Jump to content

Skogsfugljakta 2013


balter

Recommended Posts

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Litt OT, men jeg lurer på om det er noen som vet hvor det er trygt å slippe hund i Østmarka / Sørmarka? Ut i fra hva jeg har lest så holder ulven seg for det meste i nord fra Vangen mot Flateby / Rælingen. Tror dere Gaupesteinsmarka er trygt?

 

Setter stor pris på meninger/synsing.

Link to comment
Share on other sites

Kjapp tur i området "mitt" i Østby, Trysil, i dag, med jentungen. Hørte orrfuglen spille på ei myr bak et skogholt. Artig for jentungen å se to slike rase av gårde fra myra da vi kom dit. De reiste på ca 50 meters hold, så det var ingenting å skyte på. De satte seg i toppen av en furu 200 meter unna. Og dette var den ene gangen .222'en ikke var med i sekken... Makan! Og den ene satt der helt i topp lenge, helt til bikkja støkket den. Vi gikk helt til under 150 meter fra den før den reiste. Hadde hatt goood tid til et pent plassert rifleskudd der...

 

Det var det eneste vi var borti på halvannen time. Bikkja viste seg som helt utrolig, vanvittig, grusomt og irriterende udugelig og. Hørte ikke på meg en j... gang og forsvant i et kvarter på egenhånd. Opptil 360 meter unna i følge 320'en. Trodde han hadde lagt av seg det der, men neida, det kommer med jevne mellomrom. Men det er vel eieren sin skyld det at bikkja ramponerer slik...

 

Uansett, det blir lite jakt i det området i høst. Elgjakta tar over der nå, og når jeg får lov å jakte der igjen, er det jeg som skal på elgjakt. En måned til neste fuglejaktmulighet her i gården, og da rekker jeg kun et par turer før det er slutt der for min del. Har sagt opp hytteleia, og det er han jeg leier hytta av som eier terrenget. Det neste terrenget jeg skal jakte på er i et av de mest ulvetette områdene i hele landet, i nærheten av Osensjøen. Blir helst støkkjakt og toppjakt da.

 

Blir vel å titte litt etter rypejakt i et eller annet fjell etter hvert. Skogsfugljakt har blitt noe av det kjedeligste jeg vet nå. Blir vel fort det når det omtrent er det eneste en har drevet med av jakt i åtte år.

 

Dagens artigste opplevelse var faktisk en bever som svømte så rolig og pent langs veien, lengst ned i Osensjøen på vei til Østby. Stoppet og gikk ut av bilen for å se, men den ga en god dag i oss og cruiset videre. Sannsynligvis et ungdyr på vei til nye beitemarker og vinteropplag? I tillegg var det artig å ha med frøken Fryd i skogen, i ny kamodress og kamocap. :)

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg lurer på om det er noen som vet hvor det er trygt å slippe hund i Østmarka / Sørmarka? Ut i fra hva jeg har lest så holder ulven seg for det meste i nord fra Vangen mot Flateby / Rælingen. Tror dere Gaupesteinsmarka er trygt?

 

Setter stor pris på meninger/synsing.

Jeg slipper ikke bikkja mi i noen av de terrengene i høst. Hverken gammelt, Raudsjø eller i ski.

Får vente å se hva som skjer til neste år. Livredd for revirmarkerende Ulv. Fant antatt ulvemøkk på veien opp fra Ubberud da jeg gikk der i høst.

 

Hva du gjør blir opp til deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg hadde ihvertfall håpet at Gaupesteinsmarka var fritt for revirmarkerende ulv. Det blir nok lettere å se i vinter om det er ulv i det området også. Det er relativt tynt med ulvefrie treningsområder/jaktområder på skogsfugl sør for Oslo ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er synd det skulle bli sånn, men det er ikke noe en får gjort noe med så lenge rovdyrpolitikken er slik den er. Jeg drar heller til Finnskogen hvor det er etablerte revir og en har litt koll på hvor de førerløse firbente holder til. Risikobuiz det også, men men.

Blir liksom ikke det samme å jakte uten hund :(

Link to comment
Share on other sites

Har vært på skogsfugljakt i samme terreng de to helgene etter jaktstart, og har fått mange gode opplevelser!

