Jump to content

Merkelig lyd fra revolver


Fjell

Recommended Posts

Series 80 har en tennstiftsikkring som hindrer tennstiften å bevege seg om avtrekkeren ikke er trykket inn. (Fritt etter hukommelsen: Avtrekkeren løfter en arm som løfter en fjærbelastet låsestift slik at tennålen kan bevege seg, det er disse mekansike komponentene som øker "draget" i avtrekket, og det er ikke er ønskelig på ett konkurranseavtrekk).

 

Vanlig i mange tjenestevåpen (Og en god ting der), om enn ikke så ønskelig i konkurransevåpen som skal ha best mulig avtrekk og ikke risikeres å utsettes for fall og slag skarpladd.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå er vi litt på siden av saken, men her er jeg ikke enig med deler av denne uttalsen.

 

«Jeg har selv fjernet tennstiftsikringer på Colt series 80 pistoler siden de ødelegger avtrekket.»

 

Colt series 80 er en 1911. Å si at tennstiftsikring «de ødelegger avtrekket» er feil da den ikke påvirker avtrekker.

 

Her er du totalt på bærtur. Avtrekkeren på series 80 aktiverer en fjærbelastet plugg inni sleiden som låser tennstiften når den ikke er belastet.

 

Du trenger forøvrig ikke opplyse meg om at Colt Series 80 er en 1911, det fant jeg ut lenge før første gang jeg kjøpte en for rundt 20 år siden.

 

«Originalen ble laget uten denne vederstyggeligheten og jeg har aldri sett et rapportert tilfelle av AD med et våpen med friske fjærer.»

 

Her sammenblandes for øvrig også tennstift og greps sikring, dette dreier seg om grepssikringen.

 

Fremdeles på bærtur? Colt endret aldri grepssikringen. En Series 70 baserer seg på at kraften i tennstiftfjæren og massetregheten er nok til å forhindre AD om man mister våpenet. Dette holder vel til noe slikt som fra 13 etasje med friske fjærer. Med slitt tennstiftfjær blir marginene mindre.

Link to comment
Share on other sites

Series 80 har en tennstiftsikkring som hindrer tennstiften å bevege seg om avtrekkeren ikke er trykket inn. (Fritt etter hukommelsen: Avtrekkeren løfter en arm som løfter en fjærbelastet låsestift slik at tennålen kan bevege seg, det er disse mekansike komponentene som øker "draget" i avtrekket, og det er ikke er ønskelig på ett konkurranseavtrekk).

 

Vanlig i mange tjenestevåpen (Og en god ting der), om enn ikke så ønskelig i konkurransevåpen som skal ha best mulig avtrekk og ikke risikeres å utsettes for fall og slag skarpladd.

 

Jeg ser heller ikke poenget med det i et tjenestevåpen i dette tilfellet. Så lenge man vedlikeholder en Series 70 er den sikker. Jeg har ingen problemer med å bære en tidlig Kimber på kroppen cocked & locked. Disse har samme konfigurasjon som series 70. Jeg bytter imidlertid tennstiftfjær sammen med rekylfjæren. Hvis jeg ikke husker feil så selger Wolff dem som sett. På nyere Kimbere er grepssikringen brukt til å deaktivere en tennstiftsikring. Dette er en mye bedre løsning enn Colt presterte, selv om jeg ikke ser noen praktisk nytte i det.

 

Av rimelig åpenlyse grunner bør man kunne tillegge, da USA ikke bare er "Land of the brave", men også "Land of the stupid

 

Du kan spare deg for slike tåpelige og halvrasistiske utsagn, så skal jeg unnlate å opplyse hva jeg mener om bygdetullinger og bønder ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Av rimelig åpenlyse grunner bør man kunne tillegge, da USA ikke bare er "Land of the brave", men også "Land of the stupid

 

Du kan spare deg for slike tåpelige og halvrasistiske utsagn, så skal jeg unnlate å opplyse hva jeg mener om bygdetullinger og bønder ...

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan spare deg for slike tåpelige og halvrasistiske utsagn, så skal jeg unnlate å opplyse hva jeg mener om bygdetullinger og bønder ...

Nå er jeg ikke bonde sjøl, men jeg kjenner opptil flere bønder. Min erfaring er at de aller fleste av dem er høyst oppegående mennesker, og flere av dem er i tillegg dyktige skyttere og jegere,

 

I tillegg tror jeg vi skal være glad det fortsatt fins folk som vil bli bønder. Hvis alle skulle utdanne seg til oljeingeniører, hvor ville vi få maten fra?

 

Når det gjelder bygdetullinger, er vi sikkert mere enige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...