Jump to content

Skogsfugljakta 2013


balter

Recommended Posts

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal virkelig gjøre alt for å få terreng i år. Her jeg bor er det svært lite fugl, og veldig få får muligheten til å jakte. Jeg gleder meg uansett til høstens eventyr. Jeg har allerede fikset mye annet annet, så totalt "jaktløs" blir jeg ikke, om det skulle gå skeis med skogsfuglen.

 

Fikset noen leifær.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg som en unge allerede. Har tru på at det kan bli bra med fugl i hjemtraktene, men har ikke så store forhåpninger for årets Sverige tur. Veldig dårlig me fugl der i fjor. Blir mange turer på skogen framover nå. Skal sette opp viltkamera på tiurleiken, blir spennende å se hvor mange det er der i år :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk meg et gledens syn på en skitur i februar. Midt i terrenget mitt fikk jeg tatt opp 3 høner og 3 haner på omtrent samme plass. I fjor var det lite høner å se, så dette var kjekt.

Håper våren er snillere med kyllingene i år enn den var i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok ikke så mye fuglejakt på meg neste sesong. Blir "elgviltsteller", så får en se om det blir tid til noe annet enn å kjede seg i tiiiimer på post. Kan ikke fatte og begripe at jeg sa ja, og det er litt sent å trekke seg nå i grunn... Elgjakt er vel jaktformen som tiltaler meg minst av alt. Men jeg får nå prøve først, og det er med noen gode kompiser på laget (var derfor jeg ble med. Elgjakt for meg høres ubegripelig kjedelig ut ellers), så en får ta det sosiale i denne omgangen. Med min vanlige jaktlykke, får jeg bare sett elglik, skutt av andre på laget likevel. :wink:

 

Uansett blir det nok tid til noen turer ved hytta i Østby, Trysil. Det var lite fugl der i fjor, men fant da noen. Fire, fem tiur, tre, fire røy, et par orrhaner og ingen orrhøner. Det var i grunn alt. Løsnet ikke skudd mot fugl i fjor faktisk, så det er ikke min skyld om det blir enda dårligere i år!

 

Og jeg bør vel ta noen turer etter fuglen, siden jeg tross alt har en fuglehund som kjeder seg kvekk ihjel når han ikke får snust etter pippipen. I fjor høst begynte han faktisk å gjøre ting etter boka og, så jeg bør vel snart få skutt noe for han! :)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp sikra meg sesongkort på småvilt,aldri vært i det terrenget før men greitt å prøve noe nytt(som i dette tilfellet også betyr å ta tog til jaktterrenget).

Ellers så blir det vel å gamble på at trassige grunneigere her i distriktet kan bli medgjørlige utover året...

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg allerede jeg også!

Også iår blir det nok en del rypejakt, men selvsagt en del skogsfugljakt også.

 

Terrengene blir nok kjente, med noen mulige ukjente som kan dukke opp...

Vi får se. En del timer etter skogsfuglen blir det garantert...

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Flykter til søta bror rundt 30 august :) Prisene i hjemme traktene var skyhøye :roll:

 

Der jeg har hytte: 1500 kr per uke fram til elgjakta, etter elgjakta 500 for rest sessong.

En annen plass er 2500 kr for sesongkort,tror ikke de hadde ukeskort :(

En siste plass 500 kr sesongen men der var det dårlig med fugl i fjord-høst :(

 

Er det dyrt eller er det bare jeg som er gjerrig?? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei godtfolk. Håper dere har kommet dere vel gjennom vinteren!

 

Er det noen som har noen formeninger om hva den kalde senvinteren og starten på våren kan bety for bestanden av skogsfugl? Så vidt jeg har fått med meg er antall rovdyr viktigere enn temperatur, men likevel... noen tanker? :)

 

Jeg hadde flaks og fikk tilslag på skogsfugljakt i Finnemarka første uka av jakta, det skal bli spennende! Har ikke verdt i området før.

 

Edit: fikset et par rare setninger

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk. Håper dere har kommet dere vel gjennom vinteren!

