Jump to content

Bønn fra Tanzania om å fortsette løvejakt for amerikanerne


svinejakt

Recommended Posts

  • 5 weeks later...

Det er et velkjent faktum at Masaier og løver går dårlig sammen. Masaiene er vel de folkene i verden som er gladest i kua si....Tradisjonell manndomsprøve for de unge moranene er jo å drepe ei løve med spyd... :shock:

Nå tviler jeg ikke på at korrupsjon er utbredt innen toppolitikerne i Tanzania heller, på lik linje med resten av Afrika. Men fremstillingen er jo ganske skjev. Tanken om denne viltkorridoren er jo svært god. Samt ordvalget i artikkelen, som f.eks:

 

"LØVEJAKT: Regjeringen i Tanzania vil

kaste ut innbyggere for å gjøre et stort

område om til jaktområde for turister

som er villige til å betale en slant for å gå

på løvejakt."

 

En slant! Sist jeg sjekket kostet ei løvejakt i Tazania fort en halv million kroner summa summarum... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fakta er at det har blitt mange masaier og desto fler kuer. Det er ikke lenger mark til alle kuene og de kommer i konflikt med alt av vilt både rovdyr og andre. Selskapet fra UAE nevnt her tidligere har leid i området lenge og det har blitt utvidet noe for å sikre området for vilt, ikke kuer og geiter. Ikke tvil om at masaier får støvelen, noe som er problematisk på sin side. Allikevel så må dette gjøresfor sikre at Serengeti og ngorogoro kan blir som det er. Jeg tror og håper det skal jaktes her for å sikre seg at ikke det bare er tjuvjaktt istedet. Da går pengene tilbake til konservering av bestand med minimalt uttak. Dette er jo kjente saker for de fleste jegere. Hadde de bare gjort det samme i Kenya.

 

Jeg føler med masaiene også, men de fremstilles her som tanzanias innfødte som har vært der i tusenvis av år. de kom stort sett på 17- og 18-hundretallet. De drepte de unna de som ikke var enig og tok over det meste av øst-afrika. Egentlig kommer de fra nedre delen av nilen rundt sudan og somalia. De er et nilotic folkeslag og ikke kustic som er opprinnelige øst-afrika. De er kolonister som mange andre.

De må passes på de også, men man kan ikke gi opp alt dyreliv i afrika for mennesker. det er den største trusselen mot natur og dyreliv i afrika. Tror heller ikke det er fler løver som har blitt drept av noe folkeslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...