Jump to content

Hvilken blyammo for rypejakt i sverige?


wibroy

Recommended Posts

De var da ganske dyre 12,50 kr. smellen, kjøp deg heller noe billig i fra Gyttorp til rundt 5 kr smellen som f.eks disse http://www.gyttorp.se/produkt.php?pid=7

 

imgwm.php?src=3363-1-O.jpg

 

Syns disse er nostalgiske, fine røde papphylser :smile:

de selger Gyttorp på TV boden på Svinesund vist du kjører forbi der.

 

Ryper er ikke hardskutt så du behøver ikke så dyr kraftig ammo, før i tiden brukte vi ofte lerdueammo til dette formålet.

Link to comment
Share on other sites

Bly kan du vel, teoretisk, ikke gjeninnføre til Norge etter endt jakt.

Dette betyr at du må kjøpe patronene i Sverige på veg til jakt, og bruke de opp før retur til Norge.

 

Enkelt sagt vil hagl i str 6/7 ha en større sverm, og øke din treffprosent.

 

Om man vil gå litt mere vitenskapelig til verks, blir det litt forskjellig skuddbilde av forskjellige patroner i forskjellige våpen.

Det vil si at ved "riktig" patron i "riktig" hagle vil du få en javn sverm med lik avstand mellom alle haggel, slik at det ikke er store huller i svermen.

Hvilke patroner som passer best i hvilke hagler vet man ikke før man har prøveskutt.

Link to comment
Share on other sites

Siste årene med lovlig bruk av bly, fikk jeg tak i, å brukte Saga export us nr. 9 Ladningen var på 30 gram.

Ble først testet på dua, som jeg annser som mer hardskutt en rypa tidlig i jakta. Dette var mer enn godt nok. Rypa klappet sammen ut på 30 meter, som bare det. Sjokket, kom på transport etappen, da hunden tok stand, og reiste en voksen orrhana. Første skuddet ble for langt bak, men andre skuddet tok godt på rundt 25 meter. Hanen klappet sammen død i skuddet!

Av det jeg vet man kan få tak i, ville jeg sett på lett ladet patroner i nr.7 (lettere å få tak i, enn 8 og 9èr)

28 - 32 grams ladet 7èr, gir gode marginer til rypa, hele sesongen :-)

Link to comment
Share on other sites

36gr for å skyte rype?

Gyttorp har en patron som heter Grouse , funker knall på rype :) den virker også på tiur opptil 4,3kg.

 

For å være litt mer detaljert, Weidemannshail er en veldig god patron, men akkurat til rype er den etter min mening litt i overkant, da min erfaring med rypejakt tilsier at det virker veldig bra ned mindre landinger tidlig i jakta. Når bly var lov i Norge brukte jeg ofte 28gr #7 tidlig og 30 eller 32 gr #6 senere i jakta. Dette var landinger jeg syntes passet bra til rype, de hadde bra dekning og lite ødelagte fugler.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Låner denne tråden jeg.

 

Skal til nabolandet for å jakte blant annet tiur, og siden min erfaring angående blyammo er veldig liten, siden jeg ikke jaktet før forbudet, lurer jeg litt på hvilken blyammo jeg burde gå for til tiurjakt.

 

En butikk som jeg kjører forbi på veien hadde kun Rottweil Magnum i strl 6. 52g. Hvordan vil noe slikt passe til tiur? Litt liten størrelse kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Tja, har skutt såpass lite at jeg ikke har noen formening av hvilke hagleskudd som går best i min 686. Har fra før av Federal Ultra-Shok Heavyweight (visstnok 35 % høyere egenvekt enn bly) i størrelse 2. Brukt til rådyrjakt. Greit skuddbilde på den, dog veldig trang og få hagl. Har også en Tungsten-matrix blanding fra Kent i størrelse 5, som jeg aldri har prøvd (fant den tilfeldigvis her om dagen, kan ikke huske å ha kjøpt den).

 

Så hvilke hagleskudd som går best i hagla mi er jeg ikke sikker på, burde vel egentlig teste ut dette litt.

 

Rottweil Magnum størrelse 6; forsvarlig for tiurjakt?

Link to comment
Share on other sites

Hadde første uka i Västerbotn len.

 

Brukte Winchester Super Speed US 4, 12/76 50g på skogsfugl. Fuglene gikk rett ned og slapp ettersøk, som kan være krevende på storfugl. 125 SEK for 10 skudd i Tärnaby.

 

Gyttorp Grouse US 6 ble brukt på rypa og fungerte fint de og. 199 SEK i Tärnaby og 134 SEK for pakken i Hemavan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...