 

Er det noen som har noen formeninger om hva den kalde senvinteren og starten på våren kan bety for bestanden av skogsfugl? Så vidt jeg har fått med meg er antall rovdyr viktigere enn temperatur, men likevel... noen tanker? :)

 

Jeg hadde flaks og fikk tilslag på skogsfugljakt i Finnemarka første uka av jakta, det skal bli spennende! Har ikke verdt i området før.

 

Edit: fikset et par rare setninger

 

 

Det har vel ikke vært så kaldt nå i vinter, kontra de to forrige f.eks?

Link to comment
Share on other sites

For storfugl tar det visstnok ca 35 dager fra eggleggingen til kyllingen forlater reiret.

Reirrøving gir et stort tap.

Elendig vær kan gi tap.

Manglende insekter (timing med klekking) kan gi dødlighet for småkyllingen.

 

Vel ute av reiret er kyllingen fortsatt sårbar for predasjon, men bedring fordi kyllingene er spredt og etterhvert får vinger.

I fjor var det i sør-øst Norge tidlig vår, men fuglen legger antagelig ikke egg tidligere likevel.

I år har det vært kaldere, men ikke spesielt seint....

 

Konklusjon;

kald vår spiller nok ingen rolle,

predasjonen er som før,

været i reir-perioden vil bety mye

Dvs: like uvisst hvordan det ender, men skyt gjerne en rev eller kråke..

Link to comment
Share on other sites

Det meste er avhengig av sommeren, mye kyllinger dør pga kaldt og dårlig vær, når kyllingene klekkes så spiser de mye insekter. Dvs at være må være slikt at det er insekter i lufta + at vis det er kaldt/ tider med mye nedbør så holder insekter seg relativt høyt over bakken slik at kyllinger ikke får tilgang på de og motsatt når det er varmt å fint vær.

 

Rangering av det jeg tror/vet har å si for om sesongen blir bra evt dårlig.

 

- rovdyr.

- været under klekking.

- været iløpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hvert noen turer i terrenget mitt i det siste. Det er nok en del mindre stamfugl enn det var i fjor, men det er brukbart. Fant en dau tiur forrige uke, bare 200m unna leiken :( Har satt opp viltkamera på tiurleiken så det blir spennende å se framover.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på orrleik og tiur leik i dag. Var først på orrleiken, der var det 9 haner og 2 høner på leiken + flere haner som spilte rundt. De ble støkt og kom tilbake 2 ganger før jeg satte kursen mot tiurleiken for å se om det var noe liv der. Støkka 2 høner og ei røy på vei bort. Det var full fart på tiurleiken også. Hørte 4 forskjellige tiur spille, så 3 tiur og 4 røy :) Jeg trur fortsatt det er litt tidlig for høner og røy så det kommer sikkert flere. Sjekka viltkamera og der var det filma 4 tiur og 4 røy sammen på en 20sek film snutt. Dette lover veldig bra :) Det er kanskje ikke mindre stamfugl enn i fjor alikevel :)

Link to comment
Share on other sites

gå på leik....ja, jeg går også på leik- men da legger jeg meg i telt om kvelden, og er der til leiken er ferdig og fuglene har forlatt leiksplassen utpå dagen. Går ikke rundt og støkker fuglene på leiken, og hvertfall ikke nå i høneuka!

Link to comment
Share on other sites

Ja Det var nok ikke så lurt. Det har omtrent ikke hvert aktivitet der fram til i går. Det er veldig sein vår her så trodde ikke røyene var på plass enda. Dette var kl. 9 på morran. støkka ingen tiur men støkka røyene. Dem får være i fred framover nå :)

Link to comment
Share on other sites

Var på orreleik i hjem-områder 1 Mai.

Ikke en orrhane!

 

Hørte noen få rundt om, og hørte ei høne som kakla. Men altså ingen haner!

Vet ikke hva som har skjedd. Om det er for tidlig, for seint (burde absolutt ikke være noen av delene), eller om det har vært hauk på leiken (absolutt mulig...) som har drept / skremt (les: terrorisert...) fuglene til å ikke spille...

