Jump to content

Laddedata 44 mag,


rags

Recommended Posts

Hei!

 

Dette er en standardladning som skal være i en hver ladebok/tabell. For eksempel:

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/6/21

 

Jeg lader

240 gr H&N kuler med 20 gr N110

... den er nok litt under faktor krav til magnum 2 i min revolver, men har ikke målt hastigheten

 

221 gr blykuler med gas check med 12 gr N350

... den holder faktor krav i min revolver

 

N320 er ikke egnet til 44 Magnum.

 

Angående hylser, så lader jeg med bare en sorte per kule og det gir fantastisk presisjon, 10 skudd på 39 mm center-center (de 221 gr kulene). Men jeg antar at hylsevolum på en 44 Magnum er såpass stor at det har ikke mye å sier så lenge du holder get unna maks ladninger. Kansje presisjon blir litt dårligere pga sorskjell i hylsevolum og lengden av hylsene (det gir forskjellig krymp).

 

Det jeg er usikker på er om de kuler (som er uten gas check?!?) vil skape problemer siden 44 Magnum har litt fart? Kansje noen kan svare på det.

 

Hvis du vil ha detailjer angående ladedata jeg bruker så send en PM og jeg sender detaljer.

Link to comment
Share on other sites

5 grs 320 blir veeeldig slapt..

Jeg bruker 10grs N340 eller 7-8 grs N320. Som sagt over så går det fint an å bruke maksladninger fra 44 Spes., dette vil bli en moderat ladning i 44mag pga den lengre hylsa.

 

Med N110 krutt er liksom selve standardladningen 20-21grs til en 245grs kule, gas-check eller ikke..

Dette er IKKE slapt, og det holder nok kravet. Noen går ned til 18-19grs for å få en noe mer håndterbar rekyl, hvordan det da er med faktorkravet er en annen sak.

 

Jeg syns at N340 er det ideelle kruttet til en blykule på 245grs. Husk at vekta av kruttladningen også er med på å bestemme rekylen. Det er forskjell på 10grs og 21 grs..

 

M

Link to comment
Share on other sites

Bruker 11 gr N350 på 260 gr NOE 329421 som også er Elmer Kith-kopi men har ikke kronografert enda så vet ikke hastighet eller faktor men ladningen er meget behagelig å skyte med. 21 gr N110 funker også men da er den ikke behagelig lenger, etter mitt syn :)

 

320 styrer jeg unna i 44 mag men lader samme kule med 5 gr 320 i 44 spesial og den blir veldig slapp. Liker bedre 8 gr 340 da det blir litt mer futt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor N-110 da dette kruttet er egnet til maxladninger med fart langt over feltkravet. Reduserer du ned til kravet vil du få mye uforbrent krutt og ujevne ladninger med dertil ujevn presisjon.

Riktig kruttvalg er den som kan lades nær maks og med den fart du da ønsker og her er N-340 et godt valg om det er feltkravet som ønskes, mellom 10-11 grain litt avhengig av settedybde av kula og krymp.

Link to comment
Share on other sites

Den Frontier du har er ikke en mantel men en belagt blykule og fungerer bra til din 44 og 9.5 løp.

Ladedata til denne som holder kravet er: N-340/10.7 grain/Faktor- 280

 

 

Din undertekst er: Jeg liker egentlig ikke rekyl.....

Da burde du ikke skyte 44 mag, He he

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Clarry Haglund sine kuler?

 

Jeg har kjøpt noen Magma 240 gr. (http://home.broadpark.no/~trudlang/44.html) som jeg skal til å lade meg N340, tenkte å begynne med 10 grains og så prøve meg frem.

 

Når jeg har satt opp pressen her så gikk jeg for samme totallengde som fabrikkpatronene fra Fiocchi, som er 240 gr. softpoint. De var på 40,4 mm og da når hylsekanten akkurat opp på nederste del av krymperillen på kulen. Jeg har ikke mye "bell" på hylsen så det er nok ikke mye krymp som trengs heller, men det ser unektelig ut som at jeg burde satt kulen litt dypere slik at jeg når helt opp til rillen. Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og prøvd 20 testpatroner, der jeg satt kulene til midt på krymperillen slik at totallengde ble 40,1 mm.

 

Brukte 10 gr. N340 og dette var passelig rekyl, men jeg har ikke tilgang på kronograf med det første så jeg får prøve meg frem ut fra Vihtavuoris ladetabell. Og der er den eneste 240 gr. kulevekten representert ved en Hornady JTC-SIL, og minimum anbefalt ladning er 10,3 gr. - noe som med 7" løp skal gi 1175 fps - og 282 i faktor.

 

Jeg har en Ruger SRH med 7,5" løp, så der kan jeg sammenligne tallene ganske greit. Går sikkert opp til 10,3 gr. når jeg skal lade litt mer av disse.

 

Men kan jeg sammenligne tallene for denne mantlede hulspisskulen med Clarry-kulene (som sanns. er LRNFP)?

Link to comment
Share on other sites

Løpet Vithavuori har brukt er neppe en vanlig revolver. men et trykkskytings løp. Disse er da ikke skrudd inn i ei revolver ramme og med det vanlig løp/ sylinder åpning. I steden har de en type "avbløding" av krytt gassene, for å gi tilnærmet normal forhold, MEN de gir nesten uten unntak høyere hastighet, enn et vanlig vapåen. Blir mer å sammenligne med et enkelskudds våpen a la TC, for det virker, som hastighets tap på disse løpa er minimalt. Spes med mantlede kuler tror jeg ikke du klarer faktor med N340. Jeg gjorde en sjekk med min S&W 8 3/8" og fant at jeg ikke klarte faktor med mantlede kuler og forsvarlig trykk, før jeg kom i brennastighet, som 3N37 og selv da lå jeg helt på max ladninger. Bruker 240 XTP og 19.9 grs N110 og har faktor på 330 i denne revolveren.

