Jump to content

Skogsfugljakta 2013


balter

Recommended Posts

Tydeligvis store lokale variasjoner i år. I Gjerstadskogene har statskog føyd på "brunfuglfredning" til den allerede minimale kvoten som de først gikk ut med (1 fugl per dag). Forsåvidt forståelig når ståa er som den er (2 fugl/km2, 1,3 kylling pr. høne.... :( ). Spent på jakttrykket der i år, det er jo solgt flusst med kort.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var å gikk en tur i går med hunden, først så hadde vi opp vertfall en orrhane mulig to, hørtes ut som det letta en til men såg bare en. Gikk et lite stykke til før vi begynte å gå tilbake. Fant ei fersk mollegrop med fjær oppi. Pluttselig ble det spikerstand å det letta nærmere 8-10 orrfugl "kull" Gått å se at det er liv i skogen ;) Alt dette på 2,5-3 timer.... Må vel på fjellet i dag også i et annet området. Greit å få et viss inblikk i hvordan bestanden er og hvor det oppholder seg mest fugl osv ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne hatt litt regn :) helt tørt i skogen her og helt håpløs vind, bikkja sleit med å lokalisere fuglen. Men det var helt ok med fugl. 4 orrkull med minst 4 i kulla. En hana ble med hjem, kunne skutt flere høner men dem fikk fly videre. Så også 2 enslige røy :/ og en gammaltiur. Fikk skutt et skudd etter tiurn, men den fløy fint videre :P

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten tur etter jobb idag. Var ute i skogen kl 17.00, gikk sikkert i 30 min før det letta en hane på 50 meter, gikk direkte mot dit å hunden tok stand, letta en til men ble bom, så letta det en til etter at jeg hadde ladet om men det også ble bom :( gikk så 50 meter til før det ble ny stand og en orrhane kylling kom rett mot mei, men jeg trodde den skulle slå sei opp i et tre så jeg nølte litt, men plutselig så vinkla den å dro nedover myra bak noen trær :cry: snakker om sløsing av skudd sjanse :( skulle ha skutt ved første anledning :roll:

jaja, ny dag i morgen ;) kom ned til traktoren kl 19.00 :)

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur ute etter jobb i dag, var i skauen fra 17.00 til 20.00. her i Drammensdistriktet har det ikke regnet på lenge men i det jeg gikk ut av bilen bøttet det ned :lol:

Tok litt tid før jeg så første fugl en orrhane som lettet på ca 40 meter.

Alt i alt så jeg 3 haner, ei høne, ei røy og to tiurer samt en harapinne :D

Sløste bort to gode sjanser på grunn av uoppmerksomhet men i slik vær får det gå.

Virket som i alle fall to av hanene var ungfugl men de satt helt alene.

I fjor var jeg og madamen ute hele dagen og så til sammen 5 fugl så dette lover meget godt for resten av jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Rakk en tur helt på tampen av dagen i dag, og jaggu fikk gammelmünsteren stand etter maks tre minutters søk. Hun sto som en påle i helt typisk rugdeterreng, så jeg la inn en sjuer i nedre (første) løpet. Jeg avanserte noen meter sammen med bikkja, og på det værste måtte jeg nesten krype for å se noe fremover mellom alle tørrgrankvistene. Når jeg endelig fant ei glenne lot jeg bikkja fortsette alene, og sekunder seinere baksa det frem en ungtiur som presenterte seg selv på fem meters hold. På så kort avstand nølte jeg ikke med å slippe leirduesørpa mot den store fuglen, og resultatet ble knall og fall!

 

Vanvittig pangstart på årets skogsfugljakt, og stor stas for eldstebikkja som har vært litt nedprioritert de to siste sesongene :D

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur etter jobb idag også :) Var ute i terrenget kvart på 5. Gikk sikker en liten halvtime før Tinka tok stand på en orrhane, men den lurte meg :/ Så ble det ny stand 10 min senere. Tinka hadde spikret en orrhane ktlling som lå under ei skjørtegran 2meter forran hu. Den letta 10 meter forran meg å helt åpent ;) et skudd å en fugl :lol: Ble så to nye stander den neste timen på orrhaner men jeg så litt feil å de fløy ut bak noen trær :? Å hadde ikke rukket å gå lange biten før Tinka uheldig vis støkket et kjempe stort jerpe kull, det peip å flakset i alle rettninger :lol: to kjappe skudd etter en som fløy åpent men bom, så fikk jeg se en sette seg i ei bjørk å da var det bare å smyge seg litt nermere før dagens andre fugl lå i bakken :) utrolig morro å lykkes så bra på andre jakt dag ;)

