Jump to content

Bygge 260 Rem


Energetix

Lyst på LH rigg, hvilket kaliber!  

17 members have voted

  1. 1. Lyst på LH rigg, hvilket kaliber!

    • 260 Rem
      10
    • 6.5x47Laupa
      6
    • Noe annet
      1


Recommended Posts

Halloen.

 

Har den siste tiden tenkt litt på å kjøpe en utslitt .308w av et eller annet slag, for så å bygge den om til 260rem. Dette fordi jeg har en forkjærlighet for .264 kuler og syns 308 hylser er litt sexy, også har jeg lyst på kort låsekasse.

 

Planen er ei Rem700 kasse av et eller annet slag, Shilen pipe(da jeg er storfornøyd med Shilen pipa jeg har i dag), og en HS eller McMillan stokk.

 

Har i dag en Sako i 6,5x55 som skyter som en stråle, har lyst å gjøre en av riflene til en dedikert LH rigg, å den andre kun til jakt.

Så lurer da på hvilken av de er best til hva?

Vet at Sakoen har potensiale til >20cm samlinger @ 1000-1200m (ifølge tidligere eier, som er en av kammerets mest habile LH skyttere.)

 

Vil en rikitg oppsatt 260 kunne klare det samme?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte i de samme baner som deg da jeg bygde min egen. Det var en kamerat som dro igang prosjektet så vi lagde to like. Det var jaktfelt og posteringsjakt på rådyr som var tanken bak prosjektet, og vi valgte Rem 700 SA med L Walther løp og min fikk en HS Prec stokk. Etterhvert ble det langhold i stedet, og stokken byttet til GRS Langhold. Med 108 gr og 123 gr Scenar setter den 5 skudds samlinger jeg stort sett klarer å lappe med 1 lapp på 100m. På 700m får jeg ca en knyttneve stor samling ved vindstille. Har litt større problemer med 139gr Scenar, da jeg har 1:9 i stigning må jeg opp i ca 840m for å stabilisere. Skulle valgt 1:8 i steden. 260 Rem vil stort sett klare å duplisere 6,5x55 opp til 140 gr kule, med tyngre kuler enn det vil det større hylsevolumet i 6,5x55 gi deg litt mer spillerom. Selv om jeg ikke får samme presisjon med 139gr ligger jeg fortsatt på rundt 15cm på 700m.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka litt i ql med 74cm pipe i begge kaliber.

Når begge lades til samme trykk(415mpa) med amax får du litt mer fart med 6,5x55.

Bruker du n570 i 6,5x55 og lader til 380mpa har du fortsatt større fart en 260rem ladet til 415mpa.

 

Til jakt blir en børse i 260rem med kort kasse og normal pipe lengde hendigere en tilsvarende børse i 6,5x55, .260rem fungerer greit også med tunge kuler(155-160gr) bare å lade med n560/mrp og finne seg i at det knaser litt når du setter kula. :lol:

 

6,5x55 har billig fabrikk ammo og enorm tilgang på hylser så det er billigere og enklere å skyte mye med, skal du bli god på langhold må du skyte mye.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva en legger i å bygge.

Remington er uten tvil beste kassen å bygge på om en tenker LH

Sako har best boltgang/hevarmsløft men ujevn låsing.best til jakt

260 blir vel litt tuslete.se litt på 6.5 rsaum evt 6.5 wsm til kort kasse

Da får du saker å skyte langt med

 

S

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg har lyst på 260 er at jeg liker rett og slett hylsen (har ikke lyst på en hylse som ser ut so et "misfoster"), og .264 kuler med høy bc finnes til rimelig penge (140gr Amax).

Med 6,5 Sakoen min skyter JEG i dag 7mm samlinger på 100m og 13mm på 200m, så denne vet jeg er presis, dog den er tung som bly!

 

Lyst på en Remington kasse fordi, 1) Enkelt å få tak i et billig eksemplar, med ferdig utskutt .308 pipe, 2) finnes uante mengder med ekstrautstyr/stokker, og etter som jeg har lest opp og ned, fram og tilbake, er dette rimelig solide kasser som tåler sin del med juling.

 

HS stokk har jeg aldri prøvd, men de får så mye skryt at de brude egentlig bli flau... :lol:

McMillan stokk har jeg i dag, er en Sako Classic stokk med litt vell lav kam, er veldig fornøyd med den, stiv stokk så å si uten begeligheter! En A5 stokk hadde jeg ikke hatt noe imot... :mrgreen:

 

Pipe, som sakt er jeg kanon fornøyd me Shilen Select Match pipen min, men både Walther og Lilja er potensiell. :D

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 har billig fabrikk ammo og enorm tilgang på hylser så det er billigere og enklere å skyte mye med, skal du bli god på langhold må du skyte mye.

 

Fabrikk ammo??? Hva er det?? :mrgreen:

Ser ikke ammo kostnad som et problem når d kommer til 260 siden jeg lader selv. 100 lapua hylser koster hos alvestad under 900,- så det er jo overkommelig... :smile:

Blir med andre ord ikke veldig mye dyrere å skyte med den enn med 6,5x55'n... :D

Link to comment
Share on other sites

Fabrikk ammo??? Hva er det?? :mrgreen:

 

hehe.. betyr vel ikke så mye når man lader alt selv men kan være praktisk av og til.