Første fredagen etter jaktstart tok vi en kjapp tur på 45 min bare for å få en smakebit på helgen. Så svært lite fugl, men da vi kom inn i skog som jeg typisk ville antatt som "dårlig skog", gikk det opp en orrhane bare 15 meter unna! Skjøt ett skudd og min første skogsfugl gikk i bakken! Kjempekul opplevelse og særlig stas da det bare var 5 min unna bilen :) På lørdagen sto vi tidlig opp og så både røy og elg på vei inn til terrenget. Etter 15 minutter hørte vi fugl som gikk opp foran oss, og da vi nærmet oss gikk det opp enda to til. Vi fulgte etter og da jeg kom opp på en liten høyde og stoppet i noen sekunder dundret enda en orrhane ut kanskje 10 meter unna. Bommet på første skudd, men traff på andre og orrhane nr. 2 datt bare 15 minutter etter vi startet. Resten av lørdagen fikk vi opp flere orrhane-kull og to røy. På søndagen skjedde det mye mindre men var artig å se hare på bare 20 meters hold! Valgte å ikke skyte da jeg har hørt folk fortelle om at å skadeskyte hare er det verste de har opplevd . Møtte haren enda en gang 15 minutter senere, bare 15m unna!

 

Denne helgen så vi mye mindre fugl, særlig på lørdagen da vi kun hørte enkelte utenfor rekkevidde. Eneste vi så var en diger tiur langs veien på vei til terrenget. Søndag hadde begynte dagen litt annerledes. En svær røy langs veien ga håp på vei inn til terrenget, og ganske tidlig ble det to lavskriker på meg og en kamerat. Etter omtrent 2 timer i skogen stoppet vi på en liten kolle fordi vi hørte både duelyder og kråkelyd. Vi sto stille i kanskje 2 minutter før vi snudde oss etter en kråke vi hørte. Og akkurat da braker det løs en diger røy kun 15 meter unna litt nedenfor kollen. Snudde meg, men fiklet mye med sikringen da jeg hadde byttet løp til kråka og fikk ikke skutt :( Hadde en annen kjempesjangse på røy men ble to bom bak fuglen.

 

Er veldig fornøyd med to orrhaner så langt og føler jeg bare lærer mer og mer etter de feilene jeg gjør. Veldig gøy!

 

jakt5.jpg

 

 

Begge orrhanene er kyllinger på omtrent 1,2 kg hver :)

Link to comment
Share on other sites

Gikk en kort runde i skogen hjemme igår, omtrent to timer.

Hadde mange blindstander, noe som har vært gjennomgangsmelodi iår. Vet ikke riktig hvorfor, og hvor fuglen har gjort av seg. Kanskje den er uvanlig lett iår?

 

Hadde en stand i meget tett område. Jeg gikk litt feil inn på standen og støkte uten at det ga skuddsjanse. Støkket en orrhøne på slutten da jeg gikk for fort uten at hunden hadde fått søkt av området. Må lære meg å gå saktere, det er ikke første gangen iår... :evil:

 

Fortsatt dårlig med resultat, bortset fra mosjon :lol:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har vært på skogsfugljakt i samme terreng de to helgene etter jaktstart, og har fått mange gode opplevelser!

Første fredagen etter jaktstart tok vi en kjapp tur på 45 min bare for å få en smakebit på helgen. Så svært lite fugl, men da vi kom inn i skog som jeg typisk ville antatt som "dårlig skog", gikk det opp en orrhane bare 15 meter unna! Skjøt ett skudd og min første skogsfugl gikk i bakken! Kjempekul opplevelse og særlig stas da det bare var 5 min unna bilen :) På lørdagen sto vi tidlig opp og så både røy og elg på vei inn til terrenget. Etter 15 minutter hørte vi fugl som gikk opp foran oss, og da vi nærmet oss gikk det opp enda to til. Vi fulgte etter og da jeg kom opp på en liten høyde og stoppet i noen sekunder dundret enda en orrhane ut kanskje 10 meter unna. Bommet på første skudd, men traff på andre og orrhane nr. 2 datt bare 15 minutter etter vi startet. Resten av lørdagen fikk vi opp flere orrhane-kull og to røy. På søndagen skjedde det mye mindre men var artig å se hare på bare 20 meters hold! Valgte å ikke skyte da jeg har hørt folk fortelle om at å skadeskyte hare er det verste de har opplevd . Møtte haren enda en gang 15 minutter senere, bare 15m unna!

