Jump to content

innskyting av sikte


janove

Recommended Posts

Jeg vet at det er debattert side opp og side ned tidligere men finner ikke det jeg leter etter.

 

Fikk montert Burris AR332 på min praktiske rifle, her om dagen.

 

Siden jeg ikke hadde peiling på hvor treffbildet var begynte jeg at skyte det inn på 25 meter, når jeg var mitt i blink på 25 meteren så flyttet jeg blinken til 50-60 meter.

 

Og treffbildet var høyere........

 

I mitt enkle hode burde det være lavere hvis det ville ha vart noe kule fall på den lille avstanden.

 

er det jeg som har misset noe her?

Link to comment
Share on other sites

På 25 meter er kulen fortsatt på veg opp i forhold til siktelinjen i kikkerten din. Er du innskutt på 100m treffer du ganske rett på 50m også. Altså da på 50m er kulen på veg opp og på 100m på veg ned igjen. Alle treff mellom 50-100m vil da treffe for høyt.

Link to comment
Share on other sites

Når kula forlater løpet er den under siktelinjen. Enig? Når du er midt i på 25 meter, betyr det at kula krysser siktelinja akkurat på 25 meter. Spørsmålet er krysser kula på vei opp, eller krysser kula når den er på vei ned? På 25 meter er det sånn ca mer enn 100% sikkert at kula krysser siktelinja på vei opp. Altså vil kula treffe over på de neste holdene, helt til kula har nådd sitt høyeste punkt på ferden. Trolig rundt 60-70 meter i dette tilfellet. Litt avhengig av kaliber vil kula passere siktelinjen på vei ned igjen, sånn cirkumsarkum 90-100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg helt klart lært meg noe nytt.

 

Har ikke tenkt på annet en at kula går rett frem til at den begynner at gå nedover.

 

Begynte å lure på hvis det var feil på mine øyner / skyte ferdigheter.

 

Dette viser at det er lurt at lære seg en god del om teori bak ting og :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kula er ikke (i kulebanen) på sitt høyeste på 25m. Nå kjenner ikke jeg til nøyaktig når denne kulen med sitt gitte krutt bak begynner "nedstigningen" igjen, men syntes det ikke hørtes så rart ut. Når du skyter går kulen i en krum bane, først oppover og så nedover. Litt som å kaste en stein, satt litt på spissen.

 

Edit: Slått av en hel gjeng her :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvilket kaliber du har, men med et "normalt" kaliber som 223, 6,5x55, 308 osv. vil kulebanen være tilnærmet rett på de avstander du snakker om.

Regner med at kikkerten (siktelinjen) er plassert ca 4-5 cm over kjernelinja i pipa. For at du skal treffe der du sikter på 25 m må kjernelinja peke litt på skrå oppover i forhold til siktelinja slik at disse linjene krysser hverandre på 25 m avstand.

Når du flytter skiva til 50 m vil kulebanen fortsette å stige fra krysningspunktet på 25 m og du vil treffe over. Kulebanen vil begynne å krumme (det begynner den egentlig med så snart kula forlater pipa, men veldig lite til å begynne med), og dersom du (avhengig av kaliber, kuleform, hastighet) flytter skiva ut til ca 100-120 m, skal du se at du treffer midt i skiva igjen.

Det finnes mange steder der du kan finne kulebanen for aktuelle ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja du misser noe.Kula stiger før den går lavere.

 

AG-3 skaut vi inn på 30 meter.Da gikk den likt på 30 og 200 meter.På 100 meter lå da kula ca 6,5 cm over siktepunktet(fritt etter hukommelsen)

 

Da gikk den vel likt på 30 og 100 meter?

Eh.. Nei, 30 og 200.

 

 

Eneste grunn til at ei kule går oppover er fordi løpet peker den veien. Ei kule detter fra det øyeblikket den ikke har pipe under seg for å holde den oppe. Bildet det linkes til tidligere i tråden illustrerer dette greit.

Link to comment
Share on other sites

Ja du misser noe.Kula stiger før den går lavere.

 

AG-3 skaut vi inn på 30 meter.Da gikk den likt på 30 og 200 meter.På 100 meter lå da kula ca 6,5 cm over siktepunktet(fritt etter hukommelsen)

 

Da gikk den vel likt på 30 og 100 meter?

Eh.. Nei, 30 og 200.

 

 

Eneste grunn til at ei kule går oppover er fordi løpet peker den veien. Ei kule detter fra det øyeblikket den ikke har pipe under seg for å holde den oppe. Bildet det linkes til tidligere i tråden illustrerer dette greit.

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor du skriver det siste der. Det er akkurat det jeg beskriver litt lenger opp her. Barnelærdom ser jeg vel egentlig det som.

