Jump to content

Krise i Boss og Purdey?


Pripyat

Recommended Posts

Purdey skal komme med en billigere bock, ca 250.000.. halvt ferdigstilt i Italia og med maskingravyre. ",Hm...er det en ekte eller "falsk" Purdey.....??"

Den brøleren har blitt begått tidligere, at de aldri lærer seg, engelskmennene............

Men jeg er ikke overrasket, det jeg har sett av deres seneste produksjon står ikke i paritet till deres renomme og historie. WR har overfulle ordrebøker og ikke en tanke på lasergravyre og annet drit.... Det hviskes om krise selv hos Boss...

London er ikke London lenger, Birmingham og Glasgow/Edinburgh står ved roret nå.

 

Tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Den krisen hos Boss & Co skulle jeg gjerne likt og høre mer om? Kan du utdype dette? og hvor har du det fra?

 

Jeg skal spise middag med salgsjefen hos Boss til uken så det skal bli spennende og høre om denne krisen. De har en produksjon på ca 18-20 våpen og fikk for litt siden inn en ordre på fem våpen en lørdags morgen!!!

 

Purdey's sporter har jeg selv observert utviklingen av, og ble introdusert for 6 år siden. Jeg har også skutt en del med den. De har videreutviklet en P&V og Purdeyfisert den, alle delene er produsert i Purdey's fabrikk, 70% er montert hos P&V og resten av finishen er gjort hos purdey. Den skyter meget bra. Purdey har aldri lagt sjul på at de samarbeider med italia. Og slike samarbeider har alltid blitt gjort.

 

Purdey's best guns blir fortsatt laget på samme måte som de har blitt gjort.

 

 

At Purdey introduserer en introduksjonsmodell, ødelegger ikke Purdey's renome. De etterkommer et ønske fra markedet og bygger en relasjon til klienter som ønsker en Purdey, men som ikke helt er klar for en fullblods Purdey. Purdey tenker langsiktig for å bygge relasjoner til de som ønsker innstegsmodellen nå og fremtid en Best gun.

 

At Purdey er i krise rimer jo også veldig dårlig med at de nå river sin gamle fabrikk for å bygge en helt ny spesialdesignet fabrikk.

 

@ Gaakall

 

De som skal ha en purdey hagle kjøper ikke en purdey fordi de vil ha det mest moderne materialet, den siste teknologien og justerbar ergonomi. De som skal ha en Purdey best gun og bryr seg også fint lite om prisen!!!

Link to comment
Share on other sites

Kan jo sitere en svensk sideligger-entusiast :

Relation till kunden??? Suck.......

Lasergravyr??????? Dubbelsuck.

Boss har lagt ned sin butik i London och flyttat produktionen till industriområde i utkanten av London. Har försökt att kontakta dom vid ett flertal tillfälle utan att lyckas. Dom ringer inte tillbaka eller mailar tillbaka. När mikael här på forat och jag besökte Purdey i höstas så var det med känslan "ursäkta att vi störde er i butiken" känslan som vi fick med oss. Vi tittade på den nya hanabössan som dom hade gjort, tyckte fen så jävligt klumpig ut och dtällde frågan till Mark på Gibbs kring detta; han virrade bara på huvudet.....

Givetvis tror Purdey på det dom gör, konstigt vore väl annars, men min uppfattning är att dom försöker göra en Zeiss, dvs ha 2 produktioner och göra mer pengar. Eftersom Purdey har en så extremt minimal produktion så är det ett extremt högriskprojekt man kastar sig in i med sitt varumärke.Det är min övertygelse men "time will tell"........

[/i]

Link to comment
Share on other sites

De har laget en innstegsmodell slik som jeg beskrev i innlegget. deres Bestguns er fortsatt gravert for hånd. Denne har de nå hatt i seks år så du bringer intet nytt på bordet. Den selger for øvrig veldig godt, og hvis du googler litt så får den også ganske bra omtale!

 

Det går en parralell tråd om kundebehandling hos Jakt og friluft her nå, Alle har svin på skogen. Men Purdey, H&H har lært av sine feil. de vet aldri hvem som kommer inn og andre har fått framifrå service. Har de tid tar de også omvisning i Long Room. Og konkludere med at firmaet er i krise var ganske søkt.

 

Hva Boss & Co angår så tror jeg du også forstår at det og holde en butikk i sentrum av London (Mayfair) koster enormt mye penger. Og at med en produksjon på 18-20 våpen i året så er det vanskelig å forsvare og opprettholde leien. De fikk et bud på butikken de ikke kunne si nei til. Og ordrebøkene viser at det ikke har endret salget over hode. Og Kew Bridge er ikke et industriområdet. Det ligger rett ved Kew Gardens som er en av de største botaniske hagene, det er et idyllisk sted 30 minutter vest for sentrum. Fabrikken ligger idyllisk til ved Themsen med optimal lystilgang for produksjonen. Og det er helt moderne lokaler. Faktisk så ligger fanbrikkene til Purdey/H&H/Boss& Co innen for en radius på 20 miunutter. Og H&Hs fabrikk har ligget der i over 100 år. så veldig drastisk at ikke fabrikken ligger på Oxford street syntes jeg ikke det er.

 

Det referees til Hanevåpenet og at den er klumpig. og at Marck Crudgington hos Gibbs ristet på hodet. Så han er nå våpenguru?? Jeg har sett hans Kaliber 4 dobbeltrifle. Et fantstisk våpen, men ikke akkurat formfullendt, (i den grad en kal 4 dobbeltrifle kan være det) men H&H kaliber 4 dobbeltriflen de har utstilt i The Brevis room er av en helt annen form. Men det er bare min mening.

