Jump to content

Er det noen flere som fingrer med ræver i det siste?


Buster

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Er det flere her som er med på forskningen til veterinærinstituttet i år?

 

Skjære av tunger, og grave i ræven (bokstavlig talt). 8)

 

Tror ikke det er noen slike prosjeker i år jeg ! var med i fjor. :D

 

Å joda!! Er stadig i arbeid, iført latexhansker og med kniv i hånd jeg. I lyset av en gammal arbeslampe.... 8)

 

En heller tvilsom hobby, men det får da vinteren til å gå.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men kunne du tenke deg å fortelle litt om dette prosjektet, til glede og opplysning for oss som ikke er med på det?

Ja! ...Og med bilder, Arild, bilder. :mrgreen:

 

:lol::lol::lol:

 

Bildene får dere lage dere selv, inni deres hoder som nevnt. Så kan dere sette dere ned å tenke liit på om det er dette, eller det som faktisk blir kokt sammen i deres eget hode som egentlig er det store problemet....... :lol:

 

Joda, saken er enkel den.

Veterinærinstituttet (VI) foretar en forskning på rødrev i Norge. De ønsker å ta prøver over hele landet, for å se om vi har en del av de farlige viusene som reven kan være bærer av. Hittil har det ikke blitt påvist noe heldigvis. Dette har også noe med hva vi kan få lov til å ha som krav for å innføre dyr til Norge. Hvis vi kan bevise at vi IKKE har disse sykdommene i Norge ennå ,så får vi fortsatt lov (Av F....EU) til fortsatt å ha relativ streng kontroll ved innførsel av dyr.

Vi som er med på prosjektet tar avføringsprøver, samt leverer med tunga av de revene vi skyter. Dette blir lagt i spesielle "glass", pakket inn i pakninger, og sendt til VI. Vi har fått utdelt prøvetkningsutstyr, og ferdig frankerte pakker som det skal sendes i.

For dette så får vi 2-300,- pr. rev. (Husker ikke nøyaktig.)

 

Thats it!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Bildene får dere lage dere selv, inni deres hoder som nevnt. Så kan dere sette dere ned å tenke liit på om det er dette, eller det som faktisk blir kokt sammen i deres eget hode som egentlig er det store problemet....... :lol:

 

Joda, saken er enkel den.

Veterinærinstituttet (VI) foretar en forskning på rødrev i Norge. De ønsker å ta prøver over hele landet, for å se om vi har en del av de farlige viusene som reven kan være bærer av. Hittil har det ikke blitt påvist noe heldigvis. Dette har også noe med hva vi kan få lov til å ha som krav for å innføre dyr til Norge. Hvis vi kan bevise at vi IKKE har disse sykdommene i Norge ennå ,så får vi fortsatt lov (Av F....EU) til fortsatt å ha relativ streng kontroll ved innførsel av dyr.

Vi som er med på prosjektet tar avføringsprøver, samt leverer med tunga av de revene vi skyter. Dette blir lagt i spesielle "glass", pakket inn i pakninger, og sendt til VI. Vi har fått utdelt prøvetkningsutstyr, og ferdig frankerte pakker som det skal sendes i.

For dette så får vi 2-300,- pr. rev. (Husker ikke nøyaktig.)

 

Thats it!! :wink:

 

 

Heisann :!:

Vil bare korigere litt her :wink:

Det er ikke snakk om de farlige virusene til reven som du nevner her :roll:

Det de vil undersøke er om reven har revens lille bendelorm (Echinococcus multilocularis) Denne ble IKKE påvist i sesongen 2006-2007 (ca 500 prøver) :D

Man får kr 250,- pr prøve :D Bra betaling for en jobb som tar 5-10 min :wink:

Er forøvrig med for andre året :)

Link to comment
Share on other sites

Revens lille bendelorm (Echinococcus multiocularis) er heldigvis ikke funnet på fastlandsnorge men finnes over hele verden. Du skal ikke lenger enn til Danmark før den er godt etablert. Innvollsormen er megt alvorlig dersom mennesker får i seg smitten via kontakt med f.eks rev. Dyr får sjelden særlige symptomer. Det er grunnen til at det er påbudt (i tillegg til rabiesvaksine) å medisinere hunden før og etter innreise til Norge.
Link to comment
Share on other sites

