Jump to content

Pistol for venstrehendte?


Eddie

Recommended Posts

Jeg går i tanker om å anskaffe en pistol og er venstrehendt. Har kikket litt rundt og sett hva som anbefales for links-folk som meg. Det sies Glock er bra, HK, CZ75 og også andre merker er nevnt. Men jeg vil gjerne høre fra dere som selv er venstrehendte og har erfaring med pistolskyting! 9 mm blir nok kaliberet. :?:) Hyggelig hvis pistolen også bare er middels stor ....

Link to comment
Share on other sites

I PPC omlades det også så der vill jeg som linksskytter ha magasinutløser like ved tommelen.

 

Jeg flytter finger/hånd noe på alle våpen jeg har prøvd som har magasinutløser på venstreside. Og det er ikke bra. På Glock 19/26 Gen4 har jeg ikke dette problemet. Men dette er ikke noe stort problem, i PPC er det ikke om å gjøre å bli ferdig først, da skytingen skjer på bestemmt tid og de fleste nok kan bruke en sekund eller to på å rette til grepet ved mag.skifte.

Link to comment
Share on other sites

Det er også viktig at du studere hver og en av disse "ambi" modellene godt, om det er en slik du går for. Fordi at på flere av dem slik som på feks. Smith & Wesson M&P er sleide utløseren bare en tynn metall stripe som låser sleiden på Venstre side, det innebærer at da den flekser litt over avstanden venstre-høyre inne i grepet er langt hardere og mindre konsis å utløse med venstrehånda.Se etter lignende løsninger om du tar en titt inne i enkelte ambi modellers sikkringsfløy, hele mekanismen ligger gjerne på venstre side av våpenet sett bakfra, med en tynn og ikke på langt nær stiv nok stang som kobler høyre sikkringsfløy til mekanismen. Når det er sagt så er jeg høyrehendt og har lite erfaring med problemstillingen, men har observert litt av hvert på ulike våpen opp igjennom åra. Og vil anbefale deg å prøve ut alle ambi kontrollene og sammenligne dem med de på "Riktig" side, kjennes de ikke HELT like ut så styr unna. De blir ikke akkurat bedre av bruk når de mest sannsynlig er underdimensjonert.

 

Ps! Glock Gen 4 har flyttbar magutløser men ikke flyttbar sleidestopp, så det blir smak og behag og en trenings utfordring. Da du kan helt fint venne deg av med å bruke sleidestopp, men da må du være konsekvent i skytingen din og aldri bruke den om du skal skyte praktisk da.

 

Men jeg tror H&K P30 er den plast pistolen du burde se hardest på, og se godt på en Cz75 SP-01 eller noe annet i stål når du først er på handletur.

 

Mvh.

Lille Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Er høyrehendt, men har P30L både privat og på jobb- og har vendstrehendte kolleger. Magasinutløseren er lik på begge sider, like lett eller vanskelig med begge hender. Litt uvant hvis en har skutt mye med våpen med konvensjonell magasinutløser, men ikke vanskelig å lære seg. Sleideutløseren har solid overføring fra venstre til høyre side, men litt mer slakk i hendelen på høyre side pga løse toleranser i produksjonen. Har aldri hørt om at slitasje på disse skal være noe problem- men så bruker man heller ikke sleideutløseren så mye. Hvis du har skutt en P30 tom så sleiden har hengt seg opp i bakre stilling, så løser den ut av seg selv i det du smekker et fullt magasin på plass. Dette funker hver gang, hvis man bruker litt kraft i det man setter inn nytt magasin. Tid spart!

 

Magasinutløseren sitter sånn til at jeg synes den er keitete å nå med "skytehånda", men det går i en bevegelse med tommelen på den andre handa på vei fra pistolen ned mot beltet for å hente nytt magasin.

 

Magasinene på P30 detter vanligvis ut av seg selv, men i kaldt vær har jeg opplevd at magasinene "hang" i våpenet og måtte trekkes ut. Sannsynligvis kan dette fikses ved forsiktig bruk av sandpapir, og uansett er det neppe noe problem til sivilt bruk siden de færreste skyter matcher i femten-tjue minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer du 9mm CZ, kan det lønne seg å se på 85 versjonen. Denne har ambi sikring og sleideutløser.

 

Jeg skyter pistol med begge hender, selv om jeg er en smule høyredominant av gammel vane. Magasinutløser spiller ingen rolle siden pekefingeren på venstrehånden er minst like kjapp som tommelen på høyrehånden. Sleideutløser klarer man seg uten i de fleste tilfeller. Går man tom vil en brutal omladning, som beskrevet over, funke på en god del pistoler. I verste fall trekker man i sleiden med svak hånd.

 

Dermed står man igjen med sikringen. Denne er ambi på en god del pistoler. Andre pistoler har ikke manuell sikring i det hele tatt. Så lenge man ikke har manuell sikring på kun venstresiden er man i boks.

 

De eneste håndvåpnene jeg sliter med å få til links er Sig-Sauer (roter med nedspenneren) og moderne revolvere (må krysse håndleddene for å tømme/lade).

Link to comment
Share on other sites

JDet sies Glock er bra, HK, CZ75 og også andre merker er nevnt.

 

CZ 85 er vel betegnelsen for modellen som har slidestop og sikring på begge sider.

 

Jeg er kronisk venstrehendt og har bla en CZ-75 Shadow (har kun sikring på begge sider), funker fint for meg.

Snudde magasinutløseren (en skrue) slik at den nå sitter på høyresiden, ellers er den original.

Har egentlig kun en ting å utsette på den, og det er at de kun er faste sikter på den (koster vel en tusenlapp å få satt på justerbart baksikte).

 

Har også et Kadet veksleresett i .22LR, det har justerbare sikter.

MEN .22LR-magasinene mangler en utsparring i magasinet, så jeg måtte gå en runde med Dremel for å få det til å funke med magasinutløser på "feil side".

 

Stort sett er det ikke'no problem med standardvåpen så lenge skjefteplatene er like på begge sider.

Har tre Smith & Wesson revolvere, og de skyter både jeg og dattra mi (som har høyrehånda på rett side) like godt med.

Det vil si standardskjeftet på 629'en i .44 Mag hadde en utsparring for tommeln på venstresiden, så den ble litt kjip å skyte med for meg, men et hogue-grep til 300,- fiksa den biffen!

Link to comment
Share on other sites

Har Sig P210 sikring på begge sider (ambi sikring)? Kunne godt tenkt meg en slik i pen stand .... men den må være egnet for keivhendte. :winke1:

 

Ellers takk for alle gode råd. Dette skal bli bra.

 

Walther PQ høres jo bra ut og. Er kvaliteten på topp? Pålitelighet?

Link to comment
Share on other sites

Walther PQ høres jo bra ut og. Er kvaliteten på topp? Pålitelighet?

 

Veldig fornøyd med min. Har ikke hatt noen problemer med den. Walther våpen er vel stort sett kvalitets våpen ut i fra det jeg vet hvertfall. Har en annen Walther pistol også som jeg kjøpte brukt. Den er 35 år og ikke vært noen problemer med den heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...