Jump to content

sliping og oppsett av kniv.


Tom Løkås

Recommended Posts

da jeg en tid har drevet med dette i all hemmelighet så er det nå kommet for dage og jeg blir smått forbannet når noen forventer å få håndslipt 15 kjøkkenkniver for en hundrings! :-x (ikke her på kammeret)

 

derfor har jeg sagt at jeg kun sliper kniver som fortjener det! og til folk som fortjener det. altså ikke en tollekniv til en mann/dame som bruker den som hammer.

 

jeg fikk derfor lyst å tilby 2 stk her en nyoppsatt og kvass kniv GRATIS!.

 

dette vil foregå slik at de som måtte ønske å få slipt en kniv, gjerne en gammel sliter kan poste et bilde av "stakkaren" og forklare hvorfor akkurat denne kniven fortjener en "service" samt bruksområdet til kniven hvorpå jeg vil velge ut de 2 beste kandidatene som får gjort dette gratis foruten frakt t/r.

 

den utvalgte må poste en vurdering av jobben i denne tråden etter at kniven er returnert.

 

valget vil bli tatt om noen dager eller når det er nok kniver postet.

Link to comment
Share on other sites

sliper nok alt mitt selv..

hehe kjenner meg igjen på sliping av kjøkkenkniver som har blitt brukt som verktøy med cm store hakk.. flaks at det bare går i victorynox ræl med rc på ca 50.

 

Tja jeg jobber i Nortura og du kan jo gjette hva "rælet" "proffene" bruker heter. Men det er klart de knivene blir jo satt opp omtrent hver dag og er gjerne utslitt etter ikke alt for lang tid. Men de blir SKARPE. Ikke så rart siden mykere stål er lettere å sette opp og blir skarpere, men holder selvsagt dårlig, selv med hyppig ståling.

Link to comment
Share on other sites

jess startet på helt fin.. men eggen chippet avlorlig.

dette er bare en "test" på en billig ebay ræl keramisk kniv jeg bestilte for morro skyld.

den slet med tomat så jeg tenkte jeg kunne spenne den fast leke litt med den.

har dårlig tro på at jeg får den skarp men skal teste å sette den opp igjen å meget forsiktig gå gjennom skalaen å polere lenge for å se om det er mulig å få en egg på den..

 

 

Wolverine67: vil gjette at de bruker det bedriften kan kjøpe inn billig i bulk? plast og billig mykt stål

 

ja jeg vil ikke finne på å nekte på at mykt stål kan bli skarpt, men det holder ikke eggen som dyrere stål.. variasjon i hardhet er nok en annen ting

Link to comment
Share on other sites

kjeramiske kniver er jo et hælvette da, men de skal vanligvis være 15 grader og slipesteinene du bruker bør være av silikon carbid typen.

har selv prøvd meg på et par kjeramiske kniver og kan ikke si jeg liker dem, men med tolmodighet og rett utstyr så får man eggen tilbake.

det kan også hjelpe mye å senke farten på slipingen

 

og tomat.. da er det medium skarp kniv som gjelder da skallet er ganske hardt. 1500 er fin nok sten til kjøkkenkniver slik jeg foretrekker det, selv om kjøttkniven min er polert helt til 25000. DEN faller gjennom kjøttet...

Link to comment
Share on other sites

Får melde på min gamle gamle same kniv, den er ca 12/15 år gammel, den tiden eg brukte den mye så kunne eg ikkje bryne så bruke benkslipemaskin på den, den ser ikkje ut men det var en fin fiskekniv samt turkniv. No har den ikkje vert brukt på mange mange år, og den trenger en en lite puss på skaft også, skal ta å poste et bilde i løpet av kvelden :)

Link to comment
Share on other sites

På vanlige forskjærere og kjøttkniver brukes ofte stål, særlig av de profesjonelle. "Stål" er for de uinnvidde en herdet, rund og avspissende stålstang med langsgående riller. Stålet lager ikke det som vanligvis kalles god egg, men den drar opp ei "ro", altså en litt frynsete eggavslutning som henger godt på kjøttet, og gjør at kniven virker svært skarp så lenge roa er inntakt.

Frynsete "egg" finner vi også på einstape, det er vel flere som har skjært seg på den planten som barn .

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at bedrifter kjøper ikke dyrere enn nødvendig, men sjukemeldinger pga feil utstyr er så mye dyrere at godt utstyr er regelen. Slaktere og kjøttskjærere velger gjerne kniver selv og siden kniv er forbruksvare blir det gjerne å velge mellom to-tre produsenter (Fiskars, Victorinox, Dick), som kommer i flere varianter med henblikk på stivhet, bladlengde, skaftutforming og viktigst av alt, vinkel på blad i forhold ril skaftet. Fellesnevneren er mykt stål som settes opp ofte og hyppig ståling. Resultatet er bokstavlig talt barberbladskarpt. Dette er kjøttkniver i toppklasse, men husk på at kniver er forbruksvare i industrien. Men enhver kjøttskjærer vil nok velge en av disse, selv til privat bruk. Og dette er kniver til under 100 kr....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Fallkniven H1 som er så sløv at jeg bare kan bruke den til å smøre tubeost på brødskiva!

 

Har prøvd å slipe den uten særlig vellykket resultat, så jeg ville blitt veldig glad om du er i stand til å gjøre den brukbar igjen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tom Løkås kontaktet meg på pm og sa han mer enn gjerne ville få liv i min gamle Fallkniven H1 gratis mot et lite review.

