Jump to content

Lyddemping og ammunisjon?


SimoHayha

Recommended Posts

Hei! :winke1:

Jeg driver å tar jegerprøven for øyeblikket, og tenker å kjøpe meg salong innen kort tid. Jeg ønsker å ha en salong som er helt lydstille, så stille at man nesten kun hører avtrekket. Men jeg er ikke så veldig rutinert på våpen og slikt, noe jeg vet mange av dere her inne er. :smile: Kriteriene jeg stiller er at våpene blir absolutt så lydstille man kan få det, og at presisjonen er høy, og utseende teller en del. Derfor har jeg sett meg ut Savage Mark II FV. Usikker på om dette er det mest lydisolerte våpenet, men designet er meget overlegent ift konkurrenter. Så jeg er nesten sikker på at jeg velger det, med mer eller mindre ikke det dukker opp et enda bedre. Jeg tror det er viktig med god kikkert, så der kommer jeg til å bruke noen tusen, men det har litt peiling på fra før av. Det jeg derimot ikke har noe kunnskap om er følgene:

 

(1) Lyddemper: Helt blank på dette området. Hvilken type/forhandler/teknikk burde jeg bruke? Og i det heletatt, er det mulig å montere lyddemper på Savage Mark II FV uten å gjenge opp? Eller er det noen man enkelt gjøre på alle?

 

(2) Ammunisjon: Burde sikkert bruke noe som ikke bryter lydmuren? Veldig usikker på dette området også. Rekkevidde er jo selvfølgelig også ønskelig, men får sikkert ikke i pose og sekk der. Presisjon er veldig viktig også.

 

 

Håper noen flinke her inne kan hjelpe :smile:

Takker på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

For å få en salong helt dempet, så trenger du en lyddemer og sub sonic ammo. Kulene går sakte og presisjonen er vanligvis helt topp i de fleste våpen.

Av lyddemper, så funker vel alle merker ca like godt!

Men jeg ville uansett utseende tatt en titt på den fulldempa CZ452 som alm selger, siden stillhet er et must.

Demper ikke mere enn andre, men våpenet er mye kortere og mere hendig.

 

av kikker, så se etter noe brukt, Zeiss Conquest 3-9x40 kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

1: Bolt action rifle er første bud. Ellers blir det aldri lydløst. Hvilke rifle tror jeg er hipp som happ men noen har sikkert rykte på seg til å være "stillere" enn andre. Hvilke aner jeg ikke. Jeg har erfaring med CZ452. Kanskje ta en kikk på systemrifle når du først skal kjøpe nytt. Enten CZ455 eller Sako Quad.

2: Lyddemper må gjenges på. Ellers blir det aldri bra. Koster ca 500,- avhenging av hvor du får gjort det, men kjøper du full pakke ett sted bør du få det med i prisen.

3: Kanskje du bør satse på en modulær demper. Så kan du sette på ekstra moduler hvis du ikke er fornøyd.

4: Subsonic ammo er et must. CCI standard til trening og Eley Subsonic Hollowpoint til jakt. Sistnevnte syns jeg går veldig bra. (dyr)

 

Eller:

 

5: "fuck it" og ring ALM og be om en heldemet CZ452 med kikkert som 1983 nevner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker så og si bare cci standard til min demper rifle.Jeg vet at den ikke er så stillle som en subsonic patron, men den har noe mer punch. Når kråka skal tas på 50-60 meter er det greit med litt mer enn en subsonic patron. Og uansett lager den ikke mer støy enn at hyttenaboer 30 meter borte ikke hører noe. Det er godt nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra svar! Da er det stor sansynlighet for at jeg går for en CZ452, på grunn av anbefalingene fra dere og diverse andre tråder.

 

Men med tanke på støyen: hvor er det egentlig mesteparten kommer ifra? Er det ut løpet, eller fra kammeret? For om lyden i hovedsak kommer fra løpet, er det vel bare å slenge på en meget kraftig lyddemper? Og gå for vanlig CCI-ammo, grunnet at man da kan få både rekkevidde og helt ok lavt støynivå. For jeg er jo trossalt gira på å ta kråke på 80.

Link to comment
Share on other sites

Lyden av skuddet kommer omtrent utelukkende fra munningen, den består av to komponenter: Trykkutslippet når kulen forlater munningen ("champagnekork-effekt") og sjokkbølgen fra kulen hvis den gåri overlydshastighet. En demper reduserer den første komponenten ved å fange opp trykkutslippet og bremse gassen ved å skape turbulens (enkelt fremstilt). Større volum på demperen øker dempeeffekten inntil volumet er likt volumet av gassen som slippes ut. Større demper enn dette vil bare bli mer å bære på. Moduldempere er en god måte å finne optimalt volum på.

Sjokkbølgen reduseres eller fjernes ved å bruke lavhastighetsammunisjon. Forskjellen i punch mellom subsonic og CCI Standard er liten, og den kompenseres av at subsonic-ammunisjon vanligvis erladet med hulspiss. Du får litt krummere kulebane, men lag deg en klikktabell for aktuelle hold. Det utgjør ikke store forskjellen om du skrur 25 eller 30 knepp. Min favoritt til slik bruk er RWS Subsonic, men prøv forskjellige og bruk den som gir best presisjon i din rifle.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil si at det ikke er nødvendig med heldemper som første salong.

ei vanlig salongrifle cz455/cz42 med en enkel demper holder lenge og er mye billigere enn en heldemper.

ei pent brukt cz452 går for 1500-2500kr gjerne med kikkertsikte og demper på finn.no

Link to comment
Share on other sites

fordi han nevnte ikke noe om bruksområde.

er det mange desibel forskjell på en "vanlig" salong med lyddemper å sub og en heldempet?

jeg har bare prøvd 1 stk heldempet i mi tid, og min erfaring fra den var at på 50 meter var presisjonen god.(15 år siden,husker ikke mm)

men på 100meter spredde den som ei hagle. er mulig at det ikke er vanlig..

 

jeg kjøpte meg en cz455 først,selv om jeg hadde egentlig mest lyst på en halvauto, men er glad i dag for at jeg valgte den.

selv om det blir nok en halvauto med tiden også..om de ikke blir forbudt..

 

men han må da få kjøpe det han vil!

Link to comment
Share on other sites

cz 455 med både cci standard og den billige top shot til xxl går sub sonic. lydens hastigheter ca 340m i sekundet. cci standard og top shot går 1070fps (326ms).

 

men kulen vil uansett lage lyd nå den treffer. min første tur med rifla med atec demper gjorde meg derfor litt skuffa. for det smalt jo hver gang. ved en tilfeldighet sendte jeg en kule langt avgårde. og ja, ingen smell til min store forundrelse. Så i dag kan jeg sitte i stua til mor og skyte ut igjennom terrassedøren og ut over havet uten at hun hører forskjell på luftgevær eller rifle.

 

Får litt bedre pressisjon med cci strandard kontra top shot. men prisen er omtrent dobbel så dyr på cci. på 50 meter så er det innafor 2-3 cm og på 100m er det fort en snus boks (dette med cci standard og orginalavtrekk)

 

føler man kan ligge på 3cm til på 100m når jeg bruker topshot. men han ikke utforska så mye med den at jeg skal si det med helt sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...