Jump to content

Liggende uten støtte/reim


remington700

Recommended Posts

Har noen spørsmål angående liggende skyting uten støtte, og uten reim. Bare frihånd.

 

1. Hvilke feil er vanlige/typiske på liggende skyting uten støtte? Tenker da på ting rundt selve skytestillingen, f.eks feil plassering av albuene o.l.

2. Hvor stødig bør man kunne holde geværet i en slik stilling? Tenker da på hvor mange cm trådkorset beveger på seg borte ved blinken. Selv holder jeg innenfor ca 5 cm på 55m, tror dette er litt mer enn normalt, men er ikke sikker da jeg ikke har noe/noen å sammenligne med.

3. Hva regnes som en bra samling uten støtte? Skyter hovedsaklig på 55 meter med 22lr, jeg ser på alt under 5 cm som ganske bra, men nå er jo ikke jeg noen storskytter heller.

4. Hvor stor diameter er det på 9-er og 10-er ringen tilsammen på standard 100m blink? Hvor stor er selve 9-er ringen på tvers?

 

Håper noen kan svare på spørsmålene mine :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, er ikke noen racer på liggende sjøl men kan da prøve meg:

 

1 : En vanlig feil jeg har gjort i blant er å ligge slik at jeg må anstrenge kroppen for å få siktet på blinken.

- Dette kontrolleres ved å lukke øynene, få ei god skytestilling der du slapper av og ligger stødig, og deretter åpne øyenene og kontrollere siktebildet. Juster liggestillingen (flytt kroppen, og juster evt albuer) og prøv på nytt. Pass også på å "låse" kolben godt i skuldra, slik at du kan hvile hodet godt på den.

 

2: For meg varierer dette veldig på dagsform, blir litt skjelv i kroppen hvis jeg har trent, tatt et par kaffekopper mer en strengt tatt nødvendig, eller ikke har drukket nok vatn. Alt fra ganske stødig, til veldig vinglete. Om du ikke har dagen, og er litt skjelven, kan et tips være å bevege trådkorset gjennom blinken og trekke av slik at skuddet sitter. Med bevegelse kan det være lettere å redusere evt skjelv. (krever nok noe trening, liker ikke å skyte sånn sjøl)

 

3: Du treffer da kråka på 5 cm samling ;-)

 

4:Veit jeg ikke.

 

Håper det kan være til hjelp.

 

mvh

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan svare på 4:

 

En standard skive er 60 cm i diameter. Mellom hver ring er det 3 cm, tieren er 6 cm i diameter og innertieren er 3 cm i diameter:

 


  • 10'er 6 cm i diameter
    9'er 12 cm i diameter
    8'er 18 cm i diameter
    7'er 24 cm i diameter
    6'er 30 cm i diameter
    5'er 36 cm i diameter
    4'er 42 cm i diameter
    3'er 48 cm i diameter
    2'er 54 cm i diameter
    1'er 60 cm i diameter

Link to comment
Share on other sites

Noe av det som er veldig fort gjort å gjøre feil som jeg har vært ute for, er at du ikke holder børsa likt fra du skyter med feks. anlegg (v/innskyting) til du begynner med lang arm. Selv med mange trenings- og konkurranseskudd så bruker jeg anlegg når jeg skifter ammunisjon eller før jakta, for jeg gidder ikke sløse unødig. Men husk da på at du holder børsa i samme vinkel som når du brukte anlegg el. Hvis ikke vil treffpunktet forskyve seg både i høyde og side.

Link to comment
Share on other sites

1. Hvilke feil er vanlige/typiske på liggende skyting uten støtte? Tenker da på ting rundt selve skytestillingen, f.eks feil plassering av albuene o.l.

 

 

En vanlig feil er at føttene berører bakken med tåspissene og dermed ligger en urolig, du ligger mye stødigere om siden av forten er mot bakken. Samme om en sitter også, hele foten i bakken, ikke "stå på tærne".

Hold albuen bøyd ca 90grader, mange har spissere vinkel (holder for nærme låskassen) som igjen gir lite stabil stilling.

Link to comment
Share on other sites

Noen regler gjelder for all liggende-skyting, med eller uten reim.

