Jump to content

22-250 Hvilken kule skal jeg velge?


Crabbe

Recommended Posts

Jeg har investert i ny rifle, og har kjøpt brukt ladeutstyr. Jeg har lest ladeboka og diverse nettsider, og begynner å nærme meg dagen for min første lading.

Jeg skal bruke rifla til rev og muligens litt jakt på småvilt.

Men, hvilke kuler skal jeg bruke til rev? Og om det er mulig å skyte gås / hare med rifla mi, hvilke kule skal jeg bruke der?

Jeg ser jo for meg at jeg til øving og eventuelt hare / gås kan bruke samme helmantel?

Men jeg lurer altså på både typer / merker og vekt.

Nå er det også slik at jeg har brukt i overkant mye penger på kort tid, så i første omgang har pris også en del og si.

Noen som har gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Sierra 52grs HPBT på ting jeg ikke skal spise

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1222683654

Og så har jeg god erfaring med Barnes TSX i moderat hastighet på ting man ønsker og spise.

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213984708

Ellers så er jo V-Max også en presis kule, men 50 graineren er det vanskelig og oppdrive, så jeg fant meg alternativ som jeg trives bedre med.

Disse 2 under her er skutt fra forran med Sierra kula.

 

rev%2025.07.2012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med bra valg av kaliber.

Mange betegner dette som noe sært med tanke på presisjon, da at noen kuler går vanvittig bra og andre igjen uforståelig dårlig. I min Schultz Larsen rifle med 1-14 twist? Går alt av kuler opp til 60-65 grains bra så lenge hastigheten ligger nært opp mot maks. Dette gjelder spesielt for homogene kuler. Varmint kuler får jeg bra presisjon med også i moderate hastigheter.

 

Har skutt flere rever med sierra 52 grains HPBT og med Nosler Balistic Tip 50 grains. Reven dør uansett, men jeg foretrekker Nosler BT da denne ikke alltid gir gjennomskyting. Sierra kulen pløyer rett igjennom og lager til tider svære krater av utgangshull.

 

En spennende erfaring vi gjorde på kanada gås og Skarv var at Nosler Balistic Tip faktisk ga mindre kjøttødeleggelser en helmantel med hulspiss ( så lenge man ikke skyter i vingeknoken...) forklaringen min er at på så store fugler vil kulen penetrere og ekspandere fullt innvendig. På mindre dyr blir effekten motsatt, Kråker f.eks sprenges totalt.

 

Mine favoritter:

Rev, gås, skarv, mink, Kråker, ravn osv. - Nosler Balistic Tip 50 grains i ca 1120 m/s

Rådyr, gås - Barnes TSX 53 grains i ca 1080 m/s ( fantastisk presisjon, ved rundt 990-1020 m/s var presisjonen 30 mm som er uakseptabel for dette kaliberet. )

Rype, due, and og antagelig Storfugl - sierra HPBT

Trening: Varmint kuler er ikke noe å skyte på elektronikk med og da blir det heller Sierra HPBT. Ellers er dette ikke et mengdetreningskaliber så da skyter jeg like greit med Nosler BT

Link to comment
Share on other sites

Jeg var inne på linken som hewi limte inn her ovenfor og leste litt, og må vel bare si at jo mere jeg leser jo mere usikker blir jeg.

 

F.eks. Skaubjønn skriver, Sitat : Tidligere ladet jeg alt med 37 gains N150. Jeg får imidlertid ikke dårligere presisjon med 36 grain, og det er hastighet nok. sitat slutt.

 

Når jeg leser ladetabell så finner jeg ingen steder hardere lading en 33,5 gr. med samme kule som Skaubjønn henviser til. Jeg hadde tenkt å følge ladetabell og starte på minimum 29.9 gr.

Er det jeg som misforstår noe, eller hva??

Kanskje jeg burde selge hele ladeutstyret og heller kjøpe amo :roll:

Håper noen kan berolige meg, og forklare hvor jeg misforstår, eller hva jeg skal gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Hold deg til ladetabell, les alt som har med lading og gjøre, prat med andre hjemmeladere, ladetabell er laget for at "alle" skal kunne bruke dataene trygt. Så kan du begynne og tøye strikken etter hvert som du blir varmere i faget. Lading er ett must om du skal utnytte 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Ja. da får jeg bare takke og bukke for alle svar.