 

Blir pause i morgen før det blir en ny ettermiddags økt på fredag etter jobb, blir også to lange dager i skogen i helga :D

1239861_576527849073925_1269139886_n.jpgBegger er fra årets produksjon ;)

Link to comment
Share on other sites

Var ut en tur etter jobb i dag også med en kompis, ble støkk på orrhøne så det ble ingen skuddsjans... Gikk ikke så veldig lang tid før Tinka begynnet å fote, fant ei fjær av røy så vi hadde godfølelsa, etter 200m så gikk jeg som var i myrkanten opp til kompisen som var 20m inni skogen for å prate. å da letter røya selfølgelig.... litt dumt at det ikke ble skikkelig stand men slik er det nå :? Hadde også fin stand på en jerpe som satt i et tre men kompisen bomma :lol: jaja ny dag i morgen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ble en fin dag i skogen idag. Gikk ca 1,5 mil i luftlinje, både etter skogsfugl å rypa. Gikkk en time før vi hadde første rypekullet på vingene. Ble bom på begge to da men etter en liten pause så støkka jeg opp ei rype 100m fra der kullet letta, av en eller annen grunn så Hadde ikke Tinka fått lukten av den enda. Men den datt å ble med hjem :D Hadde Spikerstand på ende et rypekull ca 150 meter etter at jeg fikk felt første rypa, Letta ca 6-10 stk ble bom på meg men kompisen fikk en fin kylling :D Ble en fin kaffe pause ved ett lite vann

Før vi gikk ned til skogen for å se etter tiur :mrgreen: Vi gikk et bra stykke å kom over noe fjær å noen mollegroper, hadde opp ei orrhøne men det ble en dårlig sjanse. Tinka hadde et kjempe bra fuglearbeid på et orrekull, med stand og avanse og ny spikerstand, etter som hun fota så mye trodde vi det var tiur så jeg gikk et godt stykke nedenfor henne ca 80m, ropte å hun vikk et orrekull på vingene, fikk se en orrhanekylling sette seg i ei gran så da ble den med hjem ;) kompisen fikk skutt en etternøler som Tinka hadde ny stand på. Skjedde fint lite etter orrekullet, men finere dag i skogen skal man lete lenge etter, fin vær, hund som fungerte, felt fugl, kaffe bål å godt selskap :D Bare å gledeseg til i morgen :lol:

 

549063_577802122279831_1694223489_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

var en tur oppe på i dag men det regnet mye. Så det var vanskelig og få de på vingende :? . Gikk bare 100meter inn i skogen for det hoppet opp en hare på ca35 meter. Så jeg løsnet ikke skudd på den, gikk en stund før det skjede noe mere. Plutselig kom det 1 orrhøne flygende men rakk ikke og skyte på den pga kikket på kartet. Etter det så lettet det 3orrhaner men det var for tett for og Kune skyte. :( dette var altså uten hund :winke1:

Link to comment
Share on other sites

For min del jakter jeg i gammelskog hvor det ikke har vært tatt ut noe annet enn elg de siste 10-15 årene. Det er masse fugl. :) Jeg er ingen jeger av "rang", men jeg har hund, en Toller, så han og jeg gleder oss til sjøfugl. Han får likevel være med på "tur", da i kort line, så han "tells" ikke. Sikkert flere steder hvor man kanskje bør vente noen år, men dette er ikke over alt. I stede for å oppfordre folk til å trene hund, kanskje man heller burde oppfordre til litt mer predatorjakt. Jeg for min del, tror det har mer effekt på bestanden, være seg også rådyr, hare etc.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor folk skytter fugl når det er så dårlig som det er! Mye bedre og ikke jakte for å få oppigjen stamfugl bestanden. Å helle bare trene hunde for dem som har det.

 

Hvem har sagt at det er dårlig i år?? er bedre her jeg jakter en det har vært på lenge!!! jaktet 4 av 5 mulige dager, hatt opp fra 3-20 fugl pr tur, jakta kun to langdager, resten var 2-3 timers turer.....

Link to comment
Share on other sites

Selv om småviltkortet de første 5 dagene egentlig var prioritert rype, ble det noen timers skogsfugljakt også.

Første økt endte i ingen kontakt.

Andre økt, som egentlig var ett forsøk på å finne rype som hadde gjemt seg bort, resulterte i to stand på røy. Nesten i grensen mellom bjørk og snaufjell!

Første stand var det for tett for skudd, og jeg fikk ikke plassert meg helt riktig.

