Jump to content

Ærfugljakt?


Anders

Recommended Posts

Hei

Jeg har blitt forespurt av en amerikaner om mulighetene for ærfugljakt i Norge. Dette har jeg lite eller ingen erfaring med.

Kan noen gi meg råd og innspill?

 

Hvor finnes de beste mulighetene?

Han som spør er en erfaren fuglejeger som reiser verden rundt på fuglejakt. Han vil nok ha ganske konkrete tips og råd.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

kan jo starte med det jeg vet

- jegeravgift som vanlig... (vet folk som har "glemt" dette, gjelder DET på sjøen...)

- Ærfugl kan man jakte fra 1.10 til 30.11, fra svenskegrensen og til og med Vest-Agder

- nord for Stadt nevner man ikke jakt på ærfugl!, om må gjør, så dukker man samtidig - ærfuglen er hellig nordpå.

- det er god jakt i alle de tillatte fylkene, men det er selvsagt greiere der det er mindre folk - har du en rask båt kommer du dit de andre ikke drar

- Den beste jakta er fra små holmer litt til sjøs, gjerne med hauger av lokkefugler

- den "frie" jakta på hav og fjord gjelder ikke om man ikke bor i Norge, eller er norsk statsborger-

- JFFene på sørlandet disponerer jaktområder, øyer, holmer som man kan bruke uavhengig av den frie jakta, bare man registrerer seg.

- du må ha enten en tøff hund til apportere eller en robåt UTEN noen form for motor til å hente fugl

- blyhagl er forbudt, moderne tungmetallhagl anbefalt, men først og fremst skyteferdigheter

 

- sjøen har 1000 øyne og 1000 ører, Der SNO må gå i skog og fjell, kommer de på sjøen i RIB med targabøyle, blålys og 2x150hk, regn med å bli kontrollert. Ammo, jegeravgift og våpenkort må forevises.

- ikke skyt hummerfiskere...

 

K

Link to comment
Share on other sites

- den "frie" jakta på hav og fjord gjelder ikke om man ikke bor i Norge, eller er norsk statsborger-

Liten presisering, den gjelder for "norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt".

 

Strengt tatt må en vel da søke om slik jakt uavhengig av jaktrett på land siden den i praksis foregår over hav.

Link to comment
Share on other sites

Satt ved kjøkkenbordet og kikket nedpå sjøen i går. Var en flokk på 20-30 ea der. Forstår ikke at man ikke kan beskatte fuglen nord for Stad.

Personlig kjente jeg ikke at det rykket i avtrekkerfingeren, men stammen er nok såpass stor at det er rom for et moderat uttak.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar og innspill! :)

 

Siste del av viltlovens §32 hadde gått meg hus forbi. Ringte DN om det. De hadde ingen spesiell praksis på dette. Meget sjeldent dette kom opp.

Personen jeg snakket med kunne ikke love noe på tlf, men ba meg sende søknad. Han så forsåvidt ikke noe galt i at en utenlandsk jeger som oppfylte kravene i eget land kunne få tillatelse til å jakte noen dager.

 

Han får sende en søknad så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg jakter mest fra kajakk, og da er jeg stort sett alene på fjorden. Av de som jakter fra land er det ikke så mange, men jeg har sett noen campe på Veaholmen, de tok 19 ærfugl på morgentrekket 1. oktober i fjor. Der er det fine forhold å sette ut lokkefugl, bra med trekk og greit å sette opp Lavvo eller telt (toalett på øya). Lenger ut (Dypingen) så har jeg hørt det smeller men det virker ikke som det er så mange. Det er mye fugl og ikke for mange jegere virker det som.

 

Er du nysgjerrig på jakt fra kajakk har jeg laget en slags film om det

 

http://fotojaktkajakk.no/2013/01/26/film-padling-og-jakt-2012-sjofugljakt-fra-kajakk/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kommer fra Tønsbergområdet, og fjorden er jo rimelig full av ærfugl i jakt sesongen. Områdene rundt hollenderbåen, ramsholmen, skjellerø, ekornholmen, heleveien rundt vestfjorden til Tjøme. Ute på ildverket.. Ja, igrunn hele veien. Ang jakt fra båt; var vel en her som skreiv at amn ikke kunne bruke mototrbåt for å hente skutt fugl? Nytt for meg. Kan ikke jakte fra motorbåt nærmere enn 2km fra nærmeste holme eller skjær trodde nå jeg. Men som sagt, mange muligheter her. Er også en god del grågås og kanadagås her. Intrykk av at det er få som gidder å jakt ærfugl, Selv synes jeg det er artig å jakt fra kano i skjærgården på seinhøsten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter alt annet enn ærfugl i Nordland, og lover at den jeg ser skyte en ærfugl her vil få surret sin egen hagle to runder rundt nakken før han kastes på sjøen. Hva dere gjør sørpå landet får bli opp til dere, men her stemmer det at den er hellig ja.

