Jump to content

Bruke kobberpasta på choker


Villjeger

Recommended Posts

Jeg har brukt den gammeldagse greasen for militært bruk i ørten år uten problemer. (Små, gjennomsiktige plastbokser med gult lokk)

 

Så lenge man tar ut choken(e) og rengjør og smører når man pusser hagla blir det skjelden trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt kobberpasta på mine choker og det har funket bra for meg. Men jeg bruker å rense gjengene inne i løpet med en våpen spray og kobber børste samme med chokene. Regner med det samler seg dritt inni også og ikke bare på chokene... før bruk så pleier jeg å kjenne etter at den er skrudd på plass og da løsner jeg den for så å skru den til. har ikke hatt problemer med min hagle til nå men kan jo være jeg gjør mer en nødvendig ut av det. Frister lite å vri, banne, banke, varme, kappe og ødlegge choke og børse fordi jeg ikke hadde 5min ledig i de 365 dagene i året.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kobberpasta fra Biltema, både på choker på hagla og til lyddemper på rifla. Aldri hatt noe problemer da. Bruker også på å løsne choker før hagla har blitt satt i skapet. Så var det å huske å skru dem fast igjen før man skyter...

 

Nå har jeg skaffet meg halvauto, slik at det bare er halvparten så mye å huske!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt alupasta. Ser for meg at pga spenninsrekka vil den kanskje være litt sunnere

Kan jeg aldri tenke meg, har brukt kobber på mye rart av ståldeler uten noen problemer. Det er jo stål det er laget for. Nå vil ikke alupasta gjøre noen skade, og den ser ut til å fungere like bra der jeg har prøvd den, men jeg ville ikke vært redd for å bruke kobber på ståldeler.

Link to comment
Share on other sites

Med litt erfaring og utdanning innen metaller kan den korte regelen i dette tilfellet være:

 

Stål mot stål - Kobberpasta

 

Stål mot Alu - Aluminiumspasta

 

Får man på nok så funker de om hverandre, men er ikke alltid gjengene er så romslige. Temperatur er aldri et problem da pastaene tåler fra 900 til 1100 som max. temp. avhengig av fabrikat m.m.

 

Pass på at det alltid er rent og tørt før man påfører dette sjiktet med pasta. Det er der for å unngå redoksreaksjoner.

 

For de som vil ha mer info om området se linken, Fig.2.11 og 2.12 er ganske beskrivende.

http://www.nfv.no/fileadmin/740104_-_Korrosjon/2_-__Nedbrytingsmekanismer__rev._01.pdf

 

Uten å gå videre inn på det så vil PTFE og Molybdensulfid også gjøre jobben i de fleste tilfeller, men har den leie bieffekten at de somoftest blir lettflytende ved varme og kan renne inn/ut på ting.

 

Hvis noen har helt mistet troen på metallurgi og materialteknologi så finnes det også keramiske smøremidler som tåler opp til ca. 1500 grader C :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...