Jump to content

Hjorteviltjakta 2013, samling av data


chmeland

Recommended Posts

Heisann.

 

I fjor var det en tråd på Facebook der folk la inn slaktevekter og kjønn på hjortekalver de hadde skutt. Etterhvert kom det inn over 100 dyr fordelt utover sesongen, og jeg la inn dataene i excel. Hadde nok data til å se forskjell på kjønnene, og også at det var vekst utover i sesongen (ca 70 gram/dag, om jeg ikke husker feil)

 

Da fikk jeg ideen til å samle litt data på en mer organisert og "analysevennlig" måte (punching fra Facebook er litt upraktisk) og lagde et forslag i Google forms. Tanken er at de som vil kan bidra ved å legge inn dyr, og alle kan laste ned dataene. Da forventes det selvsagt at de som finner noe interessant deler det med andre.

 

Her kan du registrere art, kjønn, slaktevekt, dato osv, og også kaliber, type jakt mm. Kom gjerne med forslag til flere variabler (skal legge inn fylke senere). Trenger hjelp til å utvide kaliber-valgene.

 

Vet at det er mange engasjerte brukere her, så jeg legger ut prototypen her for test og kommentar. Ta en titt, legg inn noen fantasidyr og kommenter hva du mener.

 

https://docs.google.com/forms/d/1Pvutrr9N9vmB9O6AzvVBwxWG0aAwPor26DfmaHFzR9o

 

Mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på det, men innmarka kan jo ligge ved kysten eller opp mot fjellet. Vurderte forslaget ditt (med HOH) men i landet vårt er det en heller dårlig indikator på om dyra har tilgang på fjellbeite (tregrensa i Troms/Finnmark ....) Men føler de to spørsmålene kan slås sammen og bli bedre. Vil gjerne ha mulighet til å se på andelen dyr som skytes på innmark, spesielt for hjort er det interessant.

 

C

Link to comment
Share on other sites

Hei

(ny versjon)

Trenger litt hjelp:

 

Dato: Er enig i at fritekstfelt er håpløst her, men alternativene er nokså begrensede: lage liste med alle 163 jaktdager, eller lage to lister (måned august til desember) og dag (1-31), under hverandre....

 

Forstår ikke helt hvordan tilgangen fungerer: når jeg går inn får jeg gjøre alt, redigere osv, fordi Google kjenner igjen maskina mi. Da jeg gikk inn fra en annen maskin (Mac) fikk jeg fylle inn data og se detaljerte svar etterpå (regneark). Da jeg sendte til en kollega måtte han logge inn på sin gmail konto først. Forstår ikke helt hvordan dette fungerer.....noen som kan forklare eller prøve litt og melde tilbake?

 

mvh

C

Link to comment
Share on other sites

Overhodet ikke dumt spørsmål. Trenger hjelp til å teste dette. Vanskelig å teste selv da Google kjenner igjen min pc pga cookies osv. Prøv å besvar skjema, deretter

 

'Se tidligere svar'

'Se fullstendige svar'

 

Da skal du få opp et regneark du kan eksportere til excel

 

Det ser ut som Google planter cookies om du har vært logget inn der tidligere. Da må du logge inn før utfylling. Om du ikke har vært logget inn, slipper du...forstår ikke helt dette enda

 

C

Link to comment
Share on other sites

Kjørte igjennom en test nå.

 

"Se tidligere svar" og "Se fullstendige svar" tar deg til dataene både som rå-data ( i excel-ark), samt til en sammenstilling med graver.

Veldig snasent!

 

Testet også editering av svar, og det fungerte perfekt!

 

Må også si at dette var en teknologi som har gått meg hus forbi inntil nå.. :oops:

Men med store muligheter. Tenk bare for ett utmarkslag, JFF eller lignende. Utrolig verktøy for innsamling av jaktrapporter, fiskerapporter etc.!

 

Tommel opp!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kunne vært interessant i samme slengen å fått med type kule som ble benyttett, antall skudd og flukstrekning fra dyret først ble påskutt til det var dødt.

 

Kunne også vært interessant å fått med jegerens erfaring,- dvs. antall år jaktet storvilt + antall felte dyr i karieren.

 

Ellers meget bra tiltak.

Link to comment
Share on other sites

Kan være bra dette men alt er avhengig av brukerne, at de kun skriver data og ikke skal fremheve seg selv o.s.v.

Biotoper stoppet jeg litt ved, det er forskjell på skog i Vinje, Telemark og på Hitra, tror det hadde vært greit med mer differensiering her.

Tenkte også på en annen ting : Er dyret f.eks. valgt tatt ut fordi det åpenbart var et skrapdyr eller var det bare et dyr av type man hadde løyve på. På hjort kan man finne spissbukk på 30 og nær 60kg i samme terreng, her blir ulikhetene lett store bare grunnet et spesifikt valg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...