Jump to content

er politiet vel "triggerHappy"?


wagner

Recommended Posts

Ein gal mann i ein bil er like farleg som ein med kniv i hendene. Faktisk enno meir farleg. Verdt å tenkje på. Om det var klart skotfelt, er eit heilt anna spørsmål. Det eg veit heilt sikkert, er at om han kom seg vidare og fekk teke livet av nokon sivile i trafikken, hadde ingen fått ei einaste skrape ein gong frå Sefo...

Link to comment
Share on other sites

Vepnet person, bruker bilen som våpen.

Her går min stemme til politimannen som tydeligvis løste oppdaget til beste for alle.

Hvorvidt det var overhengende fare for dødelige rikosjetter, måtte han som var der vurdere. Men Treffer man dekkene med en 9mm skal det mye til for at noen skal bli skadet av rikosjetter. Uansett må slikt vurderes etter hvordan situasjonen var, og den høres ikke god ut for de andre sivile på stedet med tanke på en vill galning i bil.

 

Av og til bør vi nok takke de som tar støyten for å passe på oss, dette kan virke som en passende anledning til å gi litt støtte.

Link to comment
Share on other sites

Eg tror ikke hovedtyngden av det norske politi er såkalt triggerhappy, men det finnes kandidater innen den gruppen som er litt glad i å vise makt og arroganse. Har et døme, Eg blir stoppet i politikontroll. Blir der bedt om sertifikat og vognkort, vognkort ligger i bilen, sertifikat ligger i bagasjerom i lag med rifla og lommebok. Sier som det er. Reaksjon som kom fra den yngste hadde eg ikke forventet, faktisk blei eg litt satt ut. Politi nr 2 ba unggutten slappe av og roe seg ned. Hadde drittungen hatt våpen på hofta tror eg faktisk han hadde trekt det mot meg. Så Eg personlig er ikke for generell bevæpning av politi. Av den enkle grunn at eg tror ikke alle er kompetente til å bære våpen, kommer til å bli mange såkalte uhell. Men eg er for bevæpning i bil og bruk etter løyve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil våge påstanden at vi har alt for få "triggerhappy" ansatte i norsk politi. Hvor ofte hører vi om slike episoder der skudd faktisk blir avfyrt av politiet? Vi kunne trenge flere som han som skjøt mot Nokasranerne noen år tilbake. Han viste handlekraft i en prekær situasjon der han ble beskutt med automatvåpen og han selv hadde en revolver. At han traff en av bandittene var vel strengt tatt også med på å føre til fellende dom. Hadde vi hatt flere som han her på Østlandet ville muligens ordren som ble sent ut fra Norde Buskerud Politidistrikt vært noe annerledes, slik at 22. juli ville blitt avsluttet en del raskere. Det er under slike ekstreme situasjoner at helter skiller seg fra den jevne mannen i gata. Min støtte går her til politimannen som fikk avsluttet en potensielt svært farlig biljakt.

Link to comment
Share on other sites

aimin@ Ikke ukjent opplevelse det der, ferskinger er ofte redd sin egen skygge (Og det kan være farlig). I tillegg mangler ofte evnen til å lese folk, da man som regel får den med erfaring (If ever).

 

At der finnes råtne epler er heller ikke noe nytt, men de aller aller fleste er grei nok (Noen er til og med veldig gode og kan både vise handlekraft og vurdere situasjonen korrekt).

 

I dette tilfellet stoppet en politimann en desperado, uten at hverken politimannen, tilskuere, eller desperadoen ble skadet. Slikt må vel kunne kalles suksess og ferdig med det?

 

Hadde han vert trigger happy hadde han vel like gjerne laget flere hull fyren en i en sveitserost. Så jeg kan ikke si annet en at situasjonen ser ut til å ha blitt løst tilfredsstillende.

 

Om politimannen tok for store kjangser iht. eget regelverk kan vi ikke vite, men det blir litt slik at det gikk bra, og da var vel vurderingen om egne evner og situasjonen god nok?

 

Ellers sier Kammerherren det som trengs i innlegget foran her. (Med unntak av terminolagien, da trigger happy betyr det motsatte av det han mener). Handlekraftige politifolk trengs, i alt for mange år har de blitt uglesett av sine kollegaer. Det er på tide at politifolk med evne til å tenke selv får en større plass i dagens system, fremfor å bli straffet slik man har inntrykk av at det har vert hitils.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slik klimaet er i dag, vil det alltid være tryggest å ikke gjøre noe. Da har man større sjanse for å ha ryggen fri, enn hvis man tar ett initativ og kan risikere å bli gransket og analysert i ettertidens etterpåklokskap, når alle har god tid og ingen er redde for noe som helst. Slik det foreksempel er i USA for leger. Ramler en mann om på gaten i en amerikansk storby av hjertestans er det stor sjanse for at en lege som er i nærheten ikke vil våge å gripe inn. Han vet at går ting skeis , vil sannsynligvis søksmålene hagle inn fra ettelatte , og siden han ikke er på sykehuset sitt , gjelder ikke forsikringen hans. Bedre å se en annen vei, enn å bli gransket etterpå. Det lærer politiet også nå, etter dette. Lover ikke godt for oss sivilister. Det gir oss mindre tryggehet å vite at politimannen vil være redd for å gripe inn for å beskytte oss....

Link to comment
Share on other sites

I dei historien som du seie att vi hører om, er episoder der våpen bruk er godkjent. Men den dagen politi får generell bevæpning tror eg vi kommer til å få høre om mange triggerhappy maktsjuke ulykker. ( faktiskt bekreftet av flere både i norge og sverige) Ut i fra det eg såg på nyhetene angående biljakt, var no virkelig bilen fastkjørt, ser ikke helt grunn til å lever ut 5-6 skudd mot bilen. gjekk vel noen ruter også, som for meg sier hvor liten kontroll politibetjenten hadde. Men hva vet eg. Støtter faktiskt våpenbruk i situasjoner der politi ikke har andre muligheter til å forsvare seg men her nei.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...