 

Kjøper du kuler å krutt til skytterlagspriser er det ikke store forskjellen i pris pr patron, største forskjellen er hylsetillgang..

 

Om du har magasin og friflukt til å lade 260rem til 74-76mm og laang pipe blir det bra futt i den :smile:

 

Men 6,5x55 har større hylsevolum og vil altid gi større fart ved samme trykk og pipelengde 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv i samme sko for en god stund siden. Har en gammel 700 vssf i .308win med et godt brukt løp (og ekstra McMillan A5 stokk :D ). Ikke ideell til noe med det løpet. Kom over et 6,5x47 løp som jeg hadde planer om å putte inn, men innen jeg kom igang med det prosjektet kom det en TRG i 260 forbi. Måtte jo bare ha den. Ikke angret et sekund på den handelen. 260 gjør stort sett alt godt nok. Selv bruker jeg 123gr Scenar da forrige eier hadde funnet ut at det var god stemning. Jeg har ikke prøvd noe annet til serøse saker. Skyter 140 Nosler CC til hylseforming og jaktfelt, men 123 Scenar til langt og 500m stevner. Det sammen med skytterlagskrutt er en billig sak som gir mengdetreningsmuligheter og en patron som holder langt. Hylser er gratis ca. Jeg bruker .308 hylser som jeg putter rett i .260 dien, dreier bort "donuten" innvendig og tar litt utvendig på hylsehalsen. Etter det er det en runde på jaktfelt eller annet ikke så seriøst, så er hylsene klare for mer moro. Litt mer omstendelig enn å skyte 6,5x55 men helt greit når det er det man har. Ferdig patron koster ca 3,5-3,6kr+jobb... Jeg ville nok valgt 6,5x47 om jeg skulle hatt det i en 700 pga magasinlengde. Du får ikke satt kula veldig langt ut i magasinet på en 700. Det gjør du i en TRG. Da gjør en x47 ca det samme fra ei 700 kasse. Skal du ha noe større bak en 6,5 så går løpet ganske mye fortere, og da er det en avveining om hva en skal gjøre. Skal du skyte mye så langt som >1200m så ville jeg gått opp til noe annet. Tror ikke det har så mye for seg å skremme opp ei 6,5 kule til vanvittige hastigheter for å skyte langt, da er det bedre med noe større. Skal du skyte mye på <1000-1200m, kjør på med et eller annet 6,5 prosjekt. :D

Link to comment
Share on other sites

6,5x47 Lapua er jo et godt alternativ... Flere som skryter den opp i skyene... :winke1:

Hadde jo da bestemt meg for 260, men ser ut til at jeg de neste par dagene må lese meg litt op på 6,5x47.. :D

 

Må se litt hva som er mest hensiktsmessig... *gruble gruble* :roll:

Huff, hvorfor er det sånt at et prosjekt aldri ender opp slik man hadde tenkt? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på en .260, så bygg deg en .260. Du gjør ikke noe galt med det, så lenge smeden er oppegående og løpet er av bra kvalitet.

Jeg har sjøl en Remington 700 med et 65 cm langt Lothar Walterløp, og jeg har blitt glad i denne patronen. Av og til kunne jeg ønske meg litt lengre magasin for å sette kulene litt lengre ut, men i praksis er det ikke noe problem. Jeg bruker mest 140 grains A-max i min.

Jeg har bare erfaring med Remingtonhylser, og de er etter min erfaring av anstendig kvalitet(har 50 stk som er skutt 12 ganger og de er fortsatt bra). Men Lapua er sikkert et hakk eller tre bedre.

 

Så hvis Sako'n er blytung, så kan du vel bygge deg en snerten .260 til jakt? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sakoen med kikkert og tofot bikket 5,1kg så er vell denne som blir hjemmeværende når jeg skal på jakt... :P Har i dag fått tilbud om ei Sako L579 i 308w med utskutt løp jeg kan få til en symbolsk sum, å siden jeg er student er dette midt i blinken... :mrgreen: Får da mere grunker til å bruke på et kvalitets løp og en god stokk... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

260 bør kunne holde, ellers har man andre gode 6,5 kaliber som kan brukes til langhold.

6,5/284 er vel et godt LH kaliber, samt gode gamle 6,5x55

 

260 rem er vel det kaliberet som er det "minste" av lovlige kaliberene som kan brukes på storvilvakt,

og hvis han ikke skal bruken til jakt kan han selvføgelig bruke "lavere/mindre" kaliber.

