Jump to content

Kanadiske våpenlover. Bedre egnet for norske forhold?


Stomperud

Recommended Posts

Det diskuteres mye våpenlover, men jeg har sjeldent sett noe særlig om de kanadiske.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_politics_in_Canada

 

Nå er ikke jeg en ekspert på Kanada, men jeg har en følelse at det er flere trekk ved det kanadiske samfunnet som er likt med det norske. Langt flere enn det amerikanske og engelske.

 

Jeg syns det er flere trekk ved den Kanadiske våpenloven som tilsier at den er en noe mer faktabasert og nyansert. I alle fall sett i sammenheng opp mot de landene der det hersker noe mer frykt på temaet.

 

Om noen refererer til f.eks Englands lover i en diskusjon rundt våpenlov, så er det jo mulig å også peke til Kanadas lover for å vise at det er mulig å gå i andre retninger. Er jo alltids greit å ha en motargument i en diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Men det at de har null peiling er jo bare tydelig for de som har peiling, og det er jo ikke akkurat majoriteten...

 

Edit: For øvrig er det ikke bare gull og grønne sauer i den Canadiske våpenloven heller, og selv om det er faktabasert ser det ut for å være selektivt utvalgte fakta. Særlig "prohibited devices"-delen i wikiartikkelen fikk meg til å løfte et øyenbryn.

Link to comment
Share on other sites

Et godt poeng det,men det er tross alt svært få som i det hele tatt egentlig bryr seg en millimeter om våpenlover; være seg i Norge eller andre land. Selv blant norske skyttere og jegere er det langt fra flertallet som har noen egentlig innsikt(nokså typisk norsk; vi våkner ikke før ting er avgjort og endringen påvirker oss selv..).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Canada har strengere våpenlover enn norge på veldig mange måter.

 

Det er sant de ikke trenger å dokumentere behov for å ha jaktvåpen og at de er uregistrert, men utenom det er alt annet strengere f.eks:

 

tidsbegrenset våpenkort

magasinbegrensninger på halvautovåpen(10 for pistol, 5 for rifler)

ektefelle må gi tillatelse for at du kan kjøpe våpenet (leste en sak på canadisk forum der ektefellen nektet erverv på ar15 fordi hun syntes den ser skummel ut)

Egenerkleringer (spørsmål som om de har vært deprimert, har skilt seg osv(kan ikke dokumentere denne, bare noe jeg har hørt)

 

det at de kan ha så mange jaktvåpen de vil og at de ikke trenger å dokumentere behovet overveier ikke ulempene i mine øyne. Jeg hadde ikke ønsket deres våpenlov velkommen

Link to comment
Share on other sites

Det er våpenkort på veldig mange typer våpen (halvauto, bl.a., inklusiv hagler).

 

Om noen finner seg ei så dum kjerring som ikke går an å forklare ting for, så har de seg selv å skylde.

 

Selv ville jeg stort savnet lyddemper, jeg begriper rett og slett ikke at det er så få land som innser at det er helsegevinst.

 

Chiefen: Nå skal det sies at det også er litt typisk norsk å ikke våkne selv etter at huset har blåst på fjorden...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare tidsbegrenset våpenkort jaktvåpen, men på våpen som er "restricted" for eksempel håndvåpen og halvautorifler f.eks ar15. Disse er det også registreringsplikt på. Hvis "non restricted" våpenkortet går ut og du ikke får det fornyet så kan du la være å levere alle våpnene, men du er øyeblikkelig kriminell dersom du ikke gjør det.

 

Ang ektefelle så er det ikke et problem så lenge du ikke har en ektefelle. Denne ideen at du må involvere ektefellen din for å skaffe/ha våpen er noe jeg ihvertfall ikke finner meg i at dersom det blir en realitet også i Norge så blir mitt standpunkt om å ikke ha en ektefelle forstyrket.

 

Om noen finner seg ei så dum kjerring som ikke går an å forklare ting for, så har de seg selv å skylde.

 

De har også seg selv å skylde dersom det blir skilsmisse pga 40 årskrisen og du mister samværet med barna (maks 4 dager i måneden) samt risikere å miste mye av verdiene dine.

Link to comment
Share on other sites

Her har du et eksempel på en som nektet å svare på spørsmal om sitt personliv under fornyelsen av våpenkort:

 

Registered

May 30, 2007

 

The Right Honourable Stephen Harper

Prime Minister

Government of Canada

80 Wellington St.

Ottawa, Ontario

Canada K1A 0A2

 

Mr. Prime Minister,

 

Please find attached "my" Application for Renewal of a Firearms Licence for an Individual (form 979). I would like to suggest that you should enforce your own "laws" (so-called) yourself.

 

You will note that, as a proud descendent of the disobedient French Canadian coureurs des bois (such as Pierre-Esprit Radisson and Médard Chouart Des Groseillers), I have not answered one of the form's indiscreet and obscene questions. I answered that my love affairs are none of your business. I did this in 1996 and 2001, too.(uthevet av meg) It will be interesting to see if, with the new self-righteousness that you have apparently encouraged, your praetorians will accept it as they have the last two times.