 

Denne helgen så vi mye mindre fugl, særlig på lørdagen da vi kun hørte enkelte utenfor rekkevidde. Eneste vi så var en diger tiur langs veien på vei til terrenget. Søndag hadde begynte dagen litt annerledes. En svær røy langs veien ga håp på vei inn til terrenget, og ganske tidlig ble det to lavskriker på meg og en kamerat. Etter omtrent 2 timer i skogen stoppet vi på en liten kolle fordi vi hørte både duelyder og kråkelyd. Vi sto stille i kanskje 2 minutter før vi snudde oss etter en kråke vi hørte. Og akkurat da braker det løs en diger røy kun 15 meter unna litt nedenfor kollen. Snudde meg, men fiklet mye med sikringen da jeg hadde byttet løp til kråka og fikk ikke skutt :( Hadde en annen kjempesjangse på røy men ble to bom bak fuglen.

 

Er veldig fornøyd med to orrhaner så langt og føler jeg bare lærer mer og mer etter de feilene jeg gjør. Veldig gøy![/img]

 

 

Du skyter lavskrike? Dårlig stil...

 

"Kjent som jegerens og tømerhuggerens venn, fuglen som dukker opp når matpakka åpnes. En lykkebringer for de fleste i fjellskogen. "

 

Velkommen dårlig karma!

Link to comment
Share on other sites

Re Lavskrike,, her noen riktig gamle og urovekkende "fakta" :

 

Lavskrike var oftast ein vond fugl å komma ut for. "Flaug ei raudskjorte (=lavskrike)over vegen fleire gonger når du skulle på veiding, kunne du snu. Ho var eit dårleg møte"(Ø.Slidre, N.Aurdal 16,11). "Skal du til skogs på arbeid, og der fær lavskrikskokken ikring, kann du likeso venda med det same, for anten kjem du til å hogga deg sjølv, eller so høgg du sund øksa di"(Østerd. 19 ,83).Liknande meining hadde ein fleire stader i landet (t.d. Valdres 16,83; Elverum 34, 72). Det heitte og at børsa blei skjemd når ein skaut på lavskriker (Vang i Valdres 16,23).

 

Alt i alt må vel lavskrika reknast for ulukkesfuglen framom nokon. Det var vel ikkje for ingenting Linné gav fuglen det lat-inske namnet Garrulus infaustus, dvs, den ulukkesvaldande prat-makaren.

 

Kilde: http://www.floraskulen.no/fagsider/natur-miljo/fugl/lerka_linerla.htm

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra teksten: "og ganske tidlig ble det to lavskriker på meg og en kamerat. "

 

Orrhanene er det selvsagt ingenting i veien med. Gratulerer med dem!

 

 

I tillegg til å ikke være matnyttig, og å mangle tradisjon som jaktbart vilt har vel også lavskrika gått tilbake i antall mange steder.

Forøvrig må det vel være den hyggeligste fuglen i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke ut før senere at fuglen var en lavskrike. Da jeg støkket den opp trodde jeg det var en jerpe i farten, på grun av den røde fargen og at jeg aldri før har sett en jerpe (eller for øvrig lavskrike) før. Men det vet jeg nå, så gjør ikke det igjen! Takk for gratulasjonene, ble forresten en rype til denne helgen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Brukte en av de siste feriedagene til å ta en jakttur i godværet og før elgjakta overtar jaktmarkene.

Startet tidlig og var på plass i terrenget i god tid før sola stod opp.

Debuten som støkkjeger var i gang :roll:

 

Gikk høyt, gikk lavt, gikk fort og sakte, i tetta og langs myrer og hogstfelt, gikk der hvor gammalhunden søkte i fjor.... Ikke en fjær! 3 timer er lang tid når det ikke skjer noe.....

En liten matbit og forsøkte lenger nede i skauen. Gikk langs bekkefar og småelver, rundt vann og på opp på to åser hvor det tidligere var bra med fugl. Samme nedslående resultat. 3 nye timer og hagla begynte og føles tung... Bannet og sverget og lovet meg selv å sjekke valpelister til kvelden.

 

Gjorde et siste forsøk og gikk inn langs ei stor myr.

Da tok det av en F16 blåhane to meter fra meg, selvfølgelig på "feil" side av grana....

Nesten samtidig lettet hane nr. 2 ca. 30 meter framme og la seg utover myra. To raske bom og intens banning medførte take-off av hane nr. 3, denne "heldigvis" utenfor skuddhold. Den eneste som var igjen var meg som ikke skjønte stort....

 

Ny ladning i børse og under overleppe, nå skjedde det endelig noe!

Gikk til enden av myra og dro innover et hogstfelt. I enden av feltet, ved et stort rotvelte, gikk det ei orrhøne, ny bom.