Andre stand feilbedømte jeg avstanden til, hunden stod mye nærmere enn jeg trodde. Støkket derfor røya der jeg kom gående uten å være helt klar ennå. Hadde en minimal glenne å skyte i, men røya var forbi den før jeg rakk å få opp hagla. Like greit egentlig, siden det var brunfugl....

Det blir noen ettermiddager med skogsfugljakt hjemme, før jeg vier rypejakta oppmerksomhet til helga igjen..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Den enkelte jeger må ta ansvar og ikke jakte for hardt dersom det er lite fugl! Dette er noe vi må pålegge oss selv. Det er store variasjoner lokalt... Mitt terrenget er dårligere i år enn jeg kan huske det har vært noen gang :( Jeg lar de brune gå, og så skal jeg stoppe på en tiur! Det kan hende kameraet og bikkja(ikke jaktbikkje) får bli med istedet for hagla når tiuren er felt.

 

Oppfordrer andre til å tenke i samme baner dersom det er dårlig med fugl.

 

Og i tillegg skal rev og kråkefugler bli beskattet fra min side. To kongeørn-par, masse hønsehauk m.m. er det desverre ikke noe å gjøre noe med, selv om jeg er temmelig bitter på dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Jeg tar det egentlig for gitt at folk tenker seg om når de er på jakt i terrenger som ikke er så veldig bra. I gode år var jeg på jakt nesten hver eneste dag, men de senere år har bestanden gått ned. Ingen katastrofe foreløpig og begrensinger er lagt. Jeg er ikke helt enig i påbudet om å spare brunfugl, da er det bedre å heller la terrenget ligge i et år eller to og heller jakte hardt på rev, kråke osv. I vårt terreng er det bare en oppfordring om å spare brunfugl, men brunfugl er det plenty av, haner derimot og det trengs faktisk begge to for å føre rasene videre. Svartfuglen blir skutt ut eller skremt langt avgårde og da hjelper det fint lite om det lunter noen høner rundt på myrene i april- måned.

 

I år fokuseres jakta mi på storfugl for tiur har jeg ennå ikke skutt. Og for min del er det artigste med jakta i tilleg til den fine turen det at bikkja har et nydelig fuglearbeid som resulterer i bom fra en dårlig skytter:-)

 

Og denne fredningen av diverse haukefugler må vel snart opp til revurdering, det tusser jo av de rundt omkring

Link to comment
Share on other sites

Var ute noen timer igår etter jobb.

To stander (røy + tiur), en støkk (orrhane).

I standene kom jeg ikke opptil før fuglen gikk, og orrhanen ble støkket av meg på 50-60 meters hold da jeg gikk ut på ei flate hunden ikke hadde fått søkt av (tabbe...).

Kun voksne, ingen kull. Dette var høyt i terrenget, og jeg antar (eller mest av alt håper...) at kulla ligger lenger ned i lia mot bekkene og sjøene.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Når skal det sies at det er forskning som viser at ved dårlig fugleår så kommer det frem mye mere bryn fugl en svart. Det er noe. Tenke på:)

 

 

 

Og løsningen er da å skyte ut de svarte som er der.... Er det dårlig så får man frede, heller ta ut rovdyra. Mat finner vi i butikken så det er ingen som lider noen nød når man ikke får skutt noen ryper eller skogsfugl

 

 

 

Er jo det jeg har prøvd å si vis du har les tråden..

Link to comment
Share on other sites

Kun voksne, ingen kull. Dette var høyt i terrenget, og jeg antar (eller mest av alt håper...) at kulla ligger lenger ned i lia mot bekkene og sjøene.

 

Mvh Dagl

 

Jakter skogsfugl i Trysil, og deler desverre din erfaring med enkeltfugl/ stammfugl. Dette gjelder hovedsakelig storfugl. Setteren har funnet bra med fine orrfuglkull, opp mot 6-7 kyllinger.

Jeg skjønner egentlig ikke hva som har gått feil med storfuglkullene i år. Lite regn, og bra med innsekter og bær. Rellativt milde netter har det vært også. Mulig det var regnperioden i juni som ødela en del. Ellers har det vært en solid oppsving i hønsehaukbestanden her i år, så kanskje også dette har litt av skylda.

Selv lar jeg storfuglene fly i år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det merkeligste er at i terrenget jeg jakter har jeg ennå ikke sett jerpe heller! Vanligvis kryr det av dem... Har gått i terrenget i sommer, i bukkejakta og jakta hele første uka. Har aldri opplevd at til og med jerpa har uteblitt. Av erfaring veit jeg at det ALLTID er noe gammal tiur i terrenget, da disse ikke følger opp og nedgangstidene i samme grad som kullene. Men nå er jeg skeptisk til å ta ut en av dem :roll: Jeg tror at det beste man kan gjøre lokalt er å la det være igjen gammaltiur til leiken.