 

Please note also that I have added to the form some reading suggestions and other educational enhancements.

 

I am a bit ashamed not to be part of the group of Canadian heroes who simply refuse any participation in your licensing system which is an insult to our traditional liberties.

 

 

Sincerely,

 

Pierre Lemieux

 

http://www.quebecoislibre.org/07/070610-4.htm

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvertfall enklere og billigere aa faa vaapen her i Canada.

 

Jeg har PAL, (Possesion Acquisition License) og med det kan jeg ha saa mange jaktvaapen jeg vil. For aa faa PAL maa en gjennom et helgekurs som ikke har noe med jakt aa gjoere, men vaapensikkerhet og trygg bruk av vaapen. Saa faar en en enkel skriftlig test med 50 spoersmaal som skal luke ut de som aapenbart ikke vet nok til aa ha vaapen. Samt at det avrundes med en praktisk test hvor en maa vise at en behersker ACTS og PROVE:

 

Assume every firearm is loaded.

Control the muzzle direction at all times.

Trigger finger must be kept off the trigger and out of the trigger guard.

See that the firearm is unloaded - PROVE it safe.

 

Point the firearm in the safest available direction.

Remove all cartridges.

Observe the chamber.

Verify the feeding path.

Examine the bore.

 

Naar dette er gjennomfoert kan en kjoepe jaktrifler og hagler.

 

Jeg er veldig forneoyd med systemet, men jeg skulle gjerne hatt lyddemper...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har PAL, (Possesion Acquisition License) og med det kan jeg ha saa mange jaktvaapen jeg vil.

 

Og det er dette tilfelle som gjør at mange i Norge misunner Canada. Jeg skulle gjerne hatt en pumpehagle, men tviler på at det er noen konkurranseform der de bruker pumpehagle(alle grenene for hagler blir det vel kun innvilget dobbeltløpet hagle vil jeg tro). Ikke noe mot dobbeltløpet hagle, er meget sannsynlig at jeg søker på det og en gang, men det at kun jegerprøve er grunn til at man kan skaffe pumpehagle setter en betraktelig begrensning på erverv av slike våpen.

 

Men da stiller dere gjerne spørsmålet: Du kan vel bare ta jegerprøven da? Ja jeg kunne det, men vil ikke søke på jaktvåpen før jeg eventuelt begynner å jakte. Det er tross alt flere(bl.a Elisabeth Skarsbø Moen og Alexandra Bech Gjørv) som kommer med påstanden at bare 200000 jegere jakter av 500000 som er registrert(noe som er feil, det er 200000 som jakter hvert år. Noen som jaktet i år jakter ikke neste år, og noen som ikke jaktet i år jakter neste år osv). Ikke alle som er i jegerregisteret har våpen engang. Onkelen min er i jegerregisteret, men han jakter ikke lenger og han har solgt alle våpnene sine. Uansett så venter jeg med å ta jegerprøven før jeg er innstilt på å jakte og har bedre råd, jeg ønsker ikke at de bruker mitt tilfelle som bevis.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, en trenger ikke tilatelse og papirer for aa ha vaapen i bil. En trenger heller ikke det for aa fly innenlands. Men naar jeg hadde med rifle fra Norge var det mye styr og papirer... (De nektet meg foerst aa ta det med meg siden jeg skulle vaere der i over et halvt aar foer enn jeg skulle hjem til Norge, men da ble kjerringa mi sint paa Toll-mannen og sa at den skulle brukes paa jakt og var viktig for familien, og jaggu fikk pipa en annen lyd, og papirene ble stemplet. Du vil ikke moete henne paa krigsstien...)

 

Men naa naar jeg har Kanadiske vaapen er det lite stress aa reise rundt med de saa lenge en har sin PAL.

Link to comment
Share on other sites

Scarrings:

 

Du kan jo kjøpe hva du vil av hagler til konkurranser, om du vil ha halvauto, pumpe eller noe annet er da lite relevant. Du skal få kjøpe den hagla du vil, om den er lovlig til din konkurransetype.

 

Ok da har jeg noe å sette meg inn i, trodde det var praksis at man fikk innvilget dobbeltløpet hagle til konkurranse

Link to comment
Share on other sites

hvis man ikke trenger å registrere våpnene i canada, så ville jeg sett på det som en stor forbedring.

 

Og det kan bli flere forbedringer f.eks å ha en lengre tid mellom hver gang du må fornye våpenkortet ditt med 10 år istedet for 5 år: http://www.calgaryherald.com/news/national/Feds+show+interest+extending+firearm+owners+licences/7711685/story.html

 

Canada bør være en advarsel til oss nordmenn angående tidsbegrenset våpenkort. Dersom det blir en realitet med tidsbegrenset våpenkort og egenerklæringer her i Norge så vil det ta en evighet å få dette endret, hvis det blir endret i det hele tatt. Til tross for flere innskrenkinger de siste 20+ årene spesielt, det kan bli mye værre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...