Link to comment
Share on other sites

her stemmer det at den er hellig ja.

Kan jeg spørre om hvorfor? Hvorfor skal noen vilt være hellige og andre ikke? Tenk om nok mennesker begynte å se på rådyr som hellige?

 

Javisst kan du det! :-)

Dette har med tradisjon å gjøre. Ærfuglen på Helgeland har hatt en enormt stor betydning for bosetningen her i over tusen år. Den har vært helt avgjørende for hvordan fiskerbondene her har klart seg gjennom året ved at de høstet dun og egg som en viktig del av årsinntekten. I noen vær tjente de mer på dun enn på fiske. For å lykkes med dette er det tvingende nødvendig at ærfuglen er tam, og det blir den aldri hvis det skytes på den på noe tidspunkt av året. Denne tradisjonen baseres på et symbioseforhold hvor mennesket tilbyr hus, mat og beskyttelse i bytte mot dun og egg. Eggplukkingen utføres meget forsiktig etter gamle regler for hva ea tåler. Jeg er ikke helt kjent med antall ideelle egg, men vet at de først flytter egg mellom fugler hvis noen har for lite og andre for mange. Overskudd kan tas ut til mat. Duna høstes først etter at fuglen har forlatt boet. Denne e svært kostbar i dag. Til ei dundyne går det med ca 60 reir, og denne vil da koste ca 45000 kroner. Dere skulle virkelig prøvd å sove i ei edderdundyne. De er fantastisk gode! Temperaturen er hundre prosent perfekt hele året!

Det er svært mange nålevende innbyggere på Helgeland som har vokst opp med ea som en helt naturlig del av livet. Vi snakker om flere hundre fugler på hver holme sammen med folk. I hekkesesongen ble hunder holdt inne hele tiden og ungene fikk fullstendig forbud mot all høylytt lek utendørs. All aktivitet ble utført med full hensynstaken til ea. Alt av kråke, ravn og svartbak ble skutt.

Ea blir så tam at du kan klappe den på ryggen. Jeg har selv gjort det ved flere anledninger. På sytti -og åttitallet var det offisiell politikk i landet at det skulle sentraliseres, så da ble mange av værene fraflyttet. Mink, kråke, ravn og svartbak overtok mange av værene og bestanden av ea sank drastisk. Heldigvis ble det så tatt tak i dette og nå drives mange av værene som før. Dette betyr at flesteparten av ærfuglene her på Helgeland er tilknyttet disse værene og faktisk er tamme. Lånan er for eksempel ett av disse værene, ei øy på 300 gange 800 meter. Der hekket det siste år over 600 par ærfugl! Hver vår like før hekkesesongen tar vi en razzia i alle værene med et kobbel foxterriere og tømmer dem for mink. Oter skytes også når denne gjør skade, og det gis fellingstillatelse på arten. I de værene jeg jakter i har vi for øyeblikket åtte fellingstillatelser.

 

Hvis dere vil vite mer om ærfugl på Helgeland anbefaler jeg at dere ser på:

http://www.lanan.no

http://www.verdensarvvega.no

 

Når det gjelder jakt på ærfugl i Nord-Norge er det bare en ting å si: Glem det! Det kommer ALDRI til å skje.

 

Håper dette ga litt mer forståelse for hvorfor det ikke jaktes på ea her oppe. :-)

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg kjenner godt til bakgrunnen. Men er man virkelig avhengig av dette i dag? Gjøres det egentlig i dag for noen annen grunn enn tradisjon? Jeg mener ikke fortelle dere hva dere skal mene, men tradisjon er i seg selv ikke et godt argument for å gjøre noe. I disse tider ender vel ærfuglen opp som mat for havørn, så noe nytte gjør den vel uansett, men jeg synes det er sunt å stille kritiske spørsmål til ting med jevne mellomrom. Det er som det er fordi sånn har det alltid vært er ikke et godt forvaltnings-prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

Tror at selv om man ikke er avhengig av det idag, eller heller ikke gjør det for å tjene penger lengre, så blir det vanskelig for dem at et vilt som har vært husdyr/kjæledyr gjennom mange generasjoner, plutselig skal jaktes på.

 

Biologisk sett, er det ingen hindring for jakt på Ærfugl nord i landet vårt.

Ellers synes jeg godt at de kan åpne for jakt på Ærfugl helt opp til Trondheimsfjorden da bestandene er plenty store nok for jakt, og ettersom jeg vet, så har ikke de som bor der det samme forholdet til Ærfuglen som de som bor lenger nord.

Link to comment
Share on other sites

Anders, jeg har jo kompiser som er "fullt oppsatt" for sjøfugljakt på sørlandet. Kan hende jeg kan overtale dem til å leke outfitter, om det var det du tenkte på. Skarv, ær og svartender er det det blir mest av. Hender det slenger fiskender, kvinand, gressender og havelle også.

 

Det er en del utstyr som skal til, og ikke minst motorbåtferdigheter som er bedre enn hva jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...