 

Ang brunfugl så innbiller jeg meg at de vandrer ganske langt og besøker leiker som ikke er i det aktuelle terrrenget. Altså at det f.eks kommer røy fra naboterrenget for å besøke leiker i ditt jaktterreng. Derfor mener jeg at det kan være smart å spare dem, selv om de er overrepresentert lokalt. På den måten er man avhengig at andre jegere tenker på samme måte. Dersom naboterrengene er rensket for brunfugl, og dine brunfugl besøker leiker 2mil unna, ja da må jo tiuren din ta seg en runk på leiken hvis det skal være noe som minner om formering.

 

Men selvfølgelig trenger man ikke være helt paranoid heller. Er det greit med røy i terrenget kan man sikkert ta ut normalt med fugl. En jeger greier som regel ikke renske jaktterrenget heller. Rovfugler derimot som har tilhold i et lite skogsfugl habitat tror jeg i større grad rensker. Tror det er mange faktorer som spiller inn. Vi jegere kan nok neppe styre naturens gang mer enn å påvirke den ørlite grann.

Link to comment
Share on other sites

Gikk første dagen en runde med blasern, men uten reim så gadd jeg ikke trakke langt..

Heldigvis hadde jeg en søknad klar på halvauto så kl 10 idag åpnet butikken.. Kom ut med en beretta halv auto ( synd ikke blaser produserer halvauto :mrgreen: )

Kl 12 var jeg på plass.. Skulle ned igjen til kl 13.30. Gikk en times tid, så 15 orrfugler, ble med en hane hjem. 1500 var jeg i skogen igjen.. Såg 3 orrfugler og ei rype, ingen skutt siden det var enkelt fugler og høner. ( Hadde sikkert bomma også for det var ingen gode skudd sjanser )

Jakter uten hund

Imorgen er jeg på plass 0700! Håper på resultat, blir i rype/orrfugl terreng i morgen også:)

1240515_10153227843210117_1710138611_n.jpg

Ser dere bilde? Ble usikker siden tinypic ikke fungerer for meg mer..

Link to comment
Share on other sites

Kl 12 var jeg på plass.. Skulle ned igjen til kl 13.30. Gikk en times tid, så 15 orrfugler, ble med en hane hjem.

 

Ser dere bilde? Ble usikker siden tinypic ikke fungerer for meg mer..

Litt vanskelig å bedømme bildet. Men, dette ser da ut til å være en tiurkylling. Den er i ferd med å bli sort og da skal du se den klasiske århanestjerten, selv på en "årrekylling". Er den stjerten der?

 

Ikke dårlig, med ny hagle. :) "Skitt jakt".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute en kort tur etter jobb igår, drøyt to timer.

Hadde 4 stander, to på hver hund. Men kun i en stand kom jeg helt opptil før fuglen lettet. Der var det så inni h... tett med skog (hogsklasse 3 som skulle vært tynnet for en del år siden...), at jeg hverken så hund eller fugl selv om jeg bare var snaut 20 m fra hunden. Hunden stod bak en liten stein for meg, og fuglen lettet fra bakken i tetta. Jeg så bare det blafret i vinger. Jeg tror det var en tiurkylling, men det kunne vært røy også. I sistnevnte tilfelle gjorde det jo ikke noe at jeg ikke fikk skutt.

Akkurat da jeg hadde koblet, og var begynt på de få hundre meterne til bilen, braket en stor tiur ut fra ei høy gammel gran.... Ikke noen sjanse for hundene å merke den der den satt i grana, så ergrelsen ga seg fort. Ble en nyttig test på dressur... Eldstebikkja smalt rumpa i bakken med en gang (kanskje hun ikke hørte fuglen... hehe), den yngre måtte sterke ord til for å stoppe. Men hun stoppet...

Jeg må innrømme at jeg slurver med dressuren litt, da jeg til dags dato ALDRI har husket å si "sitt" i en situasjon når jeg har med meg hagla... :oops:

 

Her i en kort vannings- og bytte-hund- pause..

21gp.jpg

Om noen blir urolige på grunn av bestanden i og med at jeg har to hunder, så vil jeg påpeke at kun en er i slipp om gangen.. :winke1:

 

Konklusjonen var at jeg var borti mer fugl igår enn forrige gang, men fortsatt ingen kull.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...