Jump to content

Kald blånering


sram68

Recommended Posts

Hadde en liten rest av Bircwod and Casey sin kaldblånering, men begynner å gå tom. Da det finnes en mengde forsjellige typer er jeg i tvil, hvilken jeg skal velge. Det var en type som het Black king for en tid tilbake finnes denne ?? hvem kan levere?? ja jeg vet kaldblånering er "dårlige greier" kontra varmbehandling men det er ikke noe alternativ med loddede piper til hagle.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det finnes alternativer, men de er omfattende og krever tilgang på en del ugreie kjemikalier. Før varmblåneringen kom, var det kaldblånering gjennom en rustprosess som var tingen. Og spør du meg, er det denne metoden som gir desidert best finish, både med hansyn på utseende og holdbarhet. Prosessen tar dog masse tid og arbeid, og krever et skap (eller en boks) med kontrollert temperatur og luftfuktighet.

 

Skal se om jeg finner noen oppskrifter på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blåsort farve til geværløb m.m.

 

40 gram Ferriklorid

4 gram Kobbernitrat

80 ml. Koncentreret salpetersyre

Vand til rumfang 1 liter

 

Bejdsen påføres den rensede (evt. ludkogte) jerngenstand i et meget tyndt lag. Temperaturen må under denne proces, der kræver en del øvelse, helst være lidt under stuetemperatur, og luften må være fugtig, således at laget tørrer langsomt. Påstrygningen og forholdene må være således, at der sker den mindst mulige forkobring af jernet. Efter henstand i nogle timer – evt. til næste dag – koges genstanden i rent vand (10 min.) eller den hænges til dampning i et lukket rum med damp, hvad der giver en endnu mere ensartet mørk farve. Herefter afbørstes den let med en børste, evt. en roterende blød stålbørste (trådtykkelse 0,1 – 0,08 mm). påstrygning – henstand og kogning gentages 5 – 7 gange, indtil farven er tilfredsstillende. Slutteligt afgnides med våbenolie, eller bedre, linolie

 

mvh.

Subjekt

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har prøvd den oppskriften en gang, Subjekt. Er det den som ikke kan lagres i tett flaske eller husker jeg feil nå? Testet ut to forskjellige oppskrifter, og en av de endte med å sprenge flaska pga gassutvikling (kan tro det ble en satans røre når syreholdig løsning bokstavlig talt går i taket og fyller rommet med gass).

 

Uansett, ikke gå løs på et våpen uten å prøve metoden godt ut på forhånd. Har gjort noen forsøk på slik finish men fikk aldri noe skikkelig resultat...

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har prøvd den oppskriften en gang, Subjekt. Er det den som ikke kan lagres i tett flaske eller husker jeg feil nå? Testet ut to forskjellige oppskrifter, og en av de endte med å sprenge flaska pga gassutvikling (kan tro det ble en satans røre når syreholdig løsning bokstavlig talt går i taket og fyller rommet med gass).

Jeg fik lavet blandingen for ca. 1 år siden, og opbevarer den i en mørkfarvet (tettsluttende) glasflaske! – det har ikke givet mig problemer.

 

Resultatet af bruneringen var tilfredsstillende. Resultatet kan dog forbedres, hvis man tilsætter vandet en lille pose ”Blåtræ” ved den sidste afkogning. :wink:

 

mvh.

Subjekt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg prøvd å skaffe stoffene men det ble en dyr afære, så det må utgå. Apoteket solgte ikke dette i små kvanta men i 250 gram og 500 gram pakninger (nesten 2500 kr). Er det ingen som har erfaringer med ferdige blandede kald blånering produkter. Fant på Brownwnells, men den bestillingen ble raskt avist å sende utenlands. Ingen som kan eventuel fortelle meg hvem som kan sitte på et stoff som heter Black king, eller Blue magic.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...