 

Du mener at AG3 med 7,62X51 har en kulebane som tilsvarer senter på 30 og 200. Jeg lurte på om det stemte. Jeg har 308W selv og min ballistiske kalkulator (Bulletflight) med min ammo viser senter på 40 og 200. 30 og 200 høres ut som usedvanlig flat kulebane til 308W å være....

Link to comment
Share on other sites

Proffen,

Det var ikke ment til deg, men til de som snakker om at ei kule går oppover... Pad og fiks av småting på innlegg er crap. Stemte ca med gamle nm60 og sikkert ca med nye miljøsakene. Men ja, 30 og 200 er det man har lært, lært bort og brukt. Hva står det under hullet i diopteret du bruker på 30m?

Edit: helt til aimpointen kom... :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

33 m og 200 m stemmer med det som foregår i kulebanen fra forsvarets kalk, 308 mister fort fart etter 200 m og derfor har krummere bane enn mindre pressede kaliber iht prestasjon på langhold. med riktig kikkert og software/ komp er 800 m grensen for det som 308 regnes som max innen kulebane og praktisk rekkevidde i et match våpen kulebanen krysses også kun TO ganger i sin flukt på 30-100m og 0- 800m.

Link to comment
Share on other sites

Proffen,

Det var ikke ment til deg, men til de som snakker om at ei kule går oppover... Pad og fiks av småting på innlegg er crap. Stemte ca med gamle nm60 og sikkert ca med nye miljøsakene. Men ja, 30 og 200 er det man har lært, lært bort og brukt. Hva står det under hullet i diopteret du bruker på 30m?

 

 

Helt i orden Kim. Jeg som er trøtt. Diopter er styggedom, det fører jeg ikke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg da ikke har missforstått, så burde treff være omtrent lik på 30 meter som på 100 meter?

 

Er .223 i denne rifla.

 

Nja...ikke sikkert det stemmer nei.. 223 er flatskytende. Og som flere har skrevet over her.. Det kommer ann på ammo'n og det kommer ann på hvor høy montasjen din er.. På 223 er kulebanen så flat at det uansett ikke er mye avvik fra 0 til 100. Prøv deg litt frem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg da ikke har missforstått, så burde treff være omtrent lik på 30 meter som på 100 meter?

 

Er .223 i denne rifla.

 

 

223 går en del flatere. Med siktet 45mm over kjernelinja i løpet treffer du ca. på 70 g 100m.

 

Skyter du inn på 30 er du igjen inne på 200m.

 

Står siktet høyere enn 45mm endrer dette seg.

 

Norma har fint program her.

http://ballistics.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

 

Lek og lær..

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg da ikke har missforstått, så burde treff være omtrent lik på 30 meter som på 100 meter?

 

Er .223 i denne rifla.

 

 

223 går en del flatere. Med siktet 45mm over kjernelinja i løpet treffer du ca. på 70 g 100m.

 

Skyter du inn på 30 er du igjen inne på 200m.

 

Står siktet høyere enn 45mm endrer dette seg.

 

Norma har fint program her.

http://ballistics.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

 

Lek og lær..

Dette var morsom og lærerik.

 

Programmet illustrere eksakt det jeg opplever

Link to comment
Share on other sites

Blir innskutt grovt på 30m i stilling 2 og fin justert på 200m i forsvaret med ag-3. Av praktiske grunner startet vi på 30m, er ikke helt borti skogen etter det på 200m. Forsvaret driver ikke med prikkskytinga si med ag-3 så det er mer en bra nokk , faktisk imponerende presist våpen når du tenker på livet det har. Skutt så det lyser hvitt med, banket med, kastet med, pusset med pussestang på tvers av kroninga, brukt til øks og spyd med bajonett osv. F#$@* blei OT fra meg der. Til du som lurte på hva som står på siktet til ag-3 http://centerfiresystems.com/images/pro ... 8230D2.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank.

Ser mange som har og bruker "apper" og andre jukse midler :winke1: kansje greit å starte med det grunnleggende og så gå over til apper? Litt som å lære seg kart og kompass med gps :?: Ta noen blinker sett de ut fra 0m til der du føler er max hold og skyt med samme siktepunkt (midt i blinken) uten å justere eller legge over for å kompensere. Mål avikene og der har du svart på hvitt et ekte "range card" og ikke en teoretisk kalkulert graf på telefonen som har 10% batteri så du må gå hjem fordagen. Men er et nyttig hjelpemiddel som kan brukes når det grunnlegende sitter.

 

[*] Som Nm149 sier 30 og ikke 25m (takk :oops: ). Endrett dette

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som utallige har skrevet så grovskytes ag3 inn på 30m og ikke 25m.

Alle forsvarets kortholdsbaner bygget etter spec er 30m og ikke 25m som

sivile pistolbaner.

Kulebanen for ag3 krysser på 30 og 200 meter alt annet er feilinfo.

Kverulanter kan si at det vvariere fra lot til lot men malen et 30 og 200m

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva jeg har testet ut i min Sauer 200STR med 74cm orginal løp og diopter.

