Jump to content

Hvilket dyr laget dette?


olal

Recommended Posts

http://www.google.no/search?q=gaupespor&hl=no&safe=off&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=K8kHUeGAEobg4QT7soE4&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=673" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

img_0291.jpg

 

Link til google søk og et bilde jeg fant der.

 

Og du er sikker på at dette er gaupespor? Jeg vet ikke om jeg ville brukt så mye tid på å slå ring på den der, i allefall - for det er bilde av et hundespor... Bildene til trådstarter er jeg litt i tvil om, dvs det er neppe gaupe. Men spor som har fått ligge en stund med varierende temperaturforhold er ikke enkle å tyde, i allefall ikke på bilde. Gi meg 100m sporing på samme sporet, så skal jeg konkludere.

Link to comment
Share on other sites

Kan garantere det ikke er gaupe spor.

for det første: som sagt før her, så kan du normalt ikke se klørne der gaupa har gått normalt rundt..

Det andre: man kan sette en paralell linje mellom frem og bakpotene uten å skjære over flatene på gaupespor

er mest sannsynlig hundespor :)

Link to comment
Share on other sites

2vws945.png

 

Jeg er ingen kunstner, men tror jeg skal få frem poenget. Viss du kan trekke en strek innerst på det to ytterste potene og akkurat treffe ytterkant på det indre små potene så er det ulv/hundedyr.

Dette kan da variere mye fra underlag til underlag, men det er en god regel og huske.

Så bilde er nok av ei hund ;) Se på det første sporet.

Gaupa er mer i halvmåneformet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gaupa setter vel ikke klospor, bare hundedyr som gjør det.

 

 

Dette trodde jeg også, helt til i går. Da fant vi spor som det var tydelig klør i det ene sporet.

Eneste mistanken jeg hadde var ulv, med kort skrittlengde. Fikk tak i hjelp for utrede sporet.

Det var gaupe, trolig en ung gaupe.. Det var ikke helt uvanlig at dem brukte klør til tider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at dersom underlaget er "synkende" så kan den sprike litt med klørne også. Jeg så gaupespor her for et par tre år siden, og de var veldig lik de på første bildet. Gaupa ble sett så der var det ikke tvil.

 

Ifølge boka "sportegn" av Dag Kjeldsaas kan klør ses dersom gaupa trenger ekstra godt feste.

Skrittlengde ca 40cm og avtrykk er runde katteliknende spor med noe asymmetriske tåputer med godt mellomrom.

 

Sporavtrykk er ca 7-8 cm, nesten som ulv men rundere. Den innerste av de to forreste tåputene er litt lengre frem som gir sporet litt asymmetri. ("Dyrespor" avVerner Fransen).

 

Men om det stememr med bildet er litt vanskelig å fastslå, selv om jeg synes det likner veldig. Dersom det er hund så er det en stor hund med mye pels på potene vil jeg i alle fall tro, malamute eller liknende.

 

Edit: Etter en ny titt på det første bildet er jeg ikke i tvil om at det er kattedyr, se på det nest siste avtrykket mot høyre. Og sammelikne det med huskatt og hund. Dersom dette er like stort som snusboksen må det være et stort kattedyr.

Link to comment
Share on other sites

Alle sporene på første innlegg er snusboksstørrelse. Og irunt der jeg bor er det en schafer, (bor nermest) litt lengre unna er det en gjeng rotweilere, men de er ikke/sjeldent/aldrig der disse sporene ble sett.

 

Sporene gikk bort til ekker kanten for å så snu og gå mot en liten skog. Var noen gammle kløvspor der også, men de var mulig noe eldre.

 

Og såvidt jeg vet, så fins det ikke noen malamuter i området :P (Kun en samojed i gjengen til Rotweilerene)

Link to comment
Share on other sites

Til tross for at det er mer spennende med gaupe spor en hund så får jeg hund på alle mine sjekk punkt...

 

1. Asymetriske poteavtrykk: nei

2. Tydelig avstand mellom potene: nei

3. God avstand mellom pote og sporavslutning: nei

 

Det er sjelden spor etter klør i avtrykket.

Hund eller rev? @Animal Hunter: den sjekken brukes hund/rev.

 

Dette utfra bildet, men en lengre sporing er viktig. Spesielt når den går over til gangfart. Måle gangavstand, lese oppførselen utfra sporene. Etc.

 

Men det er ikke enkle bilder det her. Snøen har falt sammen, sporene smeltet osv. Fremste sporene ser dobbelt så små ut som bakerste. Og de fremste ligner mer på ett katte dyr.

 

-> Kan det være nabo hunden som har jaget nabo katten ?!?! :mrgreen::mrgreen:

 

Håper trådstarter har mulighet for å sjekke sporene mer og kanskje ta flere bilder. Artig tråd, spesielt siden det har vært så snøløst lenge her nå :evil:

Link to comment
Share on other sites

Dessverre for dere(heldigvis for meg; les snøskuter) så har det begynt å snø, så sporene er ikke lenger og oppdrive.

 

Oter ja, dæven for et beist det må være. :P

 

Jeg kan ikke si noe om spora da jeg ikke kan noe om dette, men de som var med meg mente og tro at dette kunne vere gaupe.. Dog det ser ut til at det kanskje er hund. Katt er jeg veldig sikker på at det ikke er, da den må være større en dalmantinergatemix hunden hjemme :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...