Jump to content

Våpen til USA.


Geronimo

Recommended Posts

Våpen til USA.

Da jeg som pensjonist flytter til USA til høsten har jeg tenkt å ta med benke riflen min, og melde mei inn i en klubb der. Jeg har vert i kontakt med ambassaden i Oslo men akkurat spørsmålet om jeg kunne ta med riflen min kunne di ikke svare på. Er de noen som vet om dette er mulig.

Statene som er aktuelle er Arizona eller Florida

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du sier at du flytter til USA, er dette rigtig forstått?

Om så er så er det og regne som import av våpen, ikke midlertidig inførsel.

Siden det er en boltrifle så er ikke staten du skal til av noen betydning, men http://www.pmddtc.state.gov/about/key_personnel.html disse karene

vil ha et ord med i laget.

Riktig avdeling vil i ditt tilfelle være Division VI - Small Weapons and Firearms.

Send riktig avdeling en mail så vil du bli ledet i riktig rettning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk igjennom den prosessen for 10-15 år siden og tar forbehold om evt. endringer etter det.

 

I korte trekk så må du eksportere våpenet fra Norge og importere det til USA. Våpenet tar du med deg som innsjekket bagasje.

 

Eksportformular får du fra ditt lokale politikammer. Fyll det ut og få en norsk toller til å signere under utførsel. Send stemplet kopi til politikammeret ditt så de sletter våpenkortet.

 

Du kan laste ned importskjema fra BATFEs webside. Under immigrasjon kan du vederlagsfritt importere egne våpen selv. Sørg for å fylle ut skjemaene nøyaktig, om nødvendig legg ved bilder som viser låskassen og serienummeret for customvåpen. Når BATFE har godkjent søknaden sender de den tilbake til deg. Den godkjente søknaden presenterer du til tollerene på flyplassen som er siste stopp i statene. Du får med deg våpenet når du er ferdig. Gi BATFE god tid, amerikanske byråkrater er like treige som norske.

 

Dersom du planlegger å bosette deg på et av de "vanskelige" stedene, f.eks. NY eller IL, må du på forhånd søke om tillatelse til å inneha skytevåpen. Jeg kjenner ikke til detaljene da jeg skyr de stedene som pesten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...