 

SIERRA 9,1 800m/s fabrikk ammo

 

Meter Knepp

30 -8

40 -7

50 -8

60 -8

70 -10

80 -9

90 -8

100 -7

200 0

300 12

 

 

Vi var to som drev på, han andre mener jeg skjøt med 8,0 830m/s, og tabellen hans var anderledes. Mener han var nedpå -3 knepp på 40m. Men ta det med en klype salt, er et år eller to siden nå. Men jeg synes at tabellen hans var mere "riktig" enn min, men det er nå slik den er, og jeg treffer :)

 

 

EDIT: Glemte å skrive at det er 6,5x55

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å bli en kjempetråd dette her.. Janove, hvor langt løp har du og hva slags ammunisjon? Og, er du fornøyd med kikkerten? Er mye rare teorier ute og går angående hvor flatt en .223 går ift .308 win.. Det mange da ikke tenker på er at ofte er militære våpen, eller sivile utgaver av sånne utrustet med relativt korte løp. Det betyr som oftest noe for hastigheten. På 100m tror jeg mye går innenfor 3-4cm i høyden av forskjellige kalibre, kuler og hastigheter gitt at alt er skutt inn på 30m og samme avstand kjernelinje-siktelinje. Iallefall innenfor normale hastigheter for normale kalibre slik vi snakker om her.

Link to comment
Share on other sites

Må gjelder ikke denne tråden kulebanen til AG3, men kulebanen til trådstarters 223 praktisk rifle av ukjent merke, med ukjent montasje og kikkertsikte.

 

Og her er det ingen som kverulerer føler jeg. Her prøver de fleste og være hjelpsomme. Det rette svaret til trådstarter her vil være at ingen av oss kan gi han eksakt svar på hans kulebane i forhold til siktelinje. Fordi vi ikke vet nok!

 

Faktorer som spiller inn:

Type ammo

Hastighet på ammo i hans løp

Siktets høyde over løpets senter

 

Han må prøve seg frem!

Link to comment
Share on other sites

Dette er en H&k Sl8 med 1:9 stigning i løpet.

 

16" løp.

 

Sikte er som jeg skriver en AR332 fra Burris.

 

Sikte høyde er 2,3" (omtrent 5,8cm) fra skinna.

 

Ammo er 55gr, hjemme ladet fmj, men motsvarer omtrent Sellier & Belliot 55 gr.

 

Hastighet på kula er omtrent 1050m/sek

Link to comment
Share on other sites

Aha.. og pånen sl8 er de relativt langt ned fra skinne til pipa. Da blir det fort mye avvik om en er skutt inn på korte hold. Hadde G36kv en stund en gang. Med aimpoint på toppen der ble det langt mellom sikte og pipe. Så mye at en bør tenke mer enn vanlig ved skyting på veldig korte hold, og ut av vinduer og luker. Har du målt hastighet, eller tatt fra ladedata? 1050m/s fra et 16" løp er ganske fort.. Imponerende om det stemmer med virkeligheten.

Innskutt på 25m med den kombinasjonen du har vil du være nede igjen på 450-550m ca muligens (avhengig av riktig siktehøyde og V0). Du har en lite heldig kombinasjon sånn sett. Sikte veldig høyt og skutt inn på kort avstand gir stor vinkel mellom kjernelinje og sikte. Dette gir store utslag på størsteparten av avstanden mellom skjæringspunktene. Skyt inn på lenger avstand og prøv deg frem etter det tror jeg er det lureste. Evt lek litt mer med en eller annen app og se hva som skjer når du endrer siktehøyde og innskytingsavstand. Det er ingen fasit, men gir en god pekepinn på hva som skjer. Jeg skjøt inn på 15m med ca forlegging fra en app i fjor og endte ganske langt opp på lista i stevne dagen etter. Ikke rifla sin feil at ikke eet ble høyere opp. Så ting er mulig å få til ved innskyting på korte hold, man må bare skjønne litt hvordan ting henger sammen og hva som påvirker hva. Ellers, er du fornøyd med siktet? Pris?

Link to comment
Share on other sites

Takk før alle gode svar.

 

Har skjønt så pass mye at mine tanker med en helt rett kulebane var helt feil;-)

 

Kan og fortelle at grunn til at jeg begynte at skyte in på så pass kort avstand var at jeg merka med en gang at jeg ikke traff blinken en gang på 80 meter, og før at få en formening om hvor skudda gikk satte jeg ned avstand.

 

Siktet i seg er et meget godt praktisk sikte, jeg liker at den har lys, men at den fungerer fult ut uansett hvis du slår på det eller ikke.

 

Videre ser jeg det som en fordel at siktet har rails på begge sider og topp, har montert en fastfire III på høyre side, før kortere avstander, men er litt i tvil på hvis jeg trenger den, klarer fint at skyte med begge øyner åpne gjennom AR332 siktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...