Jump to content

Skogsfugljakta 2013


balter

Recommended Posts

Valgte feil i går jeg også :( Tok meg i fri i går og planen var egentlig toppjakt, men nede fra bygda så det ut som det var lite snø på buskene. Da ble det tur på bikkja i stedet. Tenkte på å ta med rifla i tillegg, men droppa det. Det så ut til at jeg hadde valgt rett ganske lenge. Hadde flere spikerstander som bikkja bare sto noen få meter unna fuglen. Hadde en kjempesjanse på røy som letta på 2-3m hold, men skyter ikke brunfugl. Hadde totalt 12 fugl på haglehold, men fikk bare skutt på en hane som ble bom. Var også veldig nære på å få en tiur, men det ble for tett. Etter å ha gått en stund kom jeg ut på ei myr, kikka litt rundt og fikk se tiurn helt åpent på litt over 100m selvfølgelig. Bikkja løp 30m forbi buska den satt i uten at den fløy. Kunne bare lagt meg ned å skutt hvis jeg hadde hatt med rifla :P bikkja løp inn i skogen bak tiurn også peip det i gpsen og tiurn letta. Gikk et lite stykke til og kom til toppen av en bratt skrent med veldig godt oversikt. Sto å kikka utover og plutselig fikk jeg se en tiur til rett under meg på ca 100m. Angra veldig på at jeg ikke hadde med meg kameraet :( sto å så på den en liten stund før den letta og dro med seg en tiur til som satt ved siden av :) Jeg er ganske sikker på at jeg så en tiur til på langt hold, men når jeg skulle undersøke nærmere fant jeg den ikke igjenn. Til tross for at det ikke ble fugl i sekken var det en veldig bra tur. Blir nok et par turer til med rifla hvis føret holder seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sesong slutt på bar mark, greie forhold for bikkje. Skogsfuglen beiter på bakken, og matfatet er vel bedre for dem enn normalt. En tur på lørdag ga 4-5 stander med orrfugl, fikk skutt i en av de og en hane ble med hjem i sekken. Lillejulaften bød på fine forhold, stand på tiur langt ute, GPS er forutsetning, men det ble med et glimt av den. Deretter fin situasjon på orrhane, jegeren blei for treig i reaksjonen...

 

Takk til hunden for strålende høst, kona for å være strålende tolerant og Statskog for å legge mulighetene tilrette! :wave::wave:

 

normal_DSC_0475.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ble en tur på meg lille julaften også. Elendige forhold med skare og sterk vind. Tiuren var merkelig nok ganske medgjørlig. Hadde først stand på en som letta på ca 30m uten skuddmulighet. Gikk et lite stykke til og det ble ny stand. gikk litt på nedsiden av bikkja og kom så langt at bikkja sto rett mot meg. Tenkte det var sete da gammaltiurn plutselig baksa ut mellom meg og bikkja på 5m hold. litt tett var det, men en god sjanse som jeg selvfølgelig klarte å bomme på. Har en lei tendens til å bomme på tiur i slutten av jakta. Hadde noen stander på orrfugl også, men dem var lette. Ingen fugl i sekken og litt irritert etter tiur miss, men bikkja gjorde en knall jobb så det var jo en grei avslutning på jakta. Får satse på bra klekking og masse fugl til neste høst. God Jul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...