Jump to content

Hvilken hagle skal jeg velge ?


Hunteer

Recommended Posts

Hei, gutt på 16 år. For det meste vært med han far i skogen fra dag 1. Nå er tiden inne for og kjøpe eget våpen og da bedrive litt jakt på egen hånd ( jegerprøve bestått)

Så nå står jeg jo der de fleste begynner og bruke litt tid. Altså valg av hagle, halvaut. pumpe, eller o/u. Har vell i det meste tittet på halvautomat i prisklasse 4-7 tusen. Noen her som har noen formening om halvautomater i den prsiklassen ? Takker for svar.

 

 

Kom med evt. tips om jeg burde velge o/u, pumpe eller halvaut. Tar også gjerne imot konkrete navn referert til forskjellige hagler (benelli,remington etc.)

Link to comment
Share on other sites

det som er viktigast når det gjeld hagle er om den passer til din kropp. Du må prøve ulike størrelsar og utformingar.

Om du skal ha dobbeltløper eller pumpe/halvauto går slik eg ser det mest på preferanser og kva du sjølv liker.

to løp=to ulike trangboringer, det kan jo vær ein fordel. personleg føler eg ikkje at det er noko eg treng, så eg kjøpte pumpehagle og trives med det.

 

Ang. dobbeltløperer syns eg generelt at O/U er ei betre løysing en sideligger då eg føler sistnevnte blir klumpete å holde rundt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, bruker sideligger selv nå (gamle til far) og ja, det er klumpete !

 

Men ang. pumpehagle. Hvordan er det på jakt i forhold til balanse ved pumping feks. i en jakt situasjon? Og har du hørt no ang remington 870? hører mye godt om den pumpehagla

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mye som imponerer meg av nytt i den prisklassen.Ville valgt brukt O/u av velkjent merke..Men er no eget med nytt da!La oss si under 9000kr,så synes jeg du får mest for penga ved ATA Arms og rimeligste Lanber.Har studert litt på ATA,og dem er ikke dumme!Mekanismer er veldig lik Beretta 686,også deres automat virker bra.Ellers er Lanber skjelden feil..Finn en som passer,kan ikke ta valget på nettet uten å ha holdt i den.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, bruker sideligger selv nå (gamle til far) og ja, det er klumpete !

 

Men ang. pumpehagle. Hvordan er det på jakt i forhold til balanse ved pumping feks. i en jakt situasjon? Og har du hørt no ang remington 870? hører mye godt om den pumpehagla

 

Det å skyte oppfølgingskot me pumpehagle kan vær litt treningssak i starten. men er ikkje mange skota som skal til før ein finner seg ei løysing som fungerer.

 

Eg har weatherby pa-08, som seies å være svært lik rem 870. med det som grunnlag kan eg vell trekke konklusjon med at det er ei robust og driftsikker hagle som tåler det meste av ammo innenfor kaliberet. og pa-08 er vertfall billig. Er vell 2500 på xxl?

Usikker på prisene på 870

 

(dei som har 870 og er uenig må gjerne korrigere :-) )

Link to comment
Share on other sites

Jo, har tittet på den selv. Men har ikke tatt sjangsen for Weatherby har jeg ikke hørt så mye om. Ikke bare jeg, men finner ikke så mye im det. Har da en følelse av at det kan være litt sånn " jalla ". (Ikke at det er det) Hvordan er det lsm med service osv, deler... til Weahterby . der jeg er litt skeptisk på det merket

Link to comment
Share on other sites

Weatherby har vell vist at dei lager gode våpen til ein fornuftig pris slik eg ser det. service og vedlikehold av hagla er gjort raskt og enkelt.

Du nevner at du har inntrykk av at hagla er litt "jalla". eg har derimot motsatt syn. eg har tatt litt på en 870 og føler at weatherby er meir gjennomført i konstruksjonen og detaljer.

Når det kommer til deler osv så er eg litt usikker. (tenker du ekstrautstyr eller reservedeler som tennstempel osv?)

Ekstrautstyr veit eg ikkje kva som er av, har ikkje undersøkt.

