er like (u)klok. Spesielt er jeg forvirret over benevnelsene, da dette kalles både praktisk skyting, dynamisk skyting, feltskyting, IPSC osv. Og innenfor dette forstår jeg at det er Standard, Production osv. Blir jo forvirret av mindre!

 

Det jeg har sett av det jeg syns ser gøy ut, er hvor man har en løype, eller en setting, hvor man skyter mot ulike figurer som utgjør mål (fiender) og mål man ikke skal treffe (sivile). Her har jeg sett video av folk som har lagt løypen gjennom skogen, eller skyter ut av bilvinduet, eller annen kreativ moro. Jeg tenker skyte både med 9mm og rifle, og gjerne samme type "øvelse" - om det er mulig.

 

Noen som kan oppklare for meg hva det heter det jeg er ute etter? Og eventuelt hva dere vil anbefale meg?

Link to comment
Share on other sites

Feltskyting er NSF, og slettes ikke dumt å skyte.

 

Dynamisk (Tidligere Stridsskyting, praktiskskyting, og nå Dynamisk ettersom sporten har utviklet seg fra sitt opprinnelige til nettopp en sport). Hører inn under IPSC, IPSC i Norge er DSSN.

 

IPSC (Eller Dynamisk om du vil), har endel skyteprogrammer som blir kalt Divisjoner. (Merk at Dynamisk foregår på Engelsk, ordrer regelverk etc er på engelsk).

Divisjonene er i hovedsak:

Pistol: Open, Standard, og Production. Samt Classick. Disse deles så inn i Major og Minor (Etter styrken/kaliberet på amoen en skyter, OBS Production er kun Minor). Minste kaliber er 9mm luger.

Revolver: Major eller Minor.

 

Anbefaler at man legger seg i enten standard eller production divisjon.

 

Rifle Repeter: Manuel Open, standard. Major og Minor i begge.

Rifle auto: Open, Standard. Major og Minor i begge.

Merk 24 måneders karantene og strenge krav til aktivitet for å få anbefaling på erverv av rifle.

 

Merk at man i motsetning til NSF feltskyting, normalt ikke får gå mer en en start i Dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

 

Anbefaler at man legger seg i enten standard eller production divisjon.

 

Rifle Repeter: Manuel Open, standard. Major og Minor i begge.

Rifle auto: Open, Standard. Major og Minor i begge.

Merk 24 måneders karantene og strenge krav til aktivitet for å få anbefaling på erverv av rifle.

 

Merk at man i motsetning til NSF feltskyting, normalt ikke får gå mer en en start i Dynamisk.

 

Takk for mye god info :)

 

Men hva er den praktiske forskjellen mellom Standard og Production (i grove trekk)?

Regner med at forskjellen mellom Rifle repeter og Rifle auto går på om det er halvauto eller lading mellom hvert skudd?

 

Hva mener du med 24 måneders karantene? Litt som de 6 mnd man må vente for å kunne kjøpe pistol?

 

Og - hva menes med strenge krav? Holder det med 2-4 treninger i måneden?

Link to comment
Share on other sites

I Production er det kun tillat med våpen som står på IPSC sin production liste (og de må i prinsipp være "umekka"), samt maks 15 patroner i magasinet. Production er i utgangspunktet for det man kaller "Tjenestevåpen" med DA avtrekk.

 

I standard er det en måleboks som regulerer våpenstørrelse og patron kapasiteten (normalt mellom 17 og 20 patroner i magasinet m/9mm Minor). Standard er åpne sikter og 5" løp. Samt SA avtrekk.

 

For pistol gjelder vanlig 6 måneders karantene iht. våpenforskrift. Ervervs anbefaling må fås med din lokale klubb, erverv uten er forbudt iht. DSSN sine vedtekter og kan medføre utestengelse med tap av våpenkort som følge.

 

24 måneders karantene for rifle er innført av DSSN, det er forbudt å erverve uten ervervs anbefaling fra din lokale klubb, samme som oven med anbefaling, men håndhevet ekstremt hardt. I tillegg er der krav om 24 matchpoeng oppnådd siste 24 måneder, slik at 24 måneders karantenen i prinsipp er rullende frem til våpen er ervervet.

Kravet er altså 12 Matchpoeng pr år siste to år, kun Level 2 konkurranser og opp gir gyldige matchpoeng til rifle. I tillegg må minst ett stevne være Level 3 i hvert av de to årene.

Level 1 stevner er rene klubbstevner, Level 2 og opp er åpne stevner (Med forhåndspåmelding, og dess høyere Level dess fortere fullt).

 

For å erverve rifle etter 24 måneder har man i prinsipp deltatt på 5 Level 2 og 1 Level 3 stevne hvert år i to påfølgende år rett forut for søknad om ervervs anbefaling.

 

Rifle er altså noe en kvalifiserer seg til om man virkelig ønsker det. Foreløpig ser det ut til at kravet om 24 matchpoeng skal håndheves for Manuel rifle også, men vi får håpe DSSN etterhvert snur på det punktet. (Det var 1/2auto som var målet, men det ser ut til at Manuel foreløpig er dratt med i dragsuget).

