Jump to content

hva er viktig for deg ved en kniv?


PederR

Recommended Posts

hallo

driver og lager kniv nå på skola :roll: og der skal vi lage en kniv som man skal bli fornøyd med, men jeg klarer ikke å bli fornøyd med kniven pga:

1. for mye pussing

2. kniven passer ikke hånda mi pga for mye pussing

3. formen er ødelagt pga for mye pussing

 

hva er det dere legger i at en kniv skal være for dere?

 

Hva som er viktig for meg:

1. kniven passer hånda mi

2. Kniven ligger godt i Hånda

3. kniven trenger ikke å være pen, men det er bare + hvis den er pen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det viktigste for meg ved en kniv er at den fungerer til tiltenkte formål, altså skal det være jaktkniv? fiskekniv? turkniv? allroundkniv?

 

stor eller liten hånd? og selvfølgelig at kniven ikke kan skli i hånda om den blir sleip slik at man skader seg.

 

det andre er fine kniver som man enten vil vise frem eller ha til pynt, her kan det gjerne ta helt av i alle rettninger.

Link to comment
Share on other sites

Mine svært korte tips angående design av skaft:

Bladet lager rammene for, og bestemmer formen på skaftet. Trekk en paralell linje for rygg og buk. Linjene skal være paralelle med bladets bakerste del, altså der skaftet skal gå over i blad (eller motsatt..). Dette er de ytre rammene, og fremste del av skaftet skal følge disse. På ett gitt tidspunkt skal man svinge både rygg og buklinje. Rygglinen litt nedover (den skal ALDRI være over den paralelle linja), og buklinja litt opp. Buklinja kan også svinge ned igjen, avhengig av hvilken type skaft man skal ha. Skal det være en sving bakerst, så må den svinge nedover. Skal skaftet være rett, som på en gammeldags Mora-kniv, så blir det annerledes.

Skaftet sett ovenfra skal også bli bredere bakover, for til slutt å bli smalere. Skjæringspunktet, der det er bredest, skal være på samme sted som buklinjen er på det tykkeste. Dette stedet på skaftet skal være litt nærmere bladet enn der slirekanten er tiltenkt. Det vil gi ett "klikk" på ferdig kniv+slire.

Dette er typiske tommel-finger regler. Utover dette tilpasser man seg den form man mener er best. Man kan ha grep for hver finger, man kan ha en avslutning med utvidelse (som på samekniver), eller utallige andre varianter.

 

Personlig vil jeg ikke at skaftet sett ovenfra er bredere enn 18mm. Gjerne noen millimeter mindre. Det gir godt grep da skaftet ikke fyller opp hånda så mye. Blir det for bredt, føles det "rundt", og man får dårligere grep. Vær nøye med de paralelle linjene. Bladet skal ikke peke nedover eller oppover (uppnosig, sier svenskene...), da kan kniven bli ukomfortabel.

 

Og en ting til; skal man lage kniv, må man være glad i å pusse... pusse... og pusse... :winke1:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

2. Kniven ligger godt i Hånda

 

Om du vil ha en god brukskniv som ligger godt i hånda bør du lage en kniv med tønneforma skaft.

Ca 104 mm langt, og ca 30 mm høyt og 20 mm bredt på midten. Ikke for mye tønnefasong.

Tverrsnittet bør være eggforma med "spissen" ned.

Dette er fasongen og måla på brukskniver i Norge de siste par hundre år. Det som finnes an tradisjonell kniv med mer form på var pyntegreier.

Per Thoresen beskriver framgangsmåten meget godt i "Lag dine egne kniver". Dessverre er boka litt vanskelig å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ein smule avhengig av bruksområde? Eg bruker kniv til hjortjakt og da er det til det. Mitt største problem er å ha ein skarp kniv. Eg har kjøpt ein Tormek, men den har visst naboen no. Han har rett nok slipt ein del av mine knivar :-) I tillegg har eg ørten moraknivar. Og enkelte dyre knivar. Ein skarp kniv er det eg vil ha og eg gir bæng i korleis den ser ut. Om ein lagar sin eigen kniv så ville eg hatt noko som likna Fallkniven (hugsar ikkje modellnummeret..), og hatt stor glede av nettopp det å lage min eigen kniv. Men det kjem eg aldri til å gjere. Helsing ein som har brukt fleire titusen på knivar. Ikkje konstruktivt eller det du var ute etter, men berre ein knivmisbrukar si meining :-)

Link to comment
Share on other sites

Den enkle formen er som regel den beste, som Metallurgen er inne på.

I stedet for å bruke skyvelær på målene er det en annen måte å løse dette på.

En uskrevet regel er at fingertuppene skal møtes inne i håndflata når du holder i skaftet.

I tillegg til at den da passer hånden din perfekt, vil du også bruke minimalt med krefter å holde den fast.

Om du ser på fingrene dine ser du forskjellige lengder, derfor passer eggformen, med en avsmaling i bakre ende.

 

Finnene kan også ha fine eksempler http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?161324-Exercises-in-bog-oak

Her ser du den avsmalende formen veldig fint, både med den lille bøyde avslutningen og det tradisjonelle skaftet.

Legg også merke til hvordan linjene fra bladet fortsetter inn på skaftet.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

det viktigste på mine kniver er at dei er rustfrie og at dei lette å få skarpe i gjen.design,smak og fasong på kniven varierer fra person til person og bruksområde derfor blir det vanskelig å fortelle det som er mest viktig. den kniven jeg er mest fornøyd med nå er helle jegermeister.den er ikke laminert i stålet så bladet er tynt og smekkert. den fineste jeg har er brusletto granbit med skaft av ibenholt!! spesialutgave kjøpt på fabrikkutsalget deres- enkel og tradisjonell og ikke helt vanlig etter det jeg er blitt fortaldt.

kniven jeg er minst fornøyd med er strømeng 9" samekniv. ruster bare du ser på den,samt stor og klumsete.. ikke spør meg om hva jeg tenkte på når jeg trodde jeg hadde bruk for den..

så kommer den kniven som henger i beltet hver dag... stygg,kompakt, men min leatherman wave er den jeg hadde valgt hvis jeg måtte velge bare en kniv. det viktigste for meg måtte være allsidigheten til leathermannen samt at den er brukbar mot rustangrep,og med disse nye slipe brynene der man drar bladet gjennom en spalte så blir den skarp etter 3-4 drag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...