Ny høne ut og bom nr. 2 var et faktum. Når høne nr. 3 gikk stod jeg der med tom hagle... :forvirra:

Noe av hjernen fungerte heldigvis, to nye patroner ble lagt i og jeg gikk mot oppfluktstedet i håp om en gjenligger. Høne nr. 4 kom og der satt den! Død i smellen på første og min første fugl som støkkjeger havnet i sekken :D

 

 

Relativt kortreist og definitivt lang-gått mat...

PS: valpelister skal sjekkes uansett!

 

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute en svært kort tur igår kveld. Siste sjanse før elgjakta tar over her nå.

Etter 200 meter ser jeg på dekkenet mellom trærne at bikkja er rolig. Så tidlig kan det være "toalettet" som må unnagjøres, men hun forblir stående. Jeg nærmer meg forsiktig og skjønner at det faktisk er en stand! Hun står i overgangen av ei lita, bevokst myr og grøvre og tettere skog. Pekende ned mot myra. Jeg satser på at hun får fuglen ut mot myra, stiller meg opp i forhold til det og gir reisningskommando. Hvorpå hun tar to steg fram, og vender... Opp i tette skogen ett par meter letter en orrhane! Ser bare såvidt skimten av vingene. Men det var jo positivt, så tidlig på økta!

 

Kort tid etter, ny stand. Midt i tung granskog med grønn mose, ikke akkurat den biotopen jeg ser for meg. Før jeg kommer fram, løser hun ut og det renner bort. Blindstand på beitefot. Jeg tusler videre, og når jeg er under ei stor furu drar tiuren ut fra toppen! Så det var den som hadde vært nedpå i skogen, sikkert hørt oss og lettet til tryggere hvilested. Den var ikke stor, sikkert en årskylling.

 

Det skjedde ikke mer på turen. Bortsett fra noen irriterende blindstander som hun løser ut når jeg nærmer meg. Men to oppflukter på en liten time var ikke så verst allikevel. Nå får det bli rypejakt ei stund på hytta. Kanskje elgjakt også, før man igjen slipper til her hjemme. Men kveldsjakta etter jobb er definitivt over, det blir for mørkt etter elgjakts-oppholdet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hadde en tur til Nordre Elverums dype skoger sist helg. Kan konstatere at bestanden fortsatt er dårlig i det terrenget. Det er nok som alltid lokale variasjoner i et så stort terreng, men basert på lange dager med gode hunder i biotoper som passer skogsfuglen godt tør jeg nesten si at det i alle fall ikke er en større oppgang fra fjorårets bunnår.

 

Noen som vet om det gjøres årlige takseringer i dette området? Og i så fall hvor finner jeg resultatene fra disse?

Link to comment
Share on other sites

Jaktet skogsfugl på vei opp til rypeland begge dager i helga.

Hadde oppe fire fugler lørdag, og en søndag. Noe jeg synes var brukbart etter forholdene, og at jeg ikke gikk så mye i skogsfuglterreng. Fuglen virket lett og generelt vanskelig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Lørdagstur i stort Statskog terreng. Flott vær og fine jaktforhold.

To stk GS jobbet godt, men fant ingen ting som jeg så iallefall. Observerte en orrhane som tok seg en flytur.

Helt elendig var det. En jaktkompis i et naboterreng (med hunder) rapporterte også svært dårlig denne dagen. Kun en stand.

Ja ja, tok så en kort tur på søndag før det ble mørkt, resultat 7 stander og 12 observerte fugl. De var lette og ingen skudd ble løsnet.

Tror kanskje vittringa var elendig lørdag, og at dette endret seg til det bedre på søndag...

Her er naturbilder uten fugl :

 

normal_DSC_0182.jpg

normal_DSC_0230.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har sett brukbart med fugl i år, med tanke på hvor dårlig det var i fjor.

Har vært ekstremt uheldig i de fleste oppfluktene, og bommet en del, men i dag ble det endelig fugl i sekken. Stod i nytt terreng med GPS i hånden da jeg så bikkja løpe inn under en stor gran, og ut kom det en tiur på 4,2 kg. Den fløy rett mot meg, og falt på første skudd. GPSen hadde jeg slengt fra meg i alt oppstyret, men jeg fant den heldigvis igjen etter litt. Det var tett tåke, men hundene hadde opp 5 haner, og et kull på x antall fugl. Fuglene forsvant inn i tåken før jeg rakk å få opp haglen, så turen ble bare på to timer.

