Jump to content

Optikk til reve/kråkerigg


Daywalker

Recommended Posts

Er i ferd med å få ei ny rifle i hus i 204 ruger som skal brukes hovedsakelig på rev og kråkejakt. Må handle optikk på denne og blir ikke enig med meg selv. Det har frem til nå stått mellom leupold vxIII 6,5-20x50 eller meopta 3-12x56 m/lys, men klarer ikke å bestemme meg.

Noen som har noen synspunkter eller noe annet å foreslå?? Pris rundt 10-11000...

Link to comment
Share on other sites

for 10-11 000 kan enn få mykkje rart av kikkertar.

 

Trijicon er bra kikkertar for nattjakt og jakt med lite lys. anbefalar dei

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39597779&kwUnica=

 

andre er

 

Sightron

har ikkje lys då, men eit objektiv på 60 skada ikkje på jakt etter rev, vertfall i måneskinn

 

http://jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/kikkertsikter/sightron-siii-tactical/sightron-siii-kikkertsikte-10-50x60-cm

 

Tyske Docter er bra sikte. har ikkje prøvd dei, har lest mykje bra:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=cat&category_id=233&subcat=1&topcat=11

 

Med lys

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=731

 

 

og mange fleire, men eg ville valgt Trijicon-en for det den er veldig pålitelg. kjenne fleire som skryte av dei.

 

 

sjølv so kjøpte eg ein Vortex viper Pst til min Revrigg. stortsett sida eg skal bruke den til langhold og. vil anbefale den foran Leupolden. sida Vortexen har lys

 

http://jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-pst/viper-pst-6-24x50-ffp-ebr-1-mrad-reticle

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Eg har også en meopta 3-12x56 og den er faktisk meget bra for prisen. " Men"

 

Til Rev kråke Ravn, så vil du ha et lite mål å treffe og på forskjellige avstander.

Eg vil anbefale et kikkert sikte der du har utvendige tårn ala Leupold Mark 4 ER

Den bør ha referanse stopp på høgde og null stille side vei.

 

Har du laser og en god knepptabell så blir alt så mye enklere.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Eg vil annbefale en kikkert som har utvendige tårn med zero stoop.

Det å ha muligheten å enkelt justere sikte til forskjellige avstander er viktig å trene på.

Sett opp blinker 100 til 300m med 50 m interval og lag en god knepp tabell med den amo som du skal jakte med..

Eg er ganske sikker på at du ikke vil angre på dette.. og selvsagt en laser for å sjekke avstand.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kikket litt på den leupolden du nevnte og føler den er litt høyt oppe i pris i forhold til hva jeg tenkte.

Så av de andre som er nevnt er det vel kun vortex som står igjen.

Har du noen erfaringer med den?

Evt hvordan den er på kvelden/natta på et halv opplyst reveåte?

Link to comment
Share on other sites

Vortex har lys, så den kan brukes utover kvelden, men har selvsagt ikke samme egenskaper som en dyr kikkert. Du kan sikkert kjøpe en Zeiss med bedre skumringsegenskaper, men med dårligere retikkel/justeringsmuligheter. Skal du ha Vortex sine justeringsmuligheter, som er knallbra, pluss topp skumringsegenskaper, så må du over 20 000 tipper jeg. Så du må nesten se på hva du ønsker av kikkerten. Jeg tror en Vortex ville vært helt topp. Men skal du drive måneskinnsjakt blir den nok for mørk.

Link to comment
Share on other sites

Har rimelig godt lys på åte og rifla kommer nok til å smelle mer på dagen enn kvelden så kanskje jeg må titte

nærmere på vortex kikkerten.

Rifla skal som sagt brukes til kråke, skjære osv osv også og da kan det være greit med litt knepp samt noe mer forstørrelse enn 12.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har lys på åte er det ingen problem. Bare pass på at du går for medforstørrende retikkel (FFP) og mrad justering/retikkel, ikke moa.

 

Jeg bruker min til langholdsskyting og er veldig fornøyd med min. Skal bruke den på kråka også i løpet av året. Hadde først 4-16x versjonen, men bytta akkurat til 6-24x da jeg synes jeg trengte litt mer fra 700m og utover. Synet blir ikke akkurat bedre med alderen, hehe.

Link to comment
Share on other sites

syns det er litt merkelig å si at FFP og utvendig tårn er et must på en kråke og reverigg i 204 ruger.

Dette er jo et kaliber som du kan skyte inn på 150m og sikte midt i kråka fra 0 til 200 og treffe bare såvidt over 1cm feil på det værste... Går an å velge en enklere, mer kompakt og mindre komplisert kikkert til bruken!

Jeg syns ikke en "langholdskikkert" trengs.

 

Forstørrelse er kjekt, men praktisk sett berger du med 9x på kråke ut til 200m om optikken er skarp og god.

Jeg har en kahles 3-9x42 cl på min vixen. I denne ser jeg like godt i skumring som med vortex 6-24x50.

Og siktet er ikke det som begrenser samlingene mine.

 

Jeg personlig ville gått for skarp kvalitetsoptikk. Zeiss, swarovski, kahles e.l.

Til jaktbruk er stort synsfelt/oversikt konge og det får du ikke akkurat på "billigoptikk" med 24x.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Mork og Jamez her... Til ditt bruk med det kaliberet ville jeg gitt faen i mrad og FFP. Kjøp en brukt Zeiss eller Swaro og få den beste optikken. Skal du begynne med langholdsskyting trenger du ny børse først og da kan du tenke på langholdskikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Eg startet med et enkelt sikte med fast forstørrelse 6X som var et rimelig sikte ,, De kikkertsikte var rett og slett dårlig i skumring.

Eg måtte ha et nytt, Eg prøvde litt forskjellig og eg gikk for eit meopta 3-12x56 dette er eit helt ok sikte i skumring og har brukenes kvalitet,, da hadde eg 2 kikkerter..

Vel eg må innrømme at eg ikke har den mest flatskytende patronen så når kråka ravnen står 30-50m lenger unna en den avstand sikte er innskutt på så måtte eg begynne å holde over,,, Gjekk i tenkeboksen og kom til at et sikte med utvendige tårn god klikktabell og en laser var det eg trengte.. Men det er meg.. Dette er nå bare et råd..

Men det er helt rett de som er skrevet over her.. Der ligger gode brukte kikkerter til salgs..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spør om råd vedr optikk til jakt med Ruger .204. Har ikke erfaring med den selv, men i flg div kilder er dette en patron som er effektiv ut til rundt 250 meter.

Da ser jeg ikke helt meningen med å legge vekt på mrad retikkel og FFP. Prioriter best mulig optisk kvalitet innenfor økonomisk ramme. Ser at denne er flattskytende så det er ikke aktuelt å holde særlig mye ut til 200 m. En evt. kulebanekompensator er likevel en bonus om det finnes innen rammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...