 

Uansett er Dynamisk sportsskyting vanvittig morsomt, og utfordrende på en helt annen måte en presisjonsskyting på bane.

I tillegg er Dynamisk sportsskyting den mest disiplinerte skytesporten av alle, der er absolutt ikke noe rom for slinger i valsen i forhold til sikkerhets reglement eller reglement generelt. Derfor føler man seg ofte tryggere på stevne i Dynamisk enn på ett vanlig NSF feltstevne, t.d. skjer det ikke at noen peiver rundt seg med våpen på ett Dynamisk stevne,gjør man det er det rett hjem med engang. Dette da man har en egen sone der all våpenhåndtering skal foregå. (Og der er det forbudt å rote med amo, det gjør en derimot alle andre steder enn i safty sonen).

 

Det er en høyere tærskel (inn i sporten enn i de andre skytesportene i Norge, men så er også belønningen når en er vel innenfor høyere om dette er noe som ligger for deg. Dynamisk er virkelig verdt det lille ekstra av engasjement for å få kurs og medlemskap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på det varmeste anbefale dynamisk som sport. Men jeg føler jeg må presisere noe. I sporten vår bruker vi ikke ord som "fiender" og "sivile". Det vi skyter på er skiver som ikke symboliserer noe som helst. Skyter du på en feil skive (noshoot) så får du straffepoeng på samme måte som om man ikke følger reglene i diverse andre sporter. Vi har heller ikke løyper (stager) som er lagt opp som et reelt senario, så det blir nok lite av skyting gjennom bilvinduer. Det er ikke taktisk trening vi driver med, men en ren sport. Jeg mener ikke å høres bisk ut, men feil ordbruk kan så lett misforstås når det er skyting det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for gode svar Vingemutteren.

 

Jeg har allerede eget våpen i .22, og er klar for ny våpensøknad til dynamisk skyting. Her tenkte jeg på ett våpen til flere bruk, og da har jeg i hovedsak landet på H&K P30. Utifra din beskrivelse er det altså Production jeg skal begynne med? Og i tillegg tenkte jeg bruke det til VM-grov, eller blir det helt feil?

 

Ja, skjønner nå at det er mye mer "styr" med dynamisk rifle enn pistol. 24 måneder høres svært så lenge ut, spesielt med tanke på at det tok meg en uke å få AG3 i Hæren. Men det hører vel gjerne med at ting skal være litt "tungrodd" så ikke hvem som helst gærning skal gå og få seg halv-auto rifle på dagen :)

 

Som du bekrefter, så ser det veldig morsomt og krevende ut. Så er nok villig til å gi ekstra innsats for å heller trene denne typen skyting. I forhold til dem jeg har møtt både i Norge og utlandet, så virker det også som dette skyttermiljøet er mer min type folk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på det varmeste anbefale dynamisk som sport. Men jeg føler jeg må presisere noe. I sporten vår bruker vi ikke ord som "fiender" og "sivile". Det vi skyter på er skiver som ikke symboliserer noe som helst. Skyter du på en feil skive (noshoot) så får du straffepoeng på samme måte som om man ikke følger reglene i diverse andre sporter. Vi har heller ikke løyper (stager) som er lagt opp som et reelt senario, så det blir nok lite av skyting gjennom bilvinduer. Det er ikke taktisk trening vi driver med, men en ren sport. Jeg mener ikke å høres bisk ut, men feil ordbruk kan så lett misforstås når det er skyting det er snakk om.

 

Takk for tips :) Som du sikkert kan se på mitt innledende innlegg, så har jeg null og niks peiling på hva man kaller ting. Og som tidligere jeger i Hæren, så blir det fort til at henter frem gamle ordlyder.

 

Men ja, du er inne på noe. I disse tider så kan det være greit å unngå å bruke den slags benevnelser, spesielt når det har blitt såpass "belastende" omtale rundt det. Er nok av politikere og andre uvitende som ikke forstår sporten. Derimot så må jeg si at IPSC er en veldig flyktig sport når det kommer til ord og uttrykk.

 

Men det du sier om stager er jo feil. Youtube er full av videoer fra norske klubber som gjør mye rare ting og settinger.

 

Neida, oppfatter deg ikke som bisk, no worries :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, har skutt med den tidligere. I tillegg så har jeg planer om å søke PHS, så kan være greit å ha erfaringen med den. Spesielt med tanke på den litt "kjipe" avtrekkeren. Det jeg også liker med den, er at den har picatilly - et stort pluss siden jeg har skapet fullt av den slags tilbehør :)

 

Anbefaler du noe annet? Hører mange sier at jeg burde gå for Tanfoglio eller CZ, men jeg er ikke helt overbevist. Har også droppet Glock, til tross for at jeg vurderte den pga skjøt mye med den i Hæren.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, at du har tenkt å søke på politiskolen er kanskje et litt tynt grunnlag for å kjøpe P30. Hvis du liker den er jo det greit, jeg er helt for å handle med hjertet, men jeg tror nok ikke du bør føle at du trenger den pga. politiskolen. Det finnes jo mange andre pistoler med "picatilly" også. :winke1:

 

Men seriøst, CZ eller Tanfoglio er jo flotte valg, eller Sphinx kanskje. Jeg har inntrykk av at Production er et kurant sted å begynne, da kan du bare kjøpe deg en pistol fra lista og begynne å skyte.

