Jump to content

N340 lugger i kruttmateren.


KennethA

Recommended Posts

Når jeg bruker kruttmateren min så lugger det omtrent annenhver gang jeg fyller i en hylse. Har skjønt at det er kornene som blir kappet av trommelen når jeg drar hendelen ned. ( har denne: http://www.lymanproducts.com/lyman/scales-measures/55-std-baffle-stand.php)

 

Mistenker at det er grunnen til at jeg har så dårlig presisjon på mengden krutt. Fyller 4,5 grain bak 115 grain kule i 9mm og får alt fra 4,3 til 4,7 grain.

+-0,2 syns jeg er litt for mye variasjon.

 

Burde jeg kjøpe ny kruttmater? Bruke annet krutt som er mer finkornet? Bare leve med det?

PS. kjøpe elektrisk kruttmater til 3k er økonomisk uaktuelt. Kan sikkert strekke meg til en tusenlapp.

 

Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Det hender at min lugger med N320 og N32C også. Skal du ha jevne ladninger så må du ta armen ned "kontant" og likt hver eneste gang. Det er et lodd på kruttmålet som du skal dunke med hver gang armen er nede, jeg har aldri brukt den. Men det er viktig å bevege armen bestemt og likt hver gang. Hos meg varierer det med 0,1 grs, det samme som på Dillon kruttmål. Har du vasket kruttmål og kruttmagasin før du startet, det skal ikke være statisk elektrisitet i kruttmagasin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette delvis er knyttet til kruttmålet. Det er utrolig krøkketet og stille inn, og som det er blitt nevnt, enkelte kombinasjoner av en to eller tre sleider gjør at det lugger mere. Det er lite eller ingen logikk i hvilken skruer som skal løsnes og/eller stilles på for å justere dette kruttmålet.

 

Tøm kruttmålet og verifiser at du bare stiller på den øverste sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et slikt, noe tilårskommet mål liggende etter en byttehandel. Demonterte det fullstendig og avfettet alt som kommer i kontakt med kruttet. Smurte det lett med grafitt når jeg satte det sammen.

 

Satte det opp her om dagen og justerte det for 4,9 gran N340. Justerte det slik at jeg bare brukte de to minste sleidene og at de åpnet like mye, dvs sleideendene sto rett ovenfor hverandre nedi målehullet. Merker at det på noen målinger klipper et og annet kruttkorn, men kunne ikke registrere noen større avvik på disse målene en de øvrige. På min ikkeelektriske RCBS vekt anslo jeg differansen på kansje så mye som +/- 0,1 grain mellom ladningene.

 

Etter å ha fylt målet ca halvfullt banket jeg litt på målet for å få kruttet til å sette seg noe. Banket ikke noe mer på målet etter fylling, bare så jevne bevegelser på hendelen som mulig.

 

Observerte litt statisk elektrisitet øverst i kruttbeholderen når jeg tømte krutt tilbake i boksen, ellers ikke.

 

Jeg tviler litt på at ladningene med dette kruttet blir noe mer nøyaktig med noen andre mål som fungerer etter målesylinderprinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...