Jump to content

Speiderene, et fint alternativ.


Mauser68

Recommended Posts

Var på første speider møte med eldste jenta i kveld. Hadde med nabojenta også, og faktisk var det 5 stk i frå samme klassen der i dag. Opplegget virka kjempebra og et fint alternativ, for å lære ungene opp til å mestre saker og ting i vår vakre natur. Allerede etter 14 dager, er første helga med overnatting. Dei skal opp i et flott fiskevatn, der det er ei hytte til det til det lokale utferdslaget. Det skal fiskes med garn og der er det kjempebra fisk. Forrige tur dei hadde opp der, hadde dei ganske fin fisk, frå ca 0.6 Kg og oppover. Så dette blir spennandes.

 

Så til alle, som har ei lokalt speider gruppe i nærheita, så meld ungene på. Dei kan begynne frå 3. klasse og oppover.

Et fint alternativ for ungene..( og litt foreldrene også, he, he... ) :)

Link to comment
Share on other sites

har en kompis som har vært speider sørpå i alle år, leder og greier....

 

Finn en mer IRRITERENDE kar å dra på tur med og du er flink!!!!

 

Jeg har hatt bra mange døgn i marka opp gjennom åra, men fikk jaggu passet mitt påskrevet av ham temmelig kjapt. Spesielt bålene mine hadde han mye å utsette på.... Jeg bygde de ikke rett, så de brant ikke så godt som forventet.... kjøss meg i rævva!!! :lol::lol: Jeg er jo selvutnevt hobbypyroman og elsker derfor tennvæske og gammeldagse griller, å fortelle meg hvordan man skal fyre bål på speidermåten blir tatt som en GROV fornærmelse!!! På den tiden han brukte på å lete etter rette pinnene og sette bålet på rett måte, kunne jeg jo ha fyrt 3 bål (og forsåvidt resten av utmarka etter hans mening vedr min tydeligvis uforsvarlige fyring....)

 

Neida, speideren er sikkert vel og bra, men mitt personlige inntrykk er at det ikke er gitt at man blir turfolk av den grunn, mye som er enkelt med 3 rovere rundt deg, ikke alt er like enkelt i marka. Men som alternativ til mye annen ungdomsaktiviteter er speideren jaggu ikke dumt nei.

 

Lykke til med speiderpiker i huset, satser på at du kjøper mye kaker på døra heretter og at du lærer deg eneste rett måten å fyre bål på......... :wink:

Link to comment
Share on other sites

He, he, det er alt med måte ja... Nei det blir nok skikkelig artig. Ikkje det, eldste jenta har både skutt med .22 LR og overnatta i telt til fjells, og et knippe med fisketurer har ho også. Så ho har nok fått inn litt med blodet. Men eg syns at speider greiene virka veldig fornuftig og dei lærer ein del gode triks der. Ho maser om å være med på hjorte jakt, men eg personlig trur ikkje ho er verken stille nok eller uutholdene ein heil dag på jakt. Og eg har desverre ikkje tolmodigheit eller formidlene omstendigheiter, hvis dei maser om å reise heim igjen etter 2 timer, då tar situasjonen desverre fyr.. Me seinere, så får ho nok anledning til å bli med på ein jakt tur, og aller helst etter fugl, men det er igjen ikkje så høgt på lista... Men time will show..

 

Men har full forståelse for slike som trur det er berre EIN måte å fyre bål på osv, dei kan godt bli igjen heime, når eg er til fjells. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dessverre liten tvil om at flertallet av ungdommen i dag har mindre kunnskaper om friluftsliv en før.

Enkle kunnskaper som kart kompass, eller hvordan kle seg under vinterforhold er ofte ukjent....

Ingen tvil om at speideren, røde kors og lignende, er et kjempetilbud for barn/unge.

Jeg driver også med Heimevernsungdomen, et (GRATIS en får tom. litt lønn) fritidstilbud for ungdom mellom 16-21år. Anbefales, sjekk ut http://www.hvunorge.com/ for mer info.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre liten tvil om at flertallet av ungdommen i dag har mindre kunnskaper om friluftsliv en før.

 

For meg virker det som interessen er stidegende. Iallefall når de passerer 18. Er selv 20, og har alltid vært interessert i frisluftsliv. Fra jeg gikk ut av barneskolen til 2. klasse på videregående var det ikke mange som brukte skogen. De siste årene derimot har jeg sett fler og fler på min alder (16-25) utpå tur. Det som derimot har forandret seg er hvordan unge bruker naturen. Unge idag vil ha det mer ekstremt. Toppturer, klatring og liknede aktiviteter er det som drar ungdommen ut idag.

Det vikrer også som fler vil gjøre som Monsen første gang de er på tur. Ta et par dager ute med telt og bålkos. Dette har også DNT fått med seg, og DNT ung satser idag på dette området.

Gå dagsturer er nok ikke like populært som før (selvom jeg har merket økende interesse her også), men det finnes andre måter å bruke naturen på!

Link to comment
Share on other sites

Som speider vil jeg bare poengtere at speideren har et overordnet mål i forhold til fotball og DNT

I speideren er friluftsliv et middel, ikke bare en mening i seg selv.

 

Hentet fra NSF sine lovtekst:

 

Norges speiderforbunds mål er å utvikle medlemmene til selvstendige og

ansvarsbevisste mennesker ved:

a) å tilby dem et treningsprogram med vekt på friluftsliv,

samfunnsengasjement, internasjonal forståelse og opplevelse av

speideridealene,

b) å gi dem medbestemmelse og ansvar

c) å hjelpe dem til en kristen tro.

Medlemmer som tilhører en annen religion, utvikler sin tro innen dette

religionssamfunn.

 

Personlig kunne jeg godt fjernet c) men det har noe med det internsjonale forbundet å gjøre. :evil:

 

Det mest spesielle med speideren i alderen opp til 16 år er at barn leder barn. Mye av aktivitetene bygger på grupper hvor barn er deltagere og ledere. Til forskjell fra fotball hvor barn blir jaga rundt av en oldig av en trener. Det er også sånn at aktivitetene varierer veldig fra speidergruppe til speidergruppe. Derfor har nok veldig mange et feil syn på hva speiding egentil er.

Link to comment
Share on other sites

Barskekarsten skreiv :

Personlig kunne jeg godt fjernet c) men det har noe med det internsjonale forbundet å gjøre.

 

Jepp, det er eg heilt einig i deg med. Det var det einaste ankepunktet eg hadde, men eg har spurt spesifikk om dette og det er minimalt med slike ting, iallefall i denne lokale gruppa. Det einaste var at dei hadde ei speider bønn, som alle måtte kunne, men det var stort sett det heile. Så det ser lovendes ut i grunn.

Link to comment
Share on other sites

En lærer vi hadde på ungdomsskolen kom med følgende melding etter at vi på en skoletur svidde av en del kvadrat lyng: "Jeg hater speidere!"

Ellers var det en fin tur!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...