 

Jeg har ikke helt klart å bestemme meg for valg av kuler, men får studere litt videre og sjekke priser.

Det er jo så mye som spiller inn.

Når to kuler, som for meg kan se nesten like ut viser seg og for eksempel ha ulike kulebaner / avvik så er det ikke så enkelt for en grønnskolling.

Jeg begynner å forstå ungene som ikke klarer å velge når de står foran en godteridisk med tusen forskjellige greier. :overrasket:

 

Men nå er i alle fall alt utstyret på plass, så da er det kun å klare å bestemme seg..

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal henge deg så mye opp i teoretisk kulebane osv imellom de forskjellige kulene i starten. Finn deg to kuler, en helmantel og en blyspiss/hullspiss. Hvis du har riflestigning 1:13 vil jeg anbefale kuler mellom 50 og 60 gr. Disse vil gi best resultat med den riflestigningen du har, tror jeg. Lettere kuler som 40gr V-max kan også være verdt å prøve. Disse gir ofte god presisjon i det meste av rifler.

 

En annen ting er at du aldri må ta alt av ladninger du leser om innpå her for god fisk. Det er gjerne ladninger som er laget/utforska over tid og som er trygge i de børsene de er blitt ladet til. Å følge anerkjente ladetabeller fra Lapua/Norma/Ladeboken etc, blir aldri feil. Forhold deg til disse og prøv deg frem. Etterhvert kan du videreutvikle slik at du får optimaliserte ladninger for børsa DI. Noen ganger kan det være slik at du kan gå litt over maks iflg tabeller, men det kan også være motsatt....start alltid lavt og øk kruttmengde gradvis opp mot maks...

 

Det som er fint med kaliber som 22-250, (Stooort hylsevolum iforhold til kaliber) er at du får tilbakemelding tvert du tråkker ørlite over den røde streken. Har erfart dette selv. Paddeflate hetter,romme hettelommer, avtrykk av støtbunn i enden på hylsa osv kommer veldig kjapt. Skal somregel lite til før trykket fyker i taket når en ligger og vaker rundt maksgrensa.

 

Som en har nevnt over her, så kan det være litt kilent å finne ladninger med god presisjon i dette kaliberet. Små forandringer gir store utslag også presisjonsmessig. Finnes helt sikkert rifler hvor "alt" går godt uansett, men har hørt om flere som sier det samme; at det kan være litt jobbing før en har funnet godladninga.

 

Lad opp og test diverse ladninger/kuler. Når du har funnet en eller flere kombinasjoner av krutt/kule som går bra i børsa di, så kan du fintune disse videre. Har erfart at settedybde/friflukt på kula kan ha mye å si for presisjonen i 22-250 pipa mi. Forskjeller på 0,3-0,5 mm i settedybde ga store utslag i presisjonen. Fra helt elendig til super. Det er viktig at en ikke forandrer mer enn en parameter i gangen. Spesielt når en nærmer seg maxladning. Ikke øk kruttmengde OG endre settedybde samtidig f.eks, men en ting om gangen. Uansett; holder du deg til kjente ladetabeller får du sansynligvis ingen store overraskelser.

 

22-250 er et flattskytende kaliber. Fra null til 200mtr er det veldig liten forskjell i treffpunkt,uansett kule, så ikke heng deg så mye opp i teoretiske kulebaner osv. Finn ei kule som leverer god presisjon og lær deg kulebanen på denne ved å skyte på papp på de aktuelle avstandene du tenker å jakte på. Finner du ei presis ladning til børsa di, så er det et morsomt kaliber og det er lett å skyte godt med det.

 

Etterhvert som du får mer erfaring med lading, så kan du eksperimentere til du blir blå i trynet, men i starten lønner det seg å gjøre det enkelt. :)

 

Lykke til!:)

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg si hewi.. du har virkelig tatt deg tid til å svare.. Tusen takk.. Masse nyttig og beroligende der. :P

 

Jeg skal gjøre som du sier og finne to typer som jeg vil kjøpe og teste. Det var jo nevnt flere ovenfor her, og jeg har så langt notert meg to.

til rev tror jeg jeg vil gå for Nosler 55gr. Ballistic tip ... Og til Jakt på hare og gås kanskje Sierra 52 gr. HPBT.. ????

Men sikker på at det er det rette vet jeg jo ikke før jeg har testet litt..

