Jump to content

Dye feller?


Bluto

Recommended Posts

Dyer dere også haugenfella? Har hatt ute noen feller i vinter, haugen og "conibear" typer. Conibear ser jeg at trenger dye som beskyttelse og sikert for å fjerne lukta også. Så til spørsmålet mit om haugenfella, dyppes hele fella nedi eller smører dere bare stålet inn? Vil tro at tre plankene har mer lukt i seg, så kansje må jeg finne fram storgryta og ta hele fella nedi? Kansje noen tips til dye har dere også

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jo... derfor er det viktig at du dyer fellene leeeeenge før de skal ut. Når jeg brukte SpeedDye gjorde jeg det tidlig i mai, og lot fellene henge under tak utendørs frem til sesongstart.

 

Har senere fått en oppskrift av en gammel fangstmann på en dye jeg kan ta på på morgenen, og fellene er klare til å henge ut senere samme dag - og fellene er kjappere enn ved bruk av SpeedDye. Kommer aldri til å se meg tilbake!

Link to comment
Share on other sites

Jo... derfor er det viktig at du dyer fellene leeeeenge før de skal ut. Når jeg brukte SpeedDye gjorde jeg det tidlig i mai, og lot fellene henge under tak utendørs frem til sesongstart.

 

Har senere fått en oppskrift av en gammel fangstmann på en dye jeg kan ta på på morgenen, og fellene er klare til å henge ut senere samme dag - og fellene er kjappere enn ved bruk av SpeedDye. Kommer aldri til å se meg tilbake!

 

Fortell! ;)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Litt i samme gate som Linduvarri, men ikke helt.

 

Bivoks med litt tilsettninger etter en ringrevs oppskrift.... :stortsmil: Fellene må avfettes og vaskes godt først, så skal de dyppes i dette badet. For å få et tynt fint lag må fellene være oppvarmet før badet. Raskere feller enn man får etter en sånn behandling skal man lete lenge etter!

 

Og fellene får en koselig lukt rett ut fra badet.

Link to comment
Share on other sites

og man kan legge fella i maurtue. Det finnes mange veier til Rom, man må bare finne den veien man liker best. Selv får jeg ikke noe god følelse med å tenke på å spraylakkere fellene fremfor å gi de et godt glatt lag med voks - annet enn ved undervanns-sett etter mink eller bever med bodygrip. Men det er en personlig sak - helt sikkert noen som sverger til spraylakk.

 

Ang behandling av treverket på ei Haugenfelle - bland ut blod i vann og stryk det på. Og bruk en dye etter personlig smak på metallet. Alt metall bør dyes, men aller viktigst på metall som kan ruste!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...