Link to comment
Share on other sites

Til skogs igjen helgen som var. Denne gang i Valdres på nye jaktmarker i deilig solskinn. Gikk høyt i terrenget fra tregrensa og ned i granskogen. Veldig lite liv! Tok også en sving over tregrensa for å se om det var noe rype. Dårlig med det også. Men sånn blir jo fort på første turen i nytt terreng. Har i alle fall investert noen timer så jeg er litt bedre kjent til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en hyggelig melding søndag kveld.

 

En "perifer venn" på FB så at jeg hadde postet noe om at jeg nå er støkkjeger og tramper rundt i skauen etter at GS Kaiser måtte gi tapt for lymfekreft. Han selv var fanget i tidsklemma med husbygging, baby og jobb til alle døgnets tider. Fikk tilbud om å låne hans GS tispe på jakt !

 

Da ble det fart i sakene, søkte den lokale jff og fikk kort nå til søndag :D

Hunden er greit dressert, finner fugl og går "sånn passe...."

Blir spennende!

 

Nå blir det å choke om hagla til noe trangere og finne fram noe grøvre ammo ettersom lauvet flager!

 

Samtidig er ny GS valp bestilt og plukket ut, kommer i starten på desember :D

 

Så e de på'an igjen..... :winke1:

 

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Fredags tur på veg til hytte på fjellet, opp en trang bekkedal med fin gammel granskog. Slapp bikkja og det blei straks foting og stand.

Avanserte forbi den stående hund ca15 meter,, der fremme ruslet tiuren på veg i skjul bak en granlegg. Da var det bare å benytte anledningen.

Det var fugl av året, men stas likevel.

Videre i bjørkekliene lørdag var det mye orrfulg og stander, jeg fikk ingen skuddsjangs. Det var som forventet nokså tynt med rype, men littegrann, ingen fellinger.

normal_DSC_0271.jpg

Samme fuglen, samme mobilkamera..

normal_DSC_0274.jpg

Mye ugle, fortsatt endel lemen å jakte på..

normal_DSC_0284.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle jakte elg hele helga, men jaggu skulle de ikke skjære kjøtt på søndag....

Så det ble en tur med bikkja på søndag istedet 8)

 

Jeg hadde håpet at fuglen hadde flyttet litt på seg, og spredd seg noe. Men det var dessverre like dårlig, faktisk dårligere, enn tidligere i høst. Så ikke en eneste fugl på 4 timer. Men vi hadde flere blindstander. Nå har denne bikkja lett for å stå tomt, men det var tydelig at det var svært nær på noen av dem. På en hørte jeg også fjerne vingeslag.

Det var knaseføre, så fuglen var nok veldig lett.. håper jeg...

Dårlig resultat, men bikkja (og jeg) fikk da luftet seg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Grattis Balter !!! :D

Mer enn jeg fikk til, ble bare nesten...

 

Søndag ble "lånehunden", GS tispe Nalia hentet for jakttur.

Gamlefatter på 74 ble også lastet inn i bilen og opp i skauen i lett snøvær bar det.

 

Nalia hadde mye overskudd, det gikk over stokk, stein, lyng, snø og tretopper... Godt at GPS fulgte med.

 

Fatter og jeg var i et nytt terreng og bestemte oss for å prøve noen hogstfelt oppe i liene akkurat i snøgrensa.

Gammern gikk strake veien oppover, jeg og Nalia gikk opp langs skaukanten for å komme inn midt i feltet.

Inn mot hogstfeltet peip det i GPS to ganger, Nalia fotet seg framover med nesa i bakken og jeg rundet en liten kolle. Da gikk en tiur ut mot venstre og ut over lia. Drøyt hold, bom på første....enda en tiur ut og skudd nr 2 ble også bom. Den første store fløy rett over gammern nede i lia. Den gamle harajegern lukket vesntre øya og sperra opp det høyre og la i vei en solid dobbelbom....

Godt å vite at en arvelig belasta...

Gammern sov nok dårligere enn meg natt til mandag :winke1:

 

Da ble det en god 5-minutt med intens banning med glimt i øyet.

 

Pakning på og ny frisk. Nalia støkket en orrhane, bom fra fører.

Nok en god pause midt på dagen og videre langs åsen og lia.

Nalia jobbet bra og på nytt begynte halen og rotere og nesa ned. Denne gang gikk ei røy, men bak meg og oppover inn i tetta.

Fikk en åpning og et skudd, men ny bom.

 

Etter hvert ble både fatter og hund slitne. På vei ned til bilen ble det medvindsstøkk av single høne.

 

Litt uvant med "ny" hund, men det frister til gjentagelse.

