Jump to content

Viper Vortex PST FFP MRAD 4-16 vs 6-24


Pfiffikus25

Recommended Posts

med 6-24 er det viktig å stille inn kikkerten med full zoom sånn at når du zooma så verte det ikkje så vanskleg å finne retikkelet. eg har ikkje store problem med det, vert fall ikkje til langhold. på jakt er kikkerten berre brukande opp til 16x men det er meir enn nukk

 

 

på rem 700 mi skaut eg inn kikkerten med 24x som sittande på ca.100 meter hadde lite problem med å finne holet. då eg skaut såg eg heilt nøyaktig kor eg traff

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 6-24x, det er en del som skryter uhemmet av disse, men faktum er at det er ikke noe mer enn en helt "ok" kikkert. Den har mange av funksjonene og kvalitetene man gjerne ønsker seg til langholdsskyting som FFP, cm klikk/0,1mil, høy forstørrelse, gode tårn med markerte klikk. Den har livstidsgaranti.

 

Når det gjelder selve optikken, hvis jeg stiller denne inn på 10x forstørrelse og sammenligner med den gode gamle zeiss`n (2,5-10x52) på samme forstørrelse. Da kan jeg ikke akkurat si at Vortexen er sylskarp, for forskjellen er meget stor. Et annet "problem" er at den er veldig kilen på øyeavstanden ved 24x.

 

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd, det blir litt urettferdig å sammenligne billige kikkerter med kikkerter som koster godt over det dobbelte. :)

Link to comment
Share on other sites

enig med deg, men det er heilt greie sikte som du seie og dei har ein del funktionar som ein ikkje får på andre sikte i same prisklassen(med mindre det er brukt)

 

men alt i alt så er det eit av dei betre sikta ein får nytt for ca.8000.

 

 

ps mitt er sylskarpt ut til 18x viss ein stille litt på parallaxen og fokusen 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takk til alle som har svart. Kikkerten skal bare brukes til langhold, til jakt har jeg en Zeiss. At den kikkerten er en eller to hakk under det er jeg bevisst av.

 

Og det er mesteparten i bra vær at jeg drar til langholdsbane.

 

Spørsmålet mitt var mest om jeg skal kjøpe 4-16 eller 6-24 til skyting opp til 1 km. Og der kom der innspill at 16 holder, så det blir nok den 4-16.

 

Skyer ikke så ofte langhold, så en dobbelt så dyr kikkert er ikke i budsjett.

 

Takk Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte først 4-16x til langhold. Jeg synes ikke den holdt og byttet derfor til en 6-24x. Denne er jeg veldig fornøyd med. Den er kanskje litt kilen med øyeavstand på 24x som noen sier, men det gjør ikke så mye, for på den forstørrelsen ligger jeg i samme stilling hver gang uansett.

 

Selvsagt er den ikke like skarp som en dobbelt så dyr kikkert, men den duger bra for meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvilke avstander det skytes på, og på hvor små målene er?

 

Man trenger ikke uhorvelig mye forstørrelse for å skyte langt. Gi meg heller en kikkert med x16 som har brukbar optikk enn en x24 med dårlig. Er optikken bob-bob blir bildet i sikte mørkt som natta når forstørrelsen skrues opp, og oppløsningen blir råtten. Da gjør man seg lite nytte av mye forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Noen mer som har en meining eller erfaring mtp forstørreler jeg skal velge? Ble usikker igjen :(

Vel, her er det tydeligvis smak og behag som regjerer. Jeg foreslår at du blir med noen på langholdsbanen og kikker gjennom kikkertene folk har, eventuelt prøveskyter, så kan du jo se hva du selv føler du behøver. Jeg skjøt fint ut til 700m på ned til 20x20 cm mål, men følte 16x forstørrelse ble marginal utover det for min del. Nå har jeg stort sett kikkerten på 24x fra 600m og utover, og synes det funker bra for meg.

 

Hva man trenger og ikke trenger er nok veldig subjektivt, og det viser jo igjen i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 6.5-20 på ei rifle og en 8-32x56 på en annen med mil.dot og jeg bruker de på jakt på rev og sjor, kråke og korp og ei kråke på 300 m feks. føler jeg at opp mot 30 x gjør sikrere treff . Kanskje litt vane da jeg også har brukt en fast 36 x en del og den Leupold'n var jævlig bra men ble litt lite fleksibel til kortere avstander .

Link to comment
Share on other sites

Hahh...nå snakker vi. M55 og gammal Leupold...;-)

Når det gjelder forstørrelse, blir det veldig opp til hver enkelt. Og vi alle har forskjellige preferanser. Men når jeg får høre den skrøna om at man MÅ ha minst 26x for å i hele tatt klare å se og treffe ei leirdue på 500m...da har man ganske enkelt jævlig dårlig syn, eller så har man elendig optikk. Eller kanskje begge deler:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å treffe ei leirdue på 500 meter er et minimuskritrie at man må se leirdua.

Er vel en lille smule lettere å definere små mål med kvalitetsoptikk, som nevnt i innlegget over, selv om forskjellen mellom bra og dårlig optikk nå om dagen er merkbart mindre enn for få år siden.

Personlig foretrekker jeg optikk med høyere forstørrelse enn eks 16x fordi at man da kan spotte seg selv mer presist på lengre hold, noe som ikke er like lett med liten boost.

 

Har titta gjennom noen få Vortex'er og så ikke noe jeg ikke likte. Helt grei optikk til en OK pris synes jeg.

 

Lett å selge på finn.no er også et argument som man bør notere seg ned bak øret, om man evt vil oppgradere til annet sikte, etter å ha prøvd LH skyting og evt blitt hekta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...