 

Selv så har jeg noe å utsette på hanene på den første nyproduksjonen av kal 12 hanehagglene, De så ikke bra ut. Den neste generasjonen ser så meget vel mye bedre ut. Men jeg er kanskje inhabil, i og med at jeg har laget de selv!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten reiserapport fra våre svenske brødre:

 

En liten reflektion från dagens samtal med Patrick Fanzoj på jaktmässan i Norge: "Det har aldrig gjorts så bra bössor som Boss gjorde i början av seklet 8han pekar på ett par Boss som ligger i Holts monter), och det kommer nog aldrig att göras så bra bössor mer heller för den delen. Men jag är stolt över de bössorna som vår firma Fanzoj producerar idag. Vi gör allt, och då menar jag verkligen ALLT in-house idag inkl. minsta lilla skruv eller fjäder, det enda vi outsourcar är graveringen". En säker cigarr PMT, låt vara i joddlarland.

Jag frågade honom om de billigare modellerna från Boss (Robertson) och Purdeys nya och han bara skakade på huvudet. "They are mad, how come they are ruining their trade mark by making something so bad!!??"

Hm,hm......... :winke1:

 

För övrig så var Fanzojs 4 bössor det bästa på en annars tam mässa. En mkt trevlig kiplauf i 8,5x68 Fanzoj med "gömt" rising bite ( i min iver att klämma på godisbiten så glömde jag ta en bild av den..... ). Säkerligen svindyra pjäser men fy f...................n vilken detaljkvalitet. Tydligen arbetar dom nu också med t.ex. titan inuti låsarna och låsblocket vilket gör att det t.o.m går att producera kiplaufare nu i den groteska 338 Lapua . Jag passar dock på en provskjutning.

 

Härmed uppgraderar jag min "önskelista" top 5 att även innefatta Johann Fanzoj - Westley Richards har fått gott sällskap. Men det är väl kanske att svära i denna anglosaxiska kyrka......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Siden midten på nitti-tallet har jeg handlet med litt forskjellig, og fulgt med på markedet over de brukte ting som selges!

Bruker vel finn.no som referanse og har funnet ut at det som virkelig kaster av seg å selge brukt, selvsagt om du får kjøpt det billig selv er Rolex klokker gjerne Submariner og Seadweller modeller, disse stiger i pris desto gamlere de blir.

Originale dykkerhjelmer og tilbehør er veldig lett å selge dyrt.

 

Mens hvis jeg ser på fks eldre og nye kostbare Hagler og Rifler så går disse tregt, Rogne våpen driver å handler på Holst auksjoner for videresalg, men jeg ser fks en Beretta S3 står utstilt år etter år

 

Det jeg lurer på er om fks Hagler fra Purdey, Boss, Holland&Holland Westley Richardt er noe å innvistere pengene sine i, kommer disse til å stige i pris?

Jeg har ikke hørt om våpenauksjoner i Norge, og blir disse våpenene solgt i et lukket market som vi Finn.no gutta ikke har innsyn i?

Har sett dyre engelske sideliggere på finn ligge der til annonsen er utgått.

 

Noen som har litt innsikt i om det er lurt å kjøpe seg en eldre engelsk best gun som en god innvistering?

 

Huntershouse i danmark har jo et lite utvalg men det ser ikke ut som de selger mye våpen av typen eldre sideliggere i prisklassen 90000-200000?

Link to comment
Share on other sites

Norge er et lite land, og vi har heller ingen tradisjoner av typen stor adel osv.

Jakta her i landet er stort sett utøvd av et bredt lag av befolkningen.

Vi jakter også mer feltmessig, og sliter mer på våpnene våre enn hva kontinentale og britiske jegere gjør på sine selskapsjakter.

I sum gir dette et VELDIG lite marked for mer kostbare og forseggjortevåpen. Jeg vil anta at alt som koster mer enn 20.000,- er tungt omsatt på finn.no siden dette faktisk er en slump penger for de fleste.

 

Holts f.eks. selger en god del våpen "i det stille" i den forstand at de aldri finner veien inn på finn.no og lignende.. De blir en møtearena for interessenter og selgere som inngår i et større nettverk i Europa. Det siste tror jeg er veldig viktig, for da blir markedet tross alt mye større.

 

Har selv vært på en Holts auksjon, og det var veldig moro! Veldig mange flotte våpen, og tempo i budrundene. Prisene her kan nok svinge fra røverkjøpt til svindyrt alt etter hvor mange av de som er der som er interessert i et objekt. Det hender fra tid til annen at gode objekter blir solgt rent for billig, men som oftest treffer man den prisen markedet er villig til å gi i nuet på en auksjon.

 

Finn.no er ingen god målestokk på annet enn Tikka T3 og Leupold spør du meg.. :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn så kjøper man disse smykkene fordi man kan og vil.

 

Men jeg må ærlig inrømme at jeg forventer at alt av deler er laget spesielt for et våpen i denne klassen.

Rasjonelt sett betyr dette selvfølgelig at noen deler mekanisk vil være like fra våpen til våpen, men...................

 

Lasergravyre er ikke synonymt med Best gun så vidt meg bekjent.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn så kjøper man disse smykkene fordi man kan og vil.

 

Men jeg må ærlig inrømme at jeg forventer at alt av deler er laget spesielt for et våpen i denne klassen.

Rasjonelt sett betyr dette selvfølgelig at noen deler mekanisk vil være like fra våpen til våpen, men...................

 

Lasergravyre er ikke synonymt med Best gun så vidt meg bekjent.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

 

Det ligger mellom 700-1300 arbeidstimer bak en bestgun. så jeg skulle mene at ønske ditt blir oppfylt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...