Jump to content

Plukke hylser på skytebanen


Sixpointer

Recommended Posts

Har kun brukt hylser skutt i eget våpen hittil. Men som ladingen og skytingen baller på seg hadde det jo vært greitt om man kunne plukke hylser på banen. Noen som kan forklare meg hvordan man ser forskjell på hylser som er skutt 1 gang og hylser som er kassert av hjemmelader/skutt flere ganger?

Link to comment
Share on other sites

Det hender en sjelden gang jeg tar med meg hylser fra skytebanen, til og med kalibre jeg ikke lader (men hvem vet. Kanskje jeg kommer til å lade .3006 en vakker dag! Neste gang skal jeg se etter ferske Normahylser i 6,5x55 da jeg har en Krag jeg ikke har lov å skyte med i det kaliberet...) :oops:

 

Tar med kun hylser som ser nye ut selv, og bare Norma. Hvor trygt det er, kan sikkert diskuteres, men jeg ser i hvert fall veldig nøye over disse hylsene når jeg kommer hjem. Føler meg ganske sikker om det ligger en tom tjuepakk Norma jaktmatch i .308 og det ligger tjue blanke Normahylser i samme kaliber i samme dunken og når de andre hylsene er i et annet kaliber eller Natohylser (utrolig hvor mye av det en finner...). :)

 

Med mine kriterier, er det ikke ofte jeg har tatt med da... To, tre ganger i året, kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg trenger nye hylser plukker jeg de jeg ser kommer fra en pakke som blir åpnet mens jeg ser på ;) Da er jeg 100% sikker på at det er engangsskutte. Er standplassleder en kveld i uka fra mai til 25. sept. så da er det ingen problem med å finne seg noen nye hylser. Så mitt tips er: Plukk de hylsene du ser kommer fra en nyåpnet pakke :)

Link to comment
Share on other sites

På baneplukka hylser ser eg først etter overgangen mellom der kalibreringsdia tek og der ho ikkje tek. Så ser eg i halsen. Det er vesentleg meir sot i hylser som er skotne fleire gonger. Dei hylsene som går gjennom denne kontrollen blir rensa og kalibrerte. Når hylsa kjem ut av kalibreringsdia ser eg samtidig etter i hettelomma. Då ser du fort forskjell på eingangsskotne og velbrukte. Er du i tvil, så er det ingen tvil, kast hylsa. Viss du kan velja og vraka blant eit stort utval hylser så vil eg anbefala Lapua sine. Dei er suverent best etter mitt syn, men det er lite å finna av dei. Normahylser er og gode og ettertrakta. Men, i motsetning til det mange trur, så går det an å bruka andre hylser og. Det beste er vel å ha eit utval kompisar som har fornuftige kammerdimensjonar og som ikkje ladar sjølv. Baneplukka hylser kan godt ha vore skotne i eit digert hestakammer. Då vil dei strekka seg meir på lengda, og i mange tilfelle kan hysa vera for lang allereie etter første smellen. Dei fleste kammer har litt å gå på i lengda, men dette er ikkje noko å gambla på. Sett kjeftane på skyvelæret på maks hylselengde og dra dei kalibrerte hylsene forbi. Dei hylsene som er for lange pleier eg å kasta, du merkar at desse er tyngre å pressa og.

 

Før var eg ivrig, og ein dag utan messinglukt på fingrane var ein bortkasta dag. Etter at eg brått og uventa fekk kjering og ungar har det vorte mindre tid til krylryggja spaningsaktivitet på banene. Det viser seg at det går an å lada andre fabrikat enn Lapua og Norma og. Sjølv har eg vel lada meir Sellier og Bellot enn alle andre fabrikat til saman. Dei er fullt brukande, og minst like gode som Federal og Remington. Men Lapua er best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...