Jump to content

Test av presisjon - fri rekyl


6.5-jeger

Recommended Posts

Hva er den mest sikre måten å teste presisjonen på ammoen på? Da å utelukke menneskelige feil..

 

Får ikke helt dreisen på å skyte med støtte( front/ bakrest) , da jeg ikke klarer å ta imot rekylen likt fra gang til gang. Dettte resulterer i noen slengere her og der som jeg ikke kan være sikker på om er min eller ladningens feil..

 

Hva med å legge rifla i en benk/,- front/bakrest med et strikk eller enslags reimanordning som holder rifla fast, og bruke en slik hydraulisk avtrekkdings, slik at jeg ikke har noen kontakt med rifla?

 

Den vil jo hoppe litt bakover, men det er minimalt.

Er det fortsatt flere usikre momenter ang plassering i resten osv.?

 

Noen som har prøvd noe lignende?

 

-Runar-

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på nettet finner du nok bilder fra testskytingslaboratorier.

oppsettene derfra er perfeksjon i forhold til oppgaven med å teste ammo.

 

Vi dødelige vil gjerne teste ammo i den rifla vi har, og meg bekjent finnes det ikke noe bedre enn å skyte fra benk.

Jeg KAN tenke tekniske innretninger som du skrur rifla fast i, som er selvsentrerernde, som rekylerer med våpenet på skinne/rulle, med gass/olje demper som fanger rekylen likt for hvert skudd.

Der avtrekket blir liknende med ransomrest....

 

Jeg har ikke sett noe slikt tilgjengelig, men at det lar seg gjøre å lage er jeg sikker på.

 

Kanskje du kjenner noen eller at det er noen av de teknisk begavede på kammeret kan tenke lure tanker og lage noe slikt til deg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg KAN tenke tekniske innretninger som du skrur rifla fast i, som er selvsentrerernde, som rekylerer med våpenet på skinne/rulle, med gass/olje demper som fanger rekylen likt for hvert skudd.

Der avtrekket blir liknende med ransomrest....

 

Jeg har ikke sett noe slikt tilgjengelig, men at det lar seg gjøre å lage er jeg sikker på.

 

Google "benchrest rail gun"

Ikke noe du spenner rifla fast i, men en egen type rifle.

Prinsippene kan sikkert overføres til en viss grad.

Link to comment
Share on other sites

Det ER konstruert en slik teknisk innretning. Eller ihvertfall lignende, dersom jeg forstår rett.

Men jeg finner det ikke igjen på nettet, og har ingen henvisning.

Faktisk står en slik på skytterbana i Nord-Odal. Nå er det jo en medlem her som er godt teknisk begavet, som har eget firma og muligheter. Men jeg mener bestemt ikke at det er han som har laget den, men en annen kjent DFS-skytter. Nå vil jeg ikke nevne navn her, men om interesse så send meg en PM.

 

Prinsippet er at man spenner fast rifla, og ved hjelp av hydrauliske (kanskje fylt med luft og ikke væske), tas rekylen opp og returneres til utgangspunktet. Innretningen fungerer visst, uten at jeg har testet den selv. Jeg tror det ble markedsført i noe beskjeden målestokk for noen år side, men har ikke hørt mye om det i det siste.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her :D

 

Men tanken var vel å bruke det en har, - dvs vanlig frontrest og bakstøtte, en bred gummistrikk over rifla,

justere hele greia til korset sitter midt i ,og gå tilside å trekke av med en fjernstyrt dings.

Legge rifla på plass igjen, og gjenta prosedyren med 5 skudd.

 

spørsmålet er vel om rifla får lik nok rekyl når den sklir bakover uten særlig motsrtand , og om det er riktig måte å teste best mulig..

Kanskje rifla MÅ ha en viss jevn rekylmotstand for å vise riktig (jevn) presisjon..

 

Tror kanskje jeg tenker og funderer meg helt bort her, men sjitt au..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...