 

Reserveutstyr er vell xxl, som fører våpenet, behjelpelig med vil eg tru. Men generelt er vell pumpehagler robuste greier, og service utover vanlig vedlikehold pleier ikkje være nødvendig

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ser at du har valgets kvaler.

Jeg vil råde deg til å definere bruksområdet ditt, før du velger våpen. F.eks

Er det støkkjakt på fugl som er hovedmålet, bør du seriøst vurdere en s/s, da denne våpentypen langt overskrider alle andre når det gjelder bærekomfort. Ballansen på denne typen våpen bruker også å være topp.

Fuglejakt med hund. Her går en gjerne med børsa i reim over skuldra. Spiler ingen rolle hvilken mekanisme.

Gåsejakt. Posteringsjakt på hardskutt vilt. Halvautomaten tar opp en del rekyl, noe som ladninger for denne typen jakt har nok av.

Mest mulig treff på banen. Rekyldreven halvauto gjør at du orker mer trening. Du kan bli god.

Er det om å gjøre å ikke skille seg ut? Velg en O/U eller halvauto i kal. 12. Dette er nok også det mest fornuftige mht. driftskostnader.

Skal du jakte støkk med hagla, velg S/S. Jeg har jaktet alt fra and/gås til fjellrype med hagle. Med og uten hund. O/U og halvauto detter fort ut når en skal gå ei uke på støkkjakt, komfortmessig. Med en sideligger, er du alltid klar.

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ser at du har valgets kvaler.

Jeg vil råde deg til å definere bruksområdet ditt, før du velger våpen. F.eks

Er det støkkjakt på fugl som er hovedmålet, bør du seriøst vurdere en s/s, da denne våpentypen langt overskrider alle andre når det gjelder bærekomfort. Ballansen på denne typen våpen bruker også å være topp.

Fuglejakt med hund. Her går en gjerne med børsa i reim over skuldra. Spiler ingen rolle hvilken mekanisme.

Gåsejakt. Posteringsjakt på hardskutt vilt. Halvautomaten tar opp en del rekyl, noe som ladninger for denne typen jakt har nok av.

Mest mulig treff på banen. Rekyldreven halvauto gjør at du orker mer trening. Du kan bli god.

Er det om å gjøre å ikke skille seg ut? Velg en O/U eller halvauto i kal. 12. Dette er nok også det mest fornuftige mht. driftskostnader.

Skal du jakte støkk med hagla, velg S/S. Jeg har jaktet alt fra and/gås til fjellrype med hagle. Med og uten hund. O/U og halvauto detter fort ut når en skal gå ei uke på støkkjakt, komfortmessig. Med en sideligger, er du alltid klar.

Lykke til :wink:

 

Som sagt, på jakt med de hundene jeg har kan det bli alt fra fugl,mår,hare,skogsfugl, rev..grevling++. + at det er en treskjeller. Så blir mye av og ha børsa på ryggen, eller om jeg velger og ha den fremme i tilfelle støkk. Men hvordan er det med gass-drevet halvauto. ? Sammma som rekyl ? og dette med trening som du sa ? :)

Link to comment
Share on other sites

ville satset på dobbeltløper til jakt. 2 trangboringer raskt tilgj under jakt uten omstillinger ala polychoke eller skru inn/ut løse choker. har hatt enkel, s/s, o/u, og 1/2auto beretta st 390. sistnevnte var den hagla jeg likte minst.den var fremtung,dårlig funksj med lette lærdueskudd selvom auto gassventilen skulle gjøre susen..samt bare 1 trangboring tilgjengelig om gangen.når man i tillegg ikke har lov til å ha mer enn 2skudd totalt i 1/2auto/pumper under jakt i norge, så har man ikke mer "ildkraft" i magasinhagler enn dobbeltløpere likevel. i dag har jeg 2 stk s/s i 12/70 som er favorittene. en suhl 127 som er grombørsa.... og nettop fått i hus ei baikal mp43 som får ta seg av jakt i fjæra. jeg liker feelingen i ei s/s hagle, men du liker muligens o/u bedre. dette er noe må du finne utav selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...