 

 

Heisann :!:

Vil bare korigere litt her :wink:

Det er ikke snakk om de farlige virusene til reven som du nevner her :roll:

Det de vil undersøke er om reven har revens lille bendelorm (Echinococcus multilocularis) Denne ble IKKE påvist i sesongen 2006-2007 (ca 500 prøver) :D

Man får kr 250,- pr prøve :D Bra betaling for en jobb som tar 5-10 min :wink:

Er forøvrig med for andre året :)

 

Fint at du rettet dette, jeg husket ikke detaljene, og brevet ligger i "bua". Jeg husket forøvrig at det er snakk om noe dritt som ikke er gunstig for befolkningen i allefall.

 

Jeg er også med på andre året ang. dette, men jeg har vært med på noe slikt før også, og da sendte vi inn hele skrotten. Husker ikke hakkurat hva det var da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er det på tide å se i bakken og komme med en tilståelse; (kremt) :roll:

 

-Jeg har IKKE levert prøver til veterinærinstituttet i år.

 

Det er en grunn til det. Det heter seg at prøvene skal tas ut av en varm reveskrott. DETTE ville medført at jeg måtte dra på meg støvlene midt på natta for å ut å grave i en dau rev. Dette gjør, at for MEG, er 250,- for lite betalt til at jeg simpelthen gidder!!

Jeg "betaler" de 250,- for å få lov til å gå og legge med under den varme dyna igjen..... :wink:

 

Det henger 10 rever på veggen her, men; Sorry, Veterinærintitutt, for dårlig betalt!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er nødvendig å ta utav en varm skrott så tror jeg det er uaktuelt for mange. MEN hvorfor ikke få vedkommende som skal kontrollere reven(klippe for skuddpremie) til å ta disse prøvene for de lokale jff ?

Dersom det er en kjapp og grei jobb.. og i tillegg betalt så vil det jo kunne være en fin ekstra inntekt til de lokale forbundene som sliter med store summer til overs på kontoene hvert år.

Kanskje VI burde satse litt på det ? Blir nå tross alt en del pelser iløpet av vinteren i de forskjellige kretser.

Link to comment
Share on other sites

Dette med 250 kr pr prøve er dette noe som er lands dekkende eller? Kan ikke si jeg har hørt om dette før.Skulle ha kommet når jeg var en aktiv reve jeger for noen år siden.....Men hadde vært mye bedre om de hadde hatt skudd premie på reven og vi kunne levere hele skrotten inn til by vetrinæren.

 

Det er landsdekkende ja, men det er noe som har pågått de siste 2-3 åra. Det er noen som har blitt tatt ut til å være med på et slikt forkningsprosjekt. De vil ha prøver fra hele landet. Men det er nok noe seint å bli med nå... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Nytt av året er jo også at man må levere skattekort :shock: , og hvis dette enorme beløpet av kr 250 pr rev skal skattelegges med 50% skatt i tillegg så er det over og ut for meg fra og med neste år :evil:

 

Har kutta ut jeg. Det er simpelthen ikke verdt 250,- uannsett, føler jeg! :roll:

Men skal man betale skatt av det i tillegg, så da....... :lol::lol::lol::lol: ....hasta lavista baby!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litt usikker på kor store forsiktigheitsreglar eg bør ta. Skal eg til dømes slutta å eta blåbær her i Norge utan å koka dei først..... ?

 

Den dama i Sverige som var smitta, hadde ikkje ho vore i Sveits, der denne parasitten er mykje vanlegare ?

Link to comment
Share on other sites

Einig i at det har lett for å bli hysteri omkring slike parasittar.

 

På den andre sida: Når (eller aller helst: VISS ) parasitten blir påvist her til lands, då må me rekna med at han allereie er spreidd over eit større område i vårt kjære fedreland.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på med dette i hele 2011 før det gikk opp for meg at dette skulle gjøres med døde dyr.

Prisen var for lav. Og det var vanskelig å vite hvilken ende man skulle begynne med... :overrasket:

 

På den andre siden så ble jeg nødt til å lage et spesielt verktøy for "oppspenning" av rev til nettopp slikt bruk. En såkalt Reve-tvinge... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...