 

Forresten, siden ingen har sagt det i denne tråden: HK - Because you suck. And we hate you. :mrgreen:

 

hksucks3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ikke kjøpt P30 bare for at du skal søke PHS, men vis du ikke vil ha CZ/Tanfo så ville jeg kikka på Sig 226. Den utgaven til Capsicum burde funke meget bra. Skyter selv med en eldre utgave av 226, og den funke bra den :)

http://213.162.225.74/F0216/main.aspx?p ... +X-Five+SO" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har denne blitt godkjent til production nå?

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=53&t=78423&p=914362&hilit=capsicum#p914362

 

Mange som skyter CZ sin 75 sp-01 shadow, da den både er billig og bra!

P226 er litt dyrere og litt bredere i grepet, ellers veldig driftsikker.

 

 

På en annen side så trenger vi flere som skal skyte Classic! 1911 er tingen! :)

Verdens vakreste pistol, samt et nydelig avtrekk. Kan man ønske seg mer?

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ikke kjøpt P30 bare for at du skal søke PHS, men vis du ikke vil ha CZ/Tanfo så ville jeg kikka på Sig 226. Den utgaven til Capsicum burde funke meget bra. Skyter selv med en eldre utgave av 226, og den funke bra den :)

http://213.162.225.74/F0216/main.aspx?p ... +X-Five+SO" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Den så ikke dum ut. Ikke prøvd den, men skal definitivt få gjort det. Hvordan er den prismessig? Importør?

 

Nei, kjøper selvsagt ikke P30 kun fordi jeg kanskje får det som tjenestevåpen en dag, men velger å ha litt tiltro til valgene Politiet har tatt. I hovedsak så likte jeg P30 svært godt, satt fint i hånden, gav meg en god feeling, og skjøt relativt godt med den. Eneste jeg mislikte sterkt, var selve avtrekket. Men det kan gjøres noe med? Ellers så er jeg litt nerd på dette med utseendet på pistolen. Jeg vil aldri bruke tusenvis av kroner på nytt våpen uten å like det rent estetiske ved det.

Link to comment
Share on other sites

1. Avtrekket på Production våpen er det lite man kan gjøre noe lovlig med (Men litt er det).

 

2. Flyktige benevnelser i dynamisk.:

Benevnelsene er ikke flyktige i dynamisk sportsskyting. Men man kan fort oppleve det slik, om man ikke kan litt om sportens historie. Den begynte som stridsskyting, og var da i prinsippet en form for taktisk trening, så begynte man å utvikle sporten som sport, og man fikk benevnelsen praktisk. Man skjøt da fortsatt på skiver med hodebokser (Og da skjønner man hvor Beta sonen ble av), så fjernet man hodeboksen, og man fikk dagens ipsc skiver (metriske). Resultatet er dagens dynamiske sportsskyting, der man har fjernet det meste av det opprinnelige venn/fiende bildet.

 

Men av og til arrangerer enkelte klubber stevner som er mer for moro enn sport, der enkelt øvelser fra gamle dager pusses støv av (spesielle start posisjoner osv). Og det er moro det og, selv om det ikke er normalen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av våpen til dynamisk, og hvis du ikke vil kaste bort tusenvis av kroner, så er det en god ide å besøke en klubb å sjekke ut hva folk bruker.

I klubben jeg skyter var det mange som handlet våpen som M&P 9mm, GLOCK 17, H&K P30 osv. Det som er litt interessant å vite, det er at de som fortsatte med sporten lengre en 1-2 år, byttet ut pistolene sine med CZ. Tanfoglio eller den type våpen. Men det er en liten håndfull GLOCK-skyttere som ikke har byttet. GLOCK skyttere er nesten en egen rase som ikke vil ha noe annet...

 

Man må jo nødvendivis like pistolen man kjøper seg, men se på hva erfarne skyttere bruker. Mange har "feilet" litt da man begynte.

Link to comment
Share on other sites

Men av og til arrangerer enkelte klubber stevner som er mer for moro enn sport, der enkelt øvelser fra gamle dager pusses støv av (spesielle start posisjoner osv). Og det er moro det og, selv om det ikke er normalen.

 

Nå fikk jeg enda bedre avklaring på hvorfor det er så "forvirrende" med ord og uttrykk innen IPSC. Tydeligvis mange endringer underveis på veien til å bli en sport. Ikke lett for en nybegynner å henge med i svingene.

 

Ja ok. Da forstår jeg. Så i utgangspunktet er ikke slike moro-øvelser en del av den offisielle sporten, men noe man gjør allikevel - for moro :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...