Jump to content

Krag Jørgensen M/1923 Private


Elwood

Recommended Posts

Hei tenkte i går at jeg skulle sjekke en gammel krag jeg fikk av en nabo for 20 år siden. Trodde det ikke var noe spesielt med den men sjekket nummeret 203x og den var det jo ikke mange av. 310 stk sivile og de fleste av de ble visst bygget om. Min er helt original tror jeg. Alle de nummer jeg har funnet er de samme. Så det store spørsmålet.. Er den verd noe? Den er i god stand.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er orginal, god stand og nr lik så er vel denne i dyrere prisklasse enn 1000kr :wink: Men hva som er prisen på den må noen som har mere greie på krag enn meg avgjøre. For meg er og blir krag 500-1500kr våpen. Med mindre det er orginal våpen(militært) i god stand og nr likt.

Link to comment
Share on other sites

Dette har åpenbart vært en M/1923 fra den "private" serien (2001-2010 merket 1923, 2011-2310 merket 1924).

Den er imidlertid omgjort til M/30-utseende. Skjeftet er kappet foran nedrebåndet og nytt diopter M/30 er påsatt. Det opprinnelige dioptersiktet M/23 er fjernet.

Dette er med andre ord noe som kunne ha vært noe, nå er geværet dessverre som tusenvis av andre, omgjort for skytterformål, trolig i etterkrigstiden.

Verdien? En brøkdel av verdien for en uforandret M/23.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...