Jump to content

Sonic 35 - spørsmål


ko-stens

Sonic 35 eller S&L TMD 35?  

39 members have voted

  1. 1. Sonic 35 eller S&L TMD 35?

    • Sonic 35
      32
    • S&L TMD 35
      7


Recommended Posts

Nå må jeg få r... i gir og få fikset meg en demper...

 

Siden økonomien er på nivå med et bangladeshisk flomoffer, vil jeg gjøre det rimelig.

 

Det står mellom Sonic 35, som Jaktdepotet har, og S&L TMD 35, som Jakt&friluft har. Begge disse to er relativt små og lette, og det passer på ei snerten lita frøken (rifle altså...). Større dempere er uaktuelt. Prisen på disse to er jo også lik for tida.

 

Frøkna er en Brno Fox .222 med 49 cm løp. Bruker hjemmeladet ammo, da helst med en bitteliten dose N-110 for å brenne opp kruttet så fort som mulig. Da smeller det jo mindre i demperen og.

 

Børsa fyres av et par, tre hundre skudd i året. Så å si alt på skytebanen (siden jeg aldri ser vilt på jakt...). Men store mengder om gangen, skyter jeg ikke. Mirage er ikke noe problem i grunn.

 

Hvilken skal jeg velge av disse to, og hvorfor? :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer sonec..

Jeg har ikke sonec35 utgaven selv, men jeg har flere sonec45

til og med på foxen min..

jeg har 41 cm løp og 10 moduler totalt. den smeller velldig lite.

Til og være med fulkraft ammo.

 

Jeg syntes disse demperene er penest, billige ekstra moduler og stål i kantene i bafflene.

Virker som en solid demper.

Jeg har 3 stk i kaliber 30 og en max 6mm..

 

Men jeg kan ikke si noe galt om den andre..

Annet en jeg syntes ikke den er pen og se på.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. :)

 

Ikke overveldende respons, men det ser jo ut til at det norske folk (ehm... et biiiiittelite utvalg i hvert fall!) sier Sonic!

 

Har derfor lagt inn bestilling hos Jaktdepotet på en slik 35-modell. Det er vel ikke de store forskjellene uansett, men jeg lar det telle at Sonic'en gjør rifla et par cm kortere og bygger lengre bakover. Ellers synes jeg ikke utseendet er så ille på S&L'en heller. Første utgave så jo ut som noe enkelte av det annet kjønn har i nattbordsskuffen! :lol: Har sett på en S&L hos J&F, og jeg må si jeg synes den er snasen selv, så derfor la jeg nå inn spørsmålet. De demper vel omtrent likt, og den lille forskjellen som evt måtte være, er vel knapt hørbart. Uansett blir det jo noen steg opp i demping fra Hausken minien jeg hadde før (men dæven den var hendig lell - godt fornøyd, men det var ingen "skytebanedemper". Disse to holder vel noen ekstra skudd før miragen kommer).

 

Så får en håpe på respons fra JD. Etter å ha lest noen tråder her på forumet, bør jeg vel kanskje supplere med en telefon eller to til uka for å få bekreftelse. :) Men har trua! Uansett, jeg må snart få demper på plass. Venter på svar på søknad om beverjakt, og om det blir, må jeg få på demper og få skutt inn. Påsken er jo over oss snart!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk vurdert akkurat disse to i det siste, og dette er hva jeg har klart å finne ut:

Sonicen er ca 50g tyngre enn S&Len, men bygger noe lengre inn på løpet enn sistnevnte. Dette gjør at pipen inkl. sonic demperen blir ca. fem cm kortere enn med S&L. Ellers så tror jeg disse er ganske så like.

 

Jeg kommer sannsynligvis til å gå for sonicen :D

Link to comment
Share on other sites

Ser at du allerede har bestilt, så da er det vel litt sent av meg å stemme og komme med innlegg :)

Jeg har hatt TMD 35 på min 223 i to år nå og er veldig godt fornøyd med den.

Jeg var så godt fornøyd at jeg kjøpte meg en TMD 45 til min 308 ifjor :)

Bare så synd at jeg handlet før Jakt og Friluft satte ned prisene på sine kraftig...

Link to comment
Share on other sites

Demper på plass og montert! Ser helt topp ut. Slank og grei til ei slank og grei frøken. :)(Ikke så slank som før da, med borti en halvkilo mer vekt å dra på i forhold til originalstokk og Hausken mini da, men!)

 

20130321_162742_zpseabd735a.jpg

 

Men, et lite men - se bildet:

 

20130321_162930_zps33243bd8.jpg

 

Mutteren der, i plast, måtte jeg ta av for å få tredd demperen på løpet. Innvendig diameter på hullet på mutteren er på ca 15 mm. Utvendig diameter på løpet er ca 17.

 

Er det meningen at det skal være en slik mutter, eller foring, der, for å "stabilisere" demperen? Eller er det noe man ikke trenger?

 

Har ikke greie på bakkammerdempere, så dette var nytt for meg.

 

Ellers var det også med en gjengebeskytter. Kjekke greier. Takker Jaktdepotet så mye for at jeg snart er klar for beverjakt! :)

 

 

Takker også for gode innspill! Valget ble tatt raskt, men ser at det nå er flere som har stemt, og et stort flertall sier jo Sonic. Har vel knapt noen betydning hva en velger, men. Kjenner flere som er kjempefornøyde med S&L. Skal ikke skryte uhemmet av utseendet til Sonic'en heller i grunn, med disse pussige "hakkene" på hver modul ("demonteringshakk"). A-tec er kanskje penest da, synes jeg, men jeg gir helst ikke en tusenlapp til for utseendet (selv om jeg fikk en høggende god pris fra J&F i Vikingskipet, 1 800,-. Men 1/2"x20UNF hadde de ikke inne).

 

Edit: Endret overskrift.

Link to comment
Share on other sites

Ok. For sikkerhets skyld stakk jeg i kjelleren og pusset til jeg fikk tredd den greit innpå løpet. Den sitter ikke fast, men det er ikke mye slingringsmonn der. Føler det er litt tryggere med tanke på at man ikke bender på demper/løp/gjenger om man skulle tryne i skogen. Lite som kan bøye på seg nå. Skal i hvert fall prøveskyte så fort som mulig, så får en se hvordan det hele virker!

Link to comment
Share on other sites

Testet min nå, og fant ut at klaringen var litt mer enn tykkelsen på en kvittering fra Rema 1000, untatt på ett punkt, så jeg bør nok ta ut litt mer.

Merkelig nok, så har jeg ikke merket noe til att demperen (nesten?) tar i løpet i støtte ringen, treffpunktet blir bare 7 cm høyere når jeg tar av demperen, men på samme linje vertikalt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...