 

Det blir sikkert moro når jeg bare tør å begynne. Mangler bare kulene nå.:-)

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg si hewi.. du har virkelig tatt deg tid til å svare.. Tusen takk.. Masse nyttig og beroligende der. :P

 

til rev tror jeg jeg vil gå for Nosler 55gr. Ballistic tip ... Og til Jakt på hare og gås kanskje Sierra 52 gr. HPBT.. ????

 

Ingen årsak, bare hyggelig det:) Den 52gr kula fra sierra er en hullspiss (HP= Hollow Point)....ikke videre egnet på vilt du skal spise, da de ekspanderer ganske voldsomt. Begge kulene du nevner er fine til rev/kråke/blink . Finn ei kule med betegnelsen FMJ (full metal jacket) til bruk på matvilt.

 

Jeg har ikke all verdens erfaring med 22-250 på matvilt, men har skutt noen gjess med 69gr Lapua Scenar. Det funka fint, men den kula stabiliserer ikke i løpet ditt, til det er den for lang/tung ift. riflestigninga di.

 

Sierra har ei 55gr FMJ Gameking, den kan være verdt å prøve på hare/gås. (Normalt er Gamekingkula til Sierra en blyspiss, men i .224 kaliber leveres de som FMJ også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekka hos Hjemmelading.no men kula fra Sierra som du viser til er ikke på lager.

Men det må vel ikke være det merket da?

 

Både Lapua, Winchester, Partizan, Speer og Hornady har 55gr. FMJ kuler.

Lapua var jo dobbelt så dyr som de andre, men kan det være stor forskjell mellom de forskjellige FMJ kulene?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange FMJ som er egnet. Jeg har brukt ei fra Hirtenberger. 55 gr kjøpt fra Hjemmelading for en del år tilbake. De gikk brukbart i min 22-250. Jeg har fremdeles 1000-esken stående, nesten full. PM meg om du ønsker noen å teste med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekka hos Hjemmelading.no men kula fra Sierra som du viser til er ikke på lager.

Men det må vel ikke være det merket da?

 

Både Lapua, Winchester, Partizan, Speer og Hornady har 55gr. FMJ kuler.

Lapua var jo dobbelt så dyr som de andre, men kan det være stor forskjell mellom de forskjellige FMJ kulene?

 

Midway.no går det også an å sjekke, hvis hjemmelading.no ikke har det du søker. Endel lengre leveringstid fra midway er ankepunktet for å handle hos de.

 

Nei det spiller ikke noen rolle hva kula heter :) priser varierer like mye mellom leverandører, som imellom de forskjellige produsentene,spørs hvilke avtaler de har. Hvor stort kvantum du tenker å kjøpe er også med på å bestemme pris.(Du får mer rabatt jo flere du kjøper)

 

Lapua er vel noe dyrere ja, men du får ofte det du betaler for er min erfaring. Javisst kan du få like god presisjon med ei billig-billigkule,(ala Sellier & Bellot,partizan etc) men disse kulene varierer mer ifra lot til lot. Ei eske fra Lapua, sierra, hornady,norma, nosler og de andre anerkjente merkene er mye mer jevne/lik fra lot til lot. Dette sikrer at det resultatet du får ang presisjon på skiva er den samme, selv om du kjøper esker fra forskjellige produksjonsloter.

 

Hva du velger av kuler og fra hvilken produsent,skal jeg ikke legge meg borti. :D Hva som gir best resultat i børsa di og hva du føler er riktig finner du ut av. Hold deg til velprøvde og anerkjente produsenter, både på kule- og hylsesiden, så får du ingen overraskelser. Du finner rimelige kuler hos de fleste, og dyrere om du vil:)

 

Bare å peise på med lading og testing!:)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg gjør som anbefalt å går for anerkjente merker. Nosler 55gr. ballistic tip til reven Og Hornady 55gr. FMJ til det som skal i frysern.

For etter det jeg har forstått så er vel de to rimelig anerkjent ?

 

Men det er jo helga nå, så jeg vurderer en dag eller to til, så om de to nevnte etter noens syn skulle være feil, tar jeg gjerne imot tips :roll:

 

Jeg handlet hos Midway og det gikk svært tregt, og en del står enda i rest- (etter mange uker)

Jeg har sendt kopi av våpenkort og leg. til Trond Alvestad så jeg prøver og holde meg der.

 

ellers må jeg takke alle som har tatt seg tid til å forklare og tipse en nybegynner på søk etter visdom :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...