Jeg aner ikke. Men det var ihvertfall ikke oppløftende :trist:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kan jo hende at leiken har flyttet seg. Har opplevd det for 3 år siden, de flyttet seg 7-800 meter lenger unna. Håper på å få meg på to av leikene som jeg vet om til helga. hadde 13 orrhaner der for 2 år siden å i fjor så var det ca 6-8 stk så håper på en oppgang nå ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir ingen turer på oss i nærområdet pga Fenris og Frøya.

Kommer til å jakte på finnskogen hvor det er etablerte revir og det ikke blir helt russisk rulett å slippe bikkjene. Selv om risikoen er der.

 

Får heller trene på tamfugl til jaktprøver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hvert i skogen noen ganger die siste 2 uke og sed litt på Orrfugelspill ved 2 store myr . Det har hvert mer action en det har hvert die siste 2 år . Se bra ut for Jakt i år tror jeg !!!!!!

Hilsen .....

Link to comment
Share on other sites

Jeg var å sjekka viltkameraet på tiurleiken i dag. Det har stått oppe i nesten 2 uker nå. Det har hvert veldig lite aktivitet. Det har kun hvert røy innom 2 dager. den ene dagen var det bra fart, men kun en liten stund. Så ingen parring. Jeg har fått film av rev 5 forskjellige dager og en drever :P. Kan røyene droppe å parre seg hvis de blir mye forstyrret? Det kan vell kanskje være en ny sjef i år også, og at sentrum av leiken har flytta seg litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Er det noen som har observert noen kyllinger rundt om i landet? Jeg så 3 jerpe kyllinger i dag langs en skogsbilvei. Det har blitt sett to orrfugl kull og ett storfugl kull i mitt terreng, men kun 3-4 kyllinger i kullene :/ Får håpe de store kullene er der og :)

Link to comment
Share on other sites

Vinterjakt 2013-2014 i Sverige.

 

Etter å ha investert i ny rifl,e så har jeg tenkt å ta turen over til søta bror på toppjakt etter Tiur.

 

Da jeg bor langt nord i landet så var håpet og få jaktet så langt nord i Sverige så mulig. Lurte i denne forbindelse på om noen hadde vært på denne type jakt i området Kiruna-Gallivare, eventuelt andre plasser i Nord-Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært så mye ute i skogen/fjelle i sommer men den ene gangen gikk jeg meg på en rypestegg som letta 2-3 meter forran meg ;) hadde selfølgelig bikkja i band så vi gikk nok forbi noe fugl også. Noe som var litt morsomt var at den rypa vi fant såg vi i en del av terrenget der vi aldri har sett rype under jakt... Kanskje fjellet mitt er så fult av ryper at de begynner å fylle opp den dårlige biten av terrenget også? :mrgreen::mrgreen: men uansett så fyker jeg over til søta bror om litt over en måned for å jakte på Tjäder och orre :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gikk en liten tur bak hytta i helga for å se om orrhanen satt på sin faste plass :mrgreen: å det gjorde den!! Hadde tinka i band men hu tok stand å hanen lette 15 m foran meg. Ares var med han også men han ble stående å snuse i ei mollegrop litt lengre bak mens jeg for bortover etter Tinka ;)

 

Da er det ei uke til jeg er i Sverige å ser etter tjader ;) Gleder meg noe så syykt. Får prøve å dempe JAKT-SYKEN med due og ande jakt men jeg venter til dagen er der ;):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kom hjem fra Sverige i går. Jakta kunn på lørdag da det pissregna på søndag. Var fint terreng å gå i, første 150m fra leiren var tettskog før det ble mere åpent med myrer ol. Vi gikk i mye variert terreng. Tett skog, åpne myrkanter, kuppert, å rypekjerr. Vi gikk ca 12 km tilsammen å såg 2 jerper, har ikke sett så lite fugl på en jaktlag en det. JA jeg brukte hund!!!

 

Søndag morgen våknet vi til et høstspill av 10-12 orrhaner bak lavvoen, og det var det. Ble en fin tur selv om d ikke ble noe fugl. Neste gang skal jeg ha med GPS, vanskelig å navigere med kart å kompass når terrenget er flatt.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...