Jump to content

Ballistic Coefficient (G1) og påvirkning av vind.


Mauser M67

Recommended Posts

Ballistic Coefficient (G1) og påvirkning av vind.

 

Eg må spør...

Om vi er tre stykker som skyter på 800m med tre forskjellige kaliber.

identisk våpen og sikte og høyde over senter løp.

6.5mm

7.62mm

8.58mm

 

ladningene gir lik utgangshastighet på kule.

Ballistic Coefficient (G1) er identisk på de tre kulene.

 

Da er spørsmålet..

Antall knepp opp fra 100m er identisk.

men om vi har en sidevind på 3 meter pr sek ,, vil de tre kulene ha identisk påvirkning av vinden.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei.. Og takk for svar..

 

Det var dette eg også hadde kommet fram til.

En 6.5mm kule og en 7.62 kule som har lik bc blir påvirket likt av av sidevind..

Eg er imponert over 6.5mm og hva den klarer.. det eneste er at det er vanskelig å høre treffa på stål når avstand er stor. Da er det klart at en 208grains i cal 30 lager mer liv i plata. Men steike hvor godt den 6.5mm kulen holder følge..

Eg må bare ta av meg hatten for de karene som utviklet 6.5 x 55 :-)

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

*snip*Eg er imponert over 6.5mm og hva den klarer.. det eneste er at det er vanskelig å høre treffa på stål når avstand er stor. Da er det klart at en 208grains i cal 30 lager mer liv i plata. Men steike hvor godt den 6.5mm kulen holder følge..

Eg må bare ta av meg hatten for de karene som utviklet 6.5 x 55 :-)*snip*

Samme her, har sammenlignet .308 og 6,5 og angrer nesten på at jeg kjøpte min .308 (Selv om kalibervalg er irrelevant før jeg er kompetent nok til selv å skyte så langt :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Hei du! Det holder ikke bare å svare ja ;)

Hvorfor? Om man har en konstant vind så burde den jo skyve sterkere på større areal?

 

Fordi ei kules BC er resultat av et regnestykke hvor bl.a. kulas geometri og masse inngår, og som gir et uttrykk for kulas flyveevne -> evne til å motstå krefter som gravitasjon eller vind. Tre forskjellige kuler med lik BC og lik Vo vil derfor kort fortalt ha samme knepptabell.

 

Sagt på en annen måte: Det eneste du trenger for å beregne kulebane er BC og utgangshastighet. Kaliberet betyr ingenting. Test selv i PCB.

Link to comment
Share on other sites

Barerobert, du tar barefeil :wink:

 

Svaret på trådstarters spørsmål er ja.

Hei du! Det holder ikke bare å svare ja ;)

Hvorfor? Om man har en konstant vind så burde den jo skyve sterkere på større areal?

 

Det som er interessant er at om du tar en 6.5mm kule og skalerer den opp til 7.62mm så vil den få større areal, men høyere bc og dermed mindre vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Vinden skyver ikke på kulen, det er grunnleggende ballistikk.

Slipp en kule fra hånden og la den falle like lenge som en kule bruker til målet, så ser du forskjellen.

Dette ble funnet ut lenge før jeg var påtenkt, av en franskmann, Didion tror jeg han het, søk på wikipedia så finner du nok ut av det.

Det finnes også bøker om dette, kjøp Bryan Litz sine bøker så har du et godt utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Om man har en konstant vind så burde den jo skyve sterkere på større areal?

for sliten til å forklare på en lørdagskveld, for sliten til å tenke så grundig på hele forklaringen fra alle ender så den ikke bar eblir slaktet for en liten detalj av Kalstad - jeg gidder ikke å hakkes på detaljnivå hele tiden. Greit å bli utfylt og korrigert, men å bli idiotforklart hver gang jeg skriver noe det gidder jeg ikke.

Forøvrig unnskyld for å være flåsete. Likevel, forklaringen er rede tilgjenglig på nettet.

 

Men to hint:

- kula opplever IKKE vind fra siden (iallefall ikke av betydning etter at den har fløyet noen meter i konstant vind), den retter seg inn så den peker mot summen av vind, og fartsvind, i denne prosessen oppstår det som kalles aerodynamisk hopp, den går opp eller ned.

Men luftstrømmen er essensielt rett forfra. Så vinden er sideveiskomponenten av luftmotstanden (sideveis på siktelinja, ikke på kula), og her ligger forklaringen på at kule med lav BC, altså lavt forhold mellom luftmotstand og masse/form, høyt drag ift. energi, har stor vindavdrift.

- ei kule av grovt kaliber har selvsagt større frontareal, og større luftmotstand enn ei av smått kaliber (alt annet likt), men den er jo tyngre, så den har mer energi å ta av, når luftmotstanden tapper den for energi. Kuler med lik form får høyere BC jo større kaliber, ettersom massen vokser fortere enn både frontareal og overflateareal.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at 6,5 eller 6 mm for den del brukes mye av langholdsskyttere. Men det er vel slik at BC er høyere for ei grøvre/tyngre kule, gitt at de to er likt kontruert ( likt utseende). Regner med at årsaken er tregheten mot påvirkning? Her får noen korrigere meg dersom jeg tar feil.

 

Edit: så nå siste innlegg

Link to comment
Share on other sites

Slipp en kule fra hånden og la den falle like lenge som en kule bruker til målet, så ser du forskjellen.

Dette ble funnet ut lenge før jeg var påtenkt, av en franskmann, Didion tror jeg han het, søk på wikipedia så finner du nok ut av det.

 

Mythbusters gjord et forsøk på dette med en pistol, ligger sikkert på youtube :)

Link to comment
Share on other sites

- kula opplever IKKE vind fra siden

Godt poeng. Det er lett å se for seg at BC bare gjelder mot bevegelsesretningen mens vind virker rett mot siden, om det var tilfelle ville ikke BC ha noe med vindavdrift å gjøre. Men sidekomponenten (noen få m/s) er så liten i forhold til hastigheten at man må se på det som en ørliten dreining (under en grad) av "fartsvinden".

 

den retter seg inn så den peker mot summen av vind, og fartsvind

Selvfølgelig, så langt hadde jeg ikke tenkt. Jeg har lenge slitt med å forstå hvorvidt sammenhengen mellom vindavdrift og BC var eksakt eller kun en tilnærming, men du har jo helt rett her. Så lenge kula ikke er grovt overstabilisert burde den dreie inn mot vinden, og da vil BC være helt korrekt å bruke.

 

Så lærte vi noe i dag også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...