 

 

Som beskrevet i siste post har min Fallkniv H1 blitt så sløv at jeg kun har brukt den til smørekniv - da jeg ikke har klart å sette den opp igjen etter noen år med vannskjøtsel :oops:

 

Jeg valgte uansett å sende denne som brevpost - da jeg ikke syntes denne kniven en gang var verdt 280 kroner i pakkeporto. Dette var uproblematisk og Løkås sendte pm med en gang kniven var mottatt. Denne kvesset han samme dag og sendte i retur asap.

 

Hvor dårlig forfatning denne kniven var i og hvordan i all verden han kvesset den kan han få fortelle selv - men jeg har ikke hatt kvassere kniv enn dette tidligere. Nå skjærer den papir og hår uten problemer! Kommunikasjon med Løkås og tidsbruk på oppdraget var også helt topp. At han i tillegg ga lærslira en en liten oppfriskning - gjorde meg ikke mindre fornøyd :D

 

 

Om andre sitter med en god kniv(er) som har blitt helt fubar vil jeg helt klart anbefale å sende Løkås en pm!

 

 

Nå gjelder det for min del å prøve og beholde den skarp - uten å kludre den helt til igjen...

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg valgte å sende han en pm da jeg selv er en fällknivfan og har fått god trening i å velge egg på min egen fällkniv.

 

tilstanden kan man vel si var godt brukt og ikke egnet til å skjære noe. hvordan jeg setter opp knivene er litt hemmlighet :mrgreen: og litt jeg kan si, jeg bruker for det meste steiner, og et eget oppsett for å "låse" kniven i rett vinkel for å sentrere eggen, eggen sentreres så grovt, så finere, og resten gjør jeg for hånd. det er alt jeg vil si egentlig da noe av utstyret er egenkomponert :mrgreen:

 

kniven fikk en dobbel egg som jeg selv fant perfekt for min fällkniv.

 

______________________________________________________________________________________________________________

 

 

er det flere som vil melde på noen rariteter her før jeg bestemmer meg? innenfor normale grenser, jeg sliper fae* ikke katanaen til noen. en gang gjorde jeg det og aldri mere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i fra at du da har laget deg en eller flere slipejigger lik desse

. Lett å lage selv om en har tilgang til litt rustfri plate . Jeg har laget 3 forskjellige alt etter bredden på bladet . Enkelt men effektivt å få fin egg og skikkelig kvast . Fjerner siste roen med pasta og lærstropp .
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

6sxtsl.jpg

 

En gammel Victorinox kokke kniv som en gang hadde nesten 11" langt blad.

En kompis av en kron idiot som selvsagt klarte å ødelegge den både på spissen og langt innpå bladet.

 

Tok den fram her om dagen og slipte bort både bredde og lengde så alt det ødelagte kom bort.

Tok bort litt av håndtaket slik at det matcher bladet bedre.

Ikke mye igjen.. :)

Men skulle gjerne fått slipt den opp/kvesset igjen. Verken kan eller har utstyr. Kun Vinkelsliper :mrgreen:

Noen som kan dette? (Betaler for det)

Eggen er helt butt, etter utforming av bladet.. 2,2mm på det tykkeste ved spissen og 1mm ved håndtaket.

Kunne forslipet litt, men er redd jeg bare gjør vondt verre, stygt..

Link to comment
Share on other sites

Får melde på min gamle gamle same kniv, den er ca 12/15 år gammel, den tiden eg brukte den mye så kunne eg ikkje bryne så bruke benkslipemaskin på den, den ser ikkje ut men det var en fin fiskekniv samt turkniv. No har den ikkje vert brukt på mange mange år, og den trenger en en lite puss på skaft også, skal ta å poste et bilde i løpet av kvelden :)

 

 

 

En gammel Victorinox kokke kniv som en gang hadde nesten 11" langt blad.

En kompis av en kron idiot som selvsagt klarte å ødelegge den både på spissen og langt innpå bladet.

 

Tok den fram her om dagen og slipte bort både bredde og lengde så alt det ødelagte kom bort.

Tok bort litt av håndtaket slik at det matcher bladet bedre.

Ikke mye igjen.. :)

Men skulle gjerne fått slipt den opp/kvesset igjen. Verken kan eller har utstyr. Kun Vinkelsliper :mrgreen:

Noen som kan dette? (Betaler for det)

Eggen er helt butt, etter utforming av bladet.. 2,2mm på det tykkeste ved spissen og 1mm ved håndtaket.

Kunne forslipet litt, men er redd jeg bare gjør vondt verre, stygt..

 

 

Da har jeg bestemt meg og overnevnte kandidater har fått PM med adresse.

Link to comment
Share on other sites

Er så lite hendt - at jeg sender mine kniver til Strømeng.

 

Noen få hundredelapper - inkl. frakt - er verdt det.

 

Kan forøvrig anbefale hans kniver.

 

Jeg kjøpte en 9" til min sønn - og antok at det var "langt ifra" min fra begynnelsen av -70.

 

Men det var det ikke.

 

Forøvrig så er mitt eneste knivoppsett pr. idag:

 

9 " Strømeng m/dobbeltslire hvor jeg har en 3"

 

Men - Leatherman er i sekken :wink:

Må jo ha en tang også :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kniven min er både sendt, mottatt, slipt og sendt tilbake... :)

Vart sittende å gape en stund, når jeg fikk kjent hvor kvass kniven vart.

Kompisen min fikk også kjenne, og han vart nesten litt dårlig. Han syntes den var syyyykt skarp :)

 

Takker så meget for skarpheten Tom.

 

Blir en liten bilde-colletion på youtube når kniven er helt ferdig med eventuell nytt skaft, slire osv..

Fra Stor kjøkken kniv til kul snerten neck knife... :)

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...