Eg ser ingen grunn til å kjøpe en rifle i 6,5 kaliberet som ikke kan brukes til sorviltjakt.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Kan da sies at jeg ikke er no storvilt jeger. Mest papp, stål, rype, rev og hare som befinner seg forrang løpet mitt. Å siden jeg allerede har en 6,5x55 bryr jeg meg ikke mye om ny riflen er godkjent til storvilt. :D

Er jo først og fremst en LH rigg jeg er ute etter, å med et student budsjett blir det ikke no TRG med en S&B PM2 på toppen, men heller et lite å greit kaliber som kan rekke ut til ca1000m å ikke koster en formue, verken i bygge kostnader eller per smell. Nå som jeg mest sannsynlig har fått tak i donor rifle til en billig penge, kan jeg begynne å konsentrere meg om stokk valg, løps valg og børsemaker valg. Er dette jeg synes er halve morroa med skyting, alle valgmulighetene man har og innspill fra andre med mere erfaring enn meg selv.

 

 

Edit: Skirvefiel :!::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde jo egentlig bestemt meg for 260, å det skal litt til for å få meg til å ombestemme meg. Er jo selvfølgelig åpen for alle forslag, men en ting er i allefall sikkert, kaliberet SKAL gå i en kort kasse!!

 

Skal nå bruke de neste dagene på å lese meg opp på .264 kaliber som går i korte låsekasser...

 

 

Edit: Huff for et vanskelig valg... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Problemet man ofte støter på om man bygger seg eller kjøper en 260 Rem med kort kasse til langtholdsskyting, er mangel på plass i magasinet.

Til LH skyting vil man gjerne bruke lange kuler med høy bc.

I korte kasser er ofte magasinplassen så kort at man må sette høy bc kuler dypt i hylsa.

Man får dermed redusert plass til krutt, og dermed lavere hastighet.

 

Skal man satse på en skikkelig LH rigg, bør man ha magasin, løp og kamring som er tilpasset lange kuler med høy bc.

Man kan jo også selvsagt satse på å lade hvert skudd direkte inn i kammeret uten bruk av magasin.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag fått tilbud om ei Sako L579 i 308w med utskutt løp jeg kan få til en symbolsk sum, å siden jeg er student er dette midt i blinken... :mrgreen: Får da mere grunker til å bruke på et kvalitets løp og en god stokk... :D

 

Bygg heller .260 på denne enn rem 700. regner med at mulig magasinlengde på sakoen er lengre enn remington. Da får du bort en av ulempene med å bygge .260 på kort remingtonkasse.

Link to comment
Share on other sites

6,5*47L, 6,5 Creedmoore og 260Rem alle brukbare alternativer til LH innenfor de kravene du stiller.

 

Zak Smith har testet de tre hver for seg og opp mot hverandre:

Alle tre: http://demigodllc.com/articles/6.5-shootout-260-6.5x47-6.5-creedmoor/?p=1

6,5*47L: http://www.6mmbr.com/gunweek084.html og http://demigodllc.com/articles/6.5x47-lapua-tactical-rifle/

6,5 Creedmore: http://demigodllc.com/articles/6.5-creedmoor-260-done-right/

260Rem: http://demigodllc.com/articles/the-case-for-260-remington/

 

Det er mye som går igjen i artiklene, men tallenes tale er i og for seg grei. Konklusjonen hans i sammenlikningen mellom de tre er at hvis man har en av de tre fra før har det ingen hensikt å bytte til en av de andre for byttets del, siden de er så like i utgangspunktet. Han endte til slutt opp med å beholde sin 260Rem, det sier jo noe... ;)

 

Hvis pålitelig mating er et tema for deg kan det også bli krøll med 260AI-varianten hvis du feks bruker Accuracy Int-magasiner, men der er det ikke lengden som er problemet, det er hylsas form.

 

Lykke til med valget uansett, du er inne på rett spor :)

Link to comment
Share on other sites

Bygg heller .260 på denne enn rem 700. regner med at mulig magasinlengde på sakoen er lengre enn remington. Da får du bort en av ulempene med å bygge .260 på kort remingtonkasse.

 

 

Og fordelen med utvalget på aftermarked parts til Remington

 

s

Link to comment
Share on other sites

Kommer utvilsomt til å gjøre noe kult ut av denne Sako kassa, enhver Sako kasse fortjener noe langt forran og noe godt å ligge i... :mrgreen:

Å etter en liten ringerunde til noen børsisser, så er det 95% sikkert at det blir .260 Rem. :!:

Fikk et par gode tilbud på løp i dimmen jeg vil ha, og resten av abreidet som trengs med kassen for å få ut mest mulig presisjon.

Krieger hadde vært lykke, men ble ganske dyrt, så nå er valget mellom Shilen eller Walther. Shilen som jeg har i dag er jeg kanon fornøyd med. Har ingen erfaring med Walther, så hadde vært fint om noen med litt erfaring kan komme med litt innspill.. :D

Link to comment
Share on other sites

har lothar w løp i 260 rem ikke noe å si på pressisjonen her nei :winke1: seven kasse med muffe,nå skal 6,5x47 lapua tilpasses og testes,har hatt 2 løp av disse i 260 begge har gått bra,har også i 358 av samme merke og syntes disse er bra, kommer til å holde meg til lothar løp fremmover siden jeg er fornøyd med disse så vil tiden vise etter hvert. 6,5x47 er pac nor og vil bli prøvd fremover,blir sikkert bukkebørsa dette :D .lykke til med 260 til trådstarter du vil ikke angre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...