Jump to content

Liste-godkjente jaktvåpen.


vavlo

Recommended Posts

Fikk nettopp rede på at direktoratet har utarbeidet en liste over lovlige jaktvåpen som skal gjøres gjeldenede når den nye våpenloven trer i kraft.

Begrunnelsen er at stadig flere jaktvåpen har et uønsket utseende. Det nevnes i sammen hengen rifler med justerbare stokker med pistollignende grep og kamuflasjefarger, samt store kikkertsikter med utvendige justeringer.

Utspillet kommer fra departementet og POD har fått i oppdrag å sette opp en liste over våpen de anser er tilstrekkelig til all jakt i Norge og som ikke bryter med den alminnelige oppfatning av hvordan et jaktvåpen bør se ut.

En slik ordning eksisterer i dag for halvautomatiske rifler og burde også kunne fungere godt for jaktvåpen i flg departementet.

Våpen ervervet for jakt etter de nye reglene vil ikke kunne modifiseres med annen type stokk, annen pipelengde og profil, montering av militær type festeskinner for sikter osv. Det vil også utarbeides standard for lovlige siktermidler til jaktbruk og ventelig vil de største kikkertsiktene av "tactical" type ikke tillates til jakt.

Kaliberbegrensninger diskuteres, men er ennå et åpent spørsmål. Det verserer ønsker om å sette en begrensning ved 8 mm "da dette er tilstrekkelig til all jakt her i Norge".

Som eksempel på ei rifle som ikke vil tilfredsstille de nye kravene til ei jaktrifle trekkes Modellen T3 Tactical fra Tikka fram. Den har uønskede finesser som sort justebar stokk, militær festeskinne for sikte og tactical type pipeprofil med gjenger for flammedemper.

Har prøv å få rede på om det blir begrensninger på lyddemper og tofot, men kan ikke finne at det er sagt noe om det så langt.

Link to comment
Share on other sites

Slemme gutten! Jeg må innrømme at jeg gikk på :overrasket: . Men faktisk så hadde det ikke forundret meg om det var tilfellet at det hadde vært sant. Ingenting forundrer meg lenger når det gjelder de styrende herrer......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...