Får håpe at vinteren holder seg unna litt, har ikke gitt opp storfuggern enda!

 

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur i fjellskogen for noen dager siden, i et terreng som pleier å huse både rype, orrfugl og storfugl. Det var mer eller mindre livløst... Det eneste jeg så var lavskriker :eh: Ikke var det bær der heller... Prøver igjen når været bedrer seg.

2uzs8b5.jpg

 

I mellomtiden kan man jo mimre litt :wink:

142zrjk.jpg

Link to comment
Share on other sites

For en sesong det her har vært så langt :)

Det har blitt hele 3 tiurer, 3 røy, 3 orrhøner og 2 orrhaner.

Alle i flott arbeid av mine hunder. Hundestallen består av en Kleiner Münsterländer (Basso 6 år) og en Finsk Spets (Sari 1 år).

For å gjøre historien litt mer spennende tar jeg for meg situasjonene med fuglene med litt tyngde under vingene :roll:

 

Tidlig morgen i de svenske skoger slepper jeg Basso i typisk tiurskog. Håpet er stort da jeg har sett tiur her før.

Går i et kvarters tid og da piper det i gps'en. En liten titt på gps'en og den konstaterer det jeg trodde, stand akkurat på toppen av en liten topp. For å gjøre historien litt kortere avanserer vi framover med små stander inni mellom i 15 min før han fester skikkelig stand.

Tett som en vegg og jeg innser at dette blir vanskelig. Ser en myr ca 20 meter nedenfor. Lar Basso stå mens jeg går ned til myra. Ordet ''JAA'' klinger i ørene til Basso og han skyter fart inn i tetta, 5 sekunder senere kommer det en flott tiurkylling ut over myra og skuddet blir enkelt. Ett skudd og årets første tiur er et faktum :D

 

Vi jobber oss tilbake til bilen og kjører til et nytt sted. Ny avanse og spikerstand før en gammal tiur letter. Skuddet blir vanskelig å jeg lar vær å skyte til Basso's store skuffelse. Sparer denne til det kommer en bedre sjanse ;)

Kvelden kommer og nytt slipp. Har gått i ca 15 min før det piper i gps'en på nytt. Kort avanse med en påfølgende spikerstand jobber jeg meg stille opp til bikkja. Vi står oppe på en liten knaus med en liten blåbærlyng med en myr nederst. Basso står å dirrer så jeg skjønner fort at her sitter det noe nærme og noe stort. Han får kommandoen og en voksen tiur letter på ca 20 meter i noen små busker ved enden av myra. Nok et enkelt sideskudd og tiur nr 2 for dagen er et faktum! En helt rå dag jeg sent vil glemme. Mens jeg tar bilder av tiuren forsvinner Basso til den andre enden av myra og gps'en piper. En til tenker jeg, men uaktuelt å skyte nå som jeg har fått to. Kommer til bikkja og en flott røy letter fint i åpent terreng. Jeg er fornøyd med to tiurer å velger å ikke skyte på denne :)

 

IMG_5853_zpsfbcddaf4.jpg

Noen ganger klaffer bare alt!

 

Nå begynner dette å bli en veldig lang historie, men Sari fortjener sin plass i historien å. Men litt kortere :roll:

Sari er mitt nye håp og viser gode tendenser til å bare være ca. 1 år. Flere ganger har vi hatt los, men flaksen har vært mot oss.

Men den som gir seg, får helle ingenting så vi sto på. Tidlig morgen skulle vi få uttelling for alt strevet. Ca. på 170 meter har hu ut en fugl. Jeg hører så vidt flaksinga og håper den setter seg rett opp. Og nettopp dette gjør den. Loser begynner å jeg løper innpå. Ettersom hu bare er 1 år er ikke los lengden helt allverden enda, så ingen tid å miste. Kommer inn å ser hu loser mot en stor furu.

Beveger blikket oppover og der sitter den, en stor flott tiur. Flott markering og los av Sari og på ca. 25 meter får jeg skutt. Tiuren deiser i bakken og Sari kaster seg over den. ENDELIG! Hu titter rart opp på meg når jeg kommer hoppende i gledes rus bortover lyngen :winke1: Stor flott tiur og perfekt situasjon! Ikke dårlig å debutere med voksen tiur i alder av 1 år :D

 

image3_zpsb5c2c2b1.jpeg

Det er på slike enkelt dager som dette vi jegere lever for. Noen ganger går det lengre tid mellom sånne dager, men når de dagene kommer så blir dagene hvor det var dødt og bløtt glemt ganske fort :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...