Ligg så rett bak børsa som du klarer. De fleste vil vinkle litt, da man skal ha høyre hånden lengst frem... Derfor klarer man ikke å ligge helt rett bak børsa. Men forsøk å ligge så rett som mulig bak.

Dette bedrer rekylopptaket, da rekylen går gjennom hele kroppen istedet for bare gjennom skuldra dersom vinkelen er for stor.....

 

Trekk opp høyre bein (dersom du ikke er links-skytter). Ikke helt opp, men til kneet er ca. 90 grader. Tanken er at man får bort pulsen som er i magen. Prøv deg fram her.

 

Venstre ben skal være rett. Dersom noen ser på deg bakfra, skal det helst være en rett linje fra høyre skulder via rygg og ned til venstre hæl. Altså ingen svai i ryggen i noen retning. Rekylopptak igjen....

 

Det vil være en fordel å få venstre hånd lengst ut. Det gjelder forøvrig alle stillinger, da har man best kontroll på geværet. I liggende blir det da en konflikt mellom dette og ønsket om å ha kroppen rett bak børsa. Her blir det ett kompromiss som du må prøve deg fram til selv.

 

Når det gjelder uten reim, så er dette ikke enkelt. Det er i mange tilfeller enklere å skyte godt sittende med støtte på begge ben. Forsøk å få "låst" stillingen i armene. Hold godt fast i fortreet med venstre hånd, og bruk høyre til å holde geværet godt til skuldra. Da vil det bli en slags "lås" mellom armene, som gjør at du kan slappe av litt mere i venstre armen.

 

Håper noe av dette hjelper deg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare kommentere det du skriver Dagl.

 

Jeg er ikke enig i at det er om å gjøre å komme mest mulig rett bak våpenet. Det skal mye trening til for å få til en brukbar skytestilling på denne måten, så de eneste som bruker dette noe særlig aktivt er gjerne stangskyttere som driver med hurtigskyting for å få reduserere bevegelsen i våpenet pga rekyl for å kunne avgi raske skudd.

 

Det som er mer korrekt skytestilling (og som er mer behagelig, hvilket er viktig!) er at det skal være ca 15-25 grader vinkel mellom våpen og skytter. Alt er godt beskrevet i Det Frivillige Skyttervesen sine foldere/brosjyrer. Jeg fant ikke den som gjelder vanlig baneskyting, men det ligger ute en folder for AG-3 skyting, og prinsippene er akkurat det samme når det gjelder liggende som for andre grener. Folderen er også illustrert med bilder og vinkler. Sjekk ut side 14 og 15 i folderen for å få en god innføring.

Folderen ligger her:

http://www.dfs.no/filestore/PDF-DOC-RTF ... 3_2007.pdf

Link to comment
Share on other sites

Personleg prøvar eg å finne ei stilling som er behageleg, framfor kva som er "korrekt". Stillinga mi kan faktisk variere litt, alt etter mengde og styrke på pulsen, bekledning, kva våpen eg skal bruke, siktemidlar etc.

 

Einaste eg kan reagere på med andre sine stillingar, er unaturleg høge eller unaturleg låge stillingar.

 

Er vel egentlig trening som skal til, trur eg. Når ein har skote ein del, vil dette falle ganske naturleg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige, Jaktfeber.

Jeg mente at det optimale var å ligge rett bak våpenet, fordelen med å ha mest mulig "tyngde" bak rekylen er åpenbar, selv med rekylsvake kalibre. Men jeg skrev også at det ble en kompromiss med at venstre arm skal strekkes langt fram. Da havner man ofte på de gradene som DFS-brosjyren angir. Mitt poeng, som kanskje ikke kom klart fram, var at man skal forsøke å holde vinkelen så lav som mulig. For høy vinkel mellom gevær og kropp kan gi feil rekylopptak, som igjen gir dårlig presisjon.

 

Jeg er dog ikke enig i at det kun er stangskyttere som etterstreber dette. Som miniatyrskytter på 80-tallet, lærte vi at man skulle etterstrebe å ligge mest mulig bak våpenet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...