N340 ville jeg forbeholdt bly kuler for å få faktor i .44 mag

 

Du kan normalt regne 10% høyere hastighet med samme ladevekt og kulevekt (med ellers noenlunde likt satt kule) med bly kontra mantel

 

Forøvrig Vithavuori data hart skjelden minimum anbefalt ladning. Det er et forslag på fornuftig start ladning, som står og max er CIP industri max, som ofte ligger noe høyere enn SAAMI max. Dvs. max ladningene til Vithavuori bør leses som MAX.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo blykuler jeg bruker. Magma 240 gr. fra Clarry - se linken lenger oppe.

 

Vihtavuoris minimum er kun hva de anbefaler som minimum ja, det står nederst under tabellene.

 

 

Så hvis du mener jeg kan regne 10% høyere hastighet med samme kulevekt og ladning med mine blykuler så skulle 10,0 gr. være ca 280 da. Det er som sagt 10,3 gr. som står i tabellen på den mantlede kulen og det skal gi 1175 fps. Tror kanskje jeg bruker samme innstilling på de kulene jeg lader nå i første omgang, så får jeg heller sjekke nøyaktig når jeg får tilgang på kronoen til klubben om et par uker.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du vil få mellom 1150 og 1200 fps med bly kula med ladningen din. Men mer nøyaktig får du jo ikke før du har sjekket mot din klubbs kronograf. Og, som du da antagelig vet kan hastighet under andre forhold også bli annerledes. Var vel noen, som fikk erfare det under NM for et par år siden :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. Får lage meg et lite spekter prøveladninger til kronograf-dagen, blir jo testing i alle kaliber jeg lader da.

 

Er det noen teori på hvilke ytre påvirkninger man kan støte på og hvordan de vil vise seg effektmessig? Nå blir jeg jo stående i alt fra -5 til 0 grader når jeg skal teste. Temperaturen under et NM ligger nok litt over det, og kanskje NM avholdes 1000 moh. med tynnere luft...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Resultatet av dagens kronograferingstester med min Ruger Super Redhawk i 7,5" utførelse, i ca 3 varmegrader:

 

GFL-hylser, Clarry 240 gr. Magma, COL 40,1 mm

 

10,0 gr. N340 ga følgende resultater:

 

  • 1160 fps
  • 1160 fps
  • 1153 fps

 

10,3 gr. N340 ga følgende resultater:

 

  • 1167 fps
  • 1164 fps
  • 1152 fps

 

10,6 gr. N340 ga følgende resultater:

 

  • 1214 fps
  • 1238 fps
  • 1231 fps

 

11,0 gr. N340 ga følgende resultater:

 

  • 1232 fps
  • 1242 fps
  • 1262 fps

 

 

 

Fiocchi sin 240 gr. fabrikkammo (semi jacketed soft point) ga følgende resultater:

 

  • 1341 fps
  • 1341 fps
  • 1342 fps

 

 

Sånn sett ser det ut som den minste ladningen jeg prøvde (10 gr.) skal holde akkurat. Jeg ville gjerne siktet meg inn på en faktor på rundt 280 for sikkerhets skyld, og det var derfor jeg ladet noen med 10,3 gr. - men jeg er litt overrasket over den lille forskjellen mellom 10,0 og 10,3 gr.

Jeg vil nok stille inn kruttmålet på 10,4 når det skal lades mer av denne, og da ser det jo ut som jeg kan bruke tallene fra Vihtavuoris ladetabell (for JTO-Sil kulen på 240 gr.) ganske direkte for Clarry sine 240 gr. kuler, i min revolver som har 7,5" løp.

Link to comment
Share on other sites

10,4 gr. skulle gi 1175 fps så da havner jeg på 282 i faktor. Burde være nok margin.

 

Er ikke sikker på om det er god nok margin.

 

Forskjell i måling på forskjellige kronografer, gir for en endring i faktor på + - 3

 

Støpefeil på kula, som gjør den til en undermåler kan og fort gi - 3 i faktor

 

Da har du svært lite å gå på om tempen ute er 10 grader lavere enn på din testdagsmåling :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg ikke kommer til å skyte noe NM dersom det er -7 grader ute. Tror heller jeg evt. kan komme bedre ut av det hvis det er 10 grader høyere enn min testdagsmåling (som jeg skrev var 3 varmegrader).

 

13 grader er vel en typisk norsk sommerdag :)

 

Uansett hvis det blir -3 pga annen kronograf, og -3 pga støpefeil på kula, så er jeg fortsatt over kravet. Og heldigvis har man tre forsøk, der man kan ha ett forsøk som ikke holder og likevel få godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Med x antall turer til Afrika med 357,44 og 454 - som har vært innskutt i minusgrader her hjemme (drar jo selvsagt ikke til Afrika når det er fine forhold her hjemme :wink: ), har jeg overhodet ikke merket noen forskjell på treffpunkt/rekyl.

 

Kronografering har selvsagt ikke blitt foretatt der nede for å sjekke faktor :smile: - så ser ikke bort ifra at det kan være litt pluss i faktor - i forhold til målinger i minusgrader.

Men griser, impalaer, bøffel etc. - bryr seg egentlig